Vypadá to, že diktátorské manýry a neschopnost konsensu se v oblasti klasické vážné hudby opravdu nestrpí. Orchestry musí svého dirigenta prostě chtít, a pokud je jim vnucen někdo, kdo jim nesedí, se zlou se asi potáže. Například v roce 1992 rezignoval Jiří Bělohlávek na šéfovskou funkci České filharmonie kvůli nedostatečné podpoře jeho koncepce, po dvaceti letech se v roce 2012 k orchestru vrátil a přijal post hudebního ředitele a šéfdirigenta za plné podpory hudebníků.
Pro Marcuse Axta, generálního ředitele bamberského tělesa, byl nadto výběr Jakuba Hrůši zásahem shůry. O jeho kvalitách se přesvědčil již během jeho hostování a jako doušku uvedl, že za „osudové“ znamení pro jeho jmenování do čela orchestru lze vnímat i moment, když se během recepce po koncertu Mé vlasti, Hrůšou dirigované, přihnala bouřka a z nebe zahřmělo… O klíčových rozhodnutích se prostě otevřeně mluví.
V řadě českých institucí však mnohá výběrová řízení zůstávají zahalena rouškou tajemství. Příklad Bamberských symfoniků a České filharmonie ale dokazuje, že to jde i jinak, transparentně. Navíc v souladu s tím, jak dokáže vybraný „velitel“ komunikovat, jak na něj reagují jeho budoucí spolupracovníci, čím je pro dané těleso přínosný a nenahraditelný.
Takový proces však zůstává ve zdejších uměleckých sférách, ať těch vzdělávacích, či divadelních, spíše raritou a výběr kandidátů se mnohdy stává tak říkajíc ošemetnou a delikátní záležitostí, kterou není radno příliš rozebírat. Mohli bychom si tak vzít příklad z výše uvedeného, oblast tance nevyjímaje. V případě výhrad a nesrovnalostí výběrových rošád nemusíme přeci nutně rezignovat a „svého“ šéfa tiše akceptovat, byť podstata tanečního oboru (stejně jako hudebního) slovní argumentace nevyžaduje.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero