Je 17. listopadu, republika se po právu dojímá událostmi, které se odehrály před 35 lety a díky nimž třeba já osobně mohu celou svou existenci prožívat ve svobodě. Na věž místního zámku je promítána česká trikolora, zpívají se Modlitby pro Martu a já sedám ke sloupku, jehož primárním spouštěčem byly blížící se půlkulatiny Sergeje Polunina… Mám pocit, jako bych vnitřně zrazovala nějaký humanistický ideál.
Zuzana Rafajová
MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.
Pochází z Valašského Meziříčí, vystudovala Masarykovo gymnázium ve Vsetíně, kde také třináct let navštěvovala taneční obor Základní umělecké školy. Po maturitě nastoupila na pražskou HAMU, v oboru taneční věda zde získala v roce 2019 doktorský titul (disertační práce Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupy; obhajoba červen 2019).
Zabývá se především historií jevištního tance 19. století a odkazem romantického a postromantického repertoáru, dále se věnuje studiu tanečních notací téhož období, zejména pak systému Vladimira Stěpanova (poprvé publikován v L'Alphabet des Mouvements du Corps Humain, Paris 1892) a jeho použití v divadelní praxi. V rámci přípravy disertační práce a následných dalších rešerší absolvovala dvakrát měsíční pobyt v Houghton Library Harvardovy univerzity v Bostonu, kde studovala materiály tzv. Sergeyev Collection obsahující hudební a choreografické notace baletů repertoáru carského Mariinského divadla z přelomu 19. a 20. století.
Působí jako publicista na webech Taneční aktuality a Opera Plus, příležitostně rovněž v časopisech Hudební rozhledy a Živá hudba. Spolupracovala na programových brožurách Baletu Národního divadla (např. Timeless, Phoenix, Oněgin, Forsythe/Clug/McGregor, bpm, Tramvaj do stanice Touha) a Baletu Národního divadla moravskoslezského (např. Le Corsaire, Carmen, Coppélia, Louskáček - Vánoční koleda), dále např. s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je pedagožkou konzervatoře Duncan centre a přednáší na Katedře tance HAMU. Pravidelně se účastní odborných konferencí (např. European Association for Dance History, AIRDanza).
Texty autora
Intelektuální hravost i stísněnost skrytá v bezstarostnosti
Prvním programem nové sezóny baletu Opéra national de Paris se stal triptych složený z děl Williama Forsytha a Johana Ingera přinášející na scénu historického Palais Garnier jak klasicizující hravost, tak roztančenou bláznivost.
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
Po dvanácti letech se na jeviště Moravského divadla Olomouc vrátil nejslavnější klasický balet Labutí jezero.
Večer kanadské choreografie v Londýně, jejž si podmanila Crystal Pite
Po více než deseti letech se do britské metropole vrátil soubor National Ballet of Canada, a to rovnou s vpravdě národním programem sestaveným z děl tvůrců a tvůrkyň kanadské provenience, kteří zastupují různé generace – Jamese Kudelky, Emmy Portner a Crystal Pite.
Manuel Legris jako ztělesnění francouzského šarmu
Ve své generaci patřil k největším hvězdám baletního nebe, a nejen proto, že mu třiadvacet let náležel titul étoile.
Hravý, bezstarostný i melancholický sir Frederick Ashton. Otec anglického stylu baletu
Balet ve Velké Británii má hlubokou tradici, na vlastní stálý soubor a baletní školu si však museli za Kanálem počkat až do 20. století. Zato se v něm urodilo hned několik zásadních osobností, které nejen, že ovlivnily tvář baletu ve Spojeném království, ale vepsaly se do dějin divadelního tance celého světa.
Poetický a bilancující Jiří Kylián v Národním divadle
Na samém konci divadelní sezony 2023/2024 si Balet Národního divadla připravil pro své diváky tečku rovnající se těm nejvybranějších michellinským dezertům z vyhlášených restaurací.
Vlastimil Harapes – Milovník života, společnosti a tanečního umění
Náhlá smrt Vlastimila Harapese letošního 15. května bez většího přehánění šokovala český taneční svět. Emeritní sólista a později umělecký šéf souboru Baletu Národního divadla byl dlouholetou tváří tuzemského baletu a v místní popkultuře synonymem oboru.
Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
Balet Národního divadla pod vedením Filipa Barankiewicze od počátku jeho působení svědomitě a spořádaně kráčí po jasně vytyčené trajektorii, jejímž cílem je uvádění tradičních narativních titulů.
Tamara Rojo, vždy s nekompromisním tahem na branku
Dlouholetá hvězda The Royal Ballet, primabalerína a umělecké šéfka konkurenčního English National Ballet, vedoucí San Francisco Ballet i držitelka doktorátu z Rey Juan Carlos University.
Marie Taglioni, symbol baletního romantismu
Z logiky věci není nikdy možné žádné umělecké období ohraničit přesnými daty či jej připsat určité osobnosti. Přesto to pro zjednodušení děláme celkem rádi.
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
Od listopadu 2023 se v Národním divadle moravskoslezském hraje nová verze Labutího jezera. Volba tentokrát padla na inscenaci maďarského choreografa Youriho Vàmose, který je ostravskému publiku znám už svým zpracováním Louskáčka, jehož v NDM uvedli v loňské sezóně.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace