Vedení baletu se rozhodlo před své tanečníky postavit další výzvu pozváním izraelského choreografa Shahara Binyaminiho k nastudování choreografie Bolero X, poprvé uvedené před rokem pro Ballet BC v Kanadě. Vzhledem k délce skladby Maurice Ravela večer doplnilo již dříve uváděnými díly Murmuration Edwaarda Lianga a Entropy Craiga Davidsona. Vznikl tak dramaturgicky vyvážený trojdílný večer zasvěcený moderní a současné abstraktní choreografii, který svou dynamikou vtáhl i tradiční baletní publikum.
Jako tažní ptáci…
Večer zahájila jednoaktová imprese Murmuration, inspirovaná pohyby a geometrickými útvary migrujícího ptactva. Taiwanský choreograf Edwaard Liang toto dílo vytvořil v roce 2013 pro Houston Ballet a balet SND jej uvedl poprvé v roce 2022. Na prázdné scéně sledujeme plynule se měnící formace tanečníků v přiléhavých, a přesto vzdušných kostýmech akcentující linie končetin. Na první pohled zaujme plastický pohyb vycházející z neoklasického základu, jehož snahou je nezadržitelné flow a nepředvídatelné přeskupování těl v různých geometrických útvarech.
Houslový koncert Ezio Bossa v podání Adama Nováka pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka rozezněl auditorium zpěvnými melodiemi i šuměním křídel v tak nadpozemském provedení, že měli tanečníci co dělat, aby této lehkosti a křehkosti na jevišti dostáli. Od začátku bylo znát, že se jedná o mix sólistů i sboru, a přestože jednotlivá sóla i duety byly precizně provedeny, sborové části trpěly řadou nedokonalostí, což celý výjev založený na sehranosti hejna rušilo.
Nepřesvědčivá práce tanečnic s těžištěm při neustálém pobíhání a víření, nedodržování geometrických řad a rozestupů, nestejný timing při sborových développés i společných zvedačkách, hlučné doskoky, to vše se neslučovalo s tklivými tahy smyčce, který ovládal divadlo. Nepomohl tomu ani fakt, že houslista dění na jevišti nesledoval, což zamrzelo především u krásně provedených duetů, v nichž tanečníci v objetí měkce hladili vzduch, ale namísto společných nádechů s orchestrem se museli spolehnout jen na svůj sluch a spěchat z výdrží dolů.
Duet Veroniky Yungové a Damiána Šimka byl zbytečně opatrný, jako by se pár oťukával poprvé, zatímco Juliana Ondrášiková s Jean-Michel Reuterem i Siina Ailasmaa s Mariánem Kucharem prezentovali svá pas de deux s nádhernou měkkostí, důvěrou i jistotou. Prim ovšem sehráli Ilinca Ducin a Andrea Schifano, jejichž plasticita, nasazení a odevzdanost pohybu vyzdvihla celé dílo nad mnoho z těch, která jsem za poslední roky na baletních scénách viděla. Překotné obnovení staršího kusu během přípravy jiné premiéry zřejmě ovlivnila nedostatečné nazkoušení společných částí v reálném prostoru, které, bude-li mu věnována trocha času, celkový dojem vyšvihnou o hodně procent výše. Oproti tomu dílo Entropy si choreograf přijel zkontrolovat a s tanečníky před jejím dalším uvedením intenzivně pracoval.
Kdo nosí kalhoty?
Australan Craig Davidson se netají vlivem Williama Forsytha, jemuž vzdává hold použitím špiček u dam či upnutých bezpohlavních tělových trikotů doplněných kraťásky nebo kalhotami v tmavozelené barvě – všichni mají chvíli to a chvíli ono, bez ohledu na svou roli či pohlaví. O demonstraci potlačení genderového rozdílu se zde ale zřejmě nejedná, protože díky špičkám i klasické partnerské práci jsou pohybového variace jasně diferenciované.
Kvalita pohybu i jistota provedení zde stála o mnoho výše, každá linie byla dotažená a symetrie úhlů končetin v unisonech lahodila oku. Neoklasický slovník zborcený vlnami horní části trupu je tanečníkům evidentně blízký. Skupina čtrnácti těl působila velmi homogenně a vyrovnaně, předávání pohybových kánonů bylo plynulé a nenucené. Ze všech skvělých výkonů na sebe strhli pozornost Olga Chepanova a Adrián Szelle, kteří dotáhli každý sebemenší pohyb do extrému, jako by byli sami pohlceni tím, jak dokážou svými údy obsáhnout prostor daleko za konečky prstů.
Scéna se proměnila v šedou kostku a svými hranicemi připomínala zastavený okamžik či výsek z lidského hemžení. Tvůrce prý inspirovala covidová pandemie a nutnost izolace a přehodnocení dosavadních vztahů. Elektronická hudba Nicholase Thayera tvořila plné barevné plochy a zdánlivě abstraktnímu dění na jevišti dodávala narativní vrstvy. Choreografie s ní naprosto souzněla, repetice i variace byly promyšlené, mnohovrstvé a připomínaly magický matrix. Možných výkladů i asociací zde bylo tolik, že bych potřebovala celé dílo vidět ještě jednou, abych plně docenila pohybové citace i náznaky.
Hrdá vášeň
Třetí choreografií večera bylo všemi očekávané Bolero X izraelského choreografa Shahara Binyaminiho, které dostálo úkolu vyvrcholení celého večera, a to nejen v jedinečné hudební předloze Maurice Ravela. Stejně jako dvě předchozí díla, i zde byla hra s geometrickým rozmístěním davů jedním z hlavních prostředků komunikace. Druhým byl silný vizuální efekt jednotných celotrikotů se spodní polovinou černou a horní tělovou, doplněných černými jakoby hokejovými zubními chrániči, které nutily tanečníky k neustále lascivně pootevřeným ústům. Pohybové kombinace znázorňovaly vášeň tisíckrát jinak, animální touhu i němou hrozbu přihlížejícího davu. Prvky rituálu byly naznačeny arénou ze zdánlivě polonahých těl padesáti tanečníků sledujících v kleku dění uprostřed. S postupně rostoucí dynamikou a měnícími se nástrojovými skupinami intenzita stoupala, připomínala street battle, a s nástupem celé symfonie se kruh rozpadl a ve finále utvořil jakýsi šik, který mi připomínal včely čekající na rozkaz vrhnout se vpřed.
Choreografie nabitá dynamikou a silou unisona působila magicky a spolu s orchestrem zanechala po skončení dunivý vykřičník. Vyburcovala k přemýšlení o lidské komunitě, síle jednoty v dobrém slova smyslu i nebezpečí davové psychózy. Promlouvá především vizuálním jazykem a klade na soubor enormní výzvy v oblasti kvality pohybu, práce s těžištěm a skupinové empatie. Bylo znát, že souboru vyšlápl ze své komfortní zóny. S premiérou se popral důstojně, nicméně každá další repríza bude určitě lepší, jakmile se tanečníci bez přemýšlení nechají spontánně strhnout silou rytmizovaného pohybu všech svých kolegů, orchestr se utrhne ze řetězu a společně s diváky se podvolí tranzu, k němuž Ravelova hudba i Binyaminiho choreografie vybízí.
Psáno z premiéry 16. 11. 2024, nová budova SND, Bratislava.
BOLERO+
MURMURATION
Choreografie: Edwaard Liang
Hudba: Ezio Bosso
Scéna a kostýmy: Edwaard Liang
Light design: Lisa J. Pinkham
Light design supervize: Robert Eisenstein
Dirigent: Jaroslav Kyzlink
ENTROPY
Choreografie: Craig Davidson
Hudba: Nicholas Thayer
Set: Craig Davidson
Kostýmy: Alana Sargent
Ligt design: Martin Gebhardt
BOLERO X (slovenská premiéra)
Choreografie: Shahar Binyamini
Hudba: Maurice Ravel
Kostýmy a světelný design: Shahar Binyamini
Hudební nastudovaní a dirigent: Jaroslav Kyzlink
Dramaturgie: Kristián Kohút
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 3x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu