To stejné platí i pro olomoucké divadlo, kde se balet rovněž zabydlel. Pro mnohé tradiční adventní akce plné nádherné hudby a pohádkové atmosféry, pro jiné ohrané, vyčerpané klišé. Do které z těchto kategorií spadala premiérová inscenace v režii Michala Štípy, jež lákala diváky na kouzelný příběh a „nový kabát“?
Ve Štípově verzi příběhu se ocitneme ve vánočním Londýně konce devatenáctého století: v pozadí odbíjí Big Ben, na scéně vidíme tržiště s rozzářeným vánočním stromem a procházející se postavy – policistu, jeptišku, guvernantku s kočárkem, rozpustilé děti, elegantní páry ve viktoriánských šatech. Prostředí „dickensovské“ Anglie podtrhuje kontrast blýskavého tržiště a opuštěného sešlého domu na kraji scény, kontrast bezstarostnosti všech aktérů a osiřelé Klárky (Francesca Raule) v otrhaných šatech, která se marně snaží integrovat mezi hrající si bohaté děti. Obraz veselého tržiště evokuje Stravinského Petrušku, hlavně v okamžiku, kdy se na scéně poprvé objeví titulní postava příběhu. Prodavač loutek za všeobecného úžasu otevírá velké dárkové krabice a oživuje Balerínu (Emily-Joy Smith) a Louskáčka (Stefano Stacco). Po skončení show ale zjistí, že se Louskáček porouchal, a tak ho pohodí na ulici, kde ho najde Klárka. Když děti vidí, jakou má z něho radost, zlomyslně jí ho vezmou a zahodí do zchátralého domu.
Když tržiště utichne, všichni se rozloučí, Klárka usne a opuštěný dům o půlnoci ožívá. Tradiční myši v olomoucké verzi nahradil sbor děsivých démonů, připomínající trochu rakouské Krampuse, trochu skřety z Pána prstenů. Jejich teatrální a současně technicky precizní výstupy v zadýmeném šeru jeviště byly skutečně jak z hororu – když se pomalu přibližovali k choulící se Klárce (možná si někdo vzpomněl na slavnou scénu z Thrilleru Michaela Jacksona), publikum tajilo dech. Výjev zavčas utnula Víla Vánoc (v podání Yuki Beppu), průvodkyně a ochránkyně Klárky, která příšery rozehnala, aby ze strašidelného domu vyvedla Louskáčka. Potemnělé jeviště se rázem rozzářilo, snášely se na něj sněhové vločky a proměnilo se v taneční parket pro Klárku a Louskáčka.
Další jinakost se promítla do propracovanější postavy Tatínka, což v programové brožuře komentoval i její představitel, sólista Sergio Méndez Romero: „Tato verze se mi líbí především proto, že postava Kláry a jejího otce získaly větší hloubku. Klasický Louskáček nabízí jednoduchý příběh, tahle verze je zajímavější a myslím si, že pro diváka to bude působivá podívaná.“ Výstupů Kláry a Tatínka je v inscenaci několik a je třeba je označit za technicky nejvybroušenější a tanečně impozantní momenty celého představení. Zdálo se, že sólista Hirofumi Kitazume svým neokázalým a precizním projevem místy zastínil i tradiční hlavní aktéry, Klárku a Louskáčka. Jeho výkon přispěl k novému rozměru role, jež se ale v kontextu díla ukázala být zcela funkční a opodstatněná, když balet na motivy Dickense uzavírá scéna probouzející se Klárky a jejího vysněného tatínka, který jí přináší nového Louskáčka.
Kromě nových postav balet přináší i jiné překvapivé momenty: například jsme byli zvyklí na variace Cukrové víly na známou melodii celesty a fagotu; zde se sólového, ryze klasického výstupu ujala Klárka. Na Květinový valčík, na který třeba ve slavné verzi Balanchina tančí éterické růžové víly, dovádivě skotačili vánoční skřítkové v červených kabátcích, zelených sukýnkách a s rozcuchanými kučeravými vlasy, což působilo komicky a roztomile současně. Choreografie, jež osciluje mezi klasickým a neoklasickým baletem, je výborně vybalancovaná, pokud jde o poměr vážných a zábavných pasáží.
Celková rozmanitost inscenace udržuje diváky v neustálém napětí. Časté změny prostředí a mnoho různých pohádkových postav jsou hlavní doménou baletu. Je to zřetelné zejména ve druhém dějství při přehlídce národních tanců: ten čínský doprovází zlatá, chodící dekorace imitující tradičního čínského draka, u pestrobarevného ruského tance vyskočí tanečnice z obrovské matrjošky, u modrého arabského tance (který jako jediný působil lehce toporně) vytáhnou dva tanečníci z kouzelné lampy Gina.
Kompaktnost inscenace a velký důraz na detail dokazují vysokou úroveň celého divadelního souboru. Ať už jde o propracovanost scény a kostýmů (David Janošek), které umocňovaly pohádkovou atmosféru, orchestr pod vedením Miloslava Oswalda nebo o lehkost tanečního perfekcionismu – to vše zaručuje půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl. Olomouckému Louskáčkovi jednoznačně jeho nový kabát sluší.
Psáno z premiéry 5. listopadu 2021, Moravské divadlo Olomouc.
Louskáček
Režie: Michal Štípa
Choreografie: Michal Štípa, Guido Sarno
Dirigent: Miloslav Oswald
Výprava: David Janošek
Light design: Martin Špetlík, Michal Štípa
Obsazení z první premiéry
Klára: Francesca Raule
Víla Vánoc: Yuki Beppu
Louskáček: Stefano Sacco
Démon: Iván Sanchez Fernandez
Tatínek: Hirofumi Kitazume
Prodavačka jmelí: Clara Polaniok
Policista: Hirofumi Kitazume
Prodavač horkých nápojů: Seamus Wilkinson
Prodavačka vánočních ozdob: Jana Hanáková, j. h.
Prodavačka cukrovinek: Barbora Šanderová, j. h.
Vychovatelka v sirotčinci: Tereza Janečková
Jeptiška: Lenka Maříková, j. h.
Bohatá paní: Rachel Hickey
Prodavač loutek: William Mitchell
Baletka: Emily-Joy Smith
Premiéra 5. 11. 2021.
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 23x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?