Jana Bitterová

Jana Bitterová

Mgr. art. Jana Bitterová se věnuje současnému tanečnímu umění a improvizaci, a to jak z tvůrčího, tak i pedagogického a teoretického hlediska.

Pochází z Prahy, nyní pracuje jako umělkyně na volné noze po celé Evropě. Pořádá kurzy kreativního tance a kontaktní improvizace pro veřejnost a vede choreografické dílny pro děti na základních školách (pod organizací SE.S.TA.). Jana několik let žila v anglickém Cornwallu, kde vyučovala v tanečním programu Falmouth University (anatomie v pohybu, choreografie, improvizace). 

Ve své umělecké práci tvoří sóla i multimediální představení ve spolupráci s umělci z různých oborů, zabývá se site specific a zapojením místních komunit do uměleckého procesu. Momentálně vyvíjí projekty spojující digitální technologie a tanec s vizuálním umělcem a technikem Ianem Biscoe.

Jana Bitterová vystudovala obor Moderní tanec – pedagogika tance na VŠMU v Bratislavě pod vedením Anky Sedlačkové a Marty Polákové (magisterská práce na téma Kontaktní improvizace) a bakalářský obor Taneční věda na pražské HAMU (bakalářská práce na téma Vývoj českého neprofesionálního scénického tance 1968–1989). Po absolvování Konzervatoře I. V. Psoty studovala tanec pod vedením Zuny Kozánkové a Milana Kozánka. Významné pro ni bylo setkání a vzdělávání s osobnostmi postmoderního tance a kontaktní improvizace, jako je například Nancy Stark Smith, Lisa Nelson, Daniel Lepkoff, Ruth Zaporah, Julyen Hamilton a Frey Faust.

V sezoně 2012/2013 pracovala jako asistentka ve francouzském choreografickém centru Territoire d’écritures en mouvement (Quimper, Bretaň) a s jeho ředitelem choreografem Patrickem Le Doaré dlouhodobě spolupracovala. V roce 2011 a 2012 pracovala v edukačním oddělení muzea současného umění Mu-ZEE v belgickém Ostende. Kromě Tanečních aktualit publikovala v časopisech Pam pam a Tempo. 

Internetové stránky: www.movementtouch.com


Texty autora

Kozí kraviny – Ostružina sklidila své plody

Spolek Ostružina sdružuje taneční umělkyně Báru Látalovou, Zdenku Brungot Svítekovou a produkční Luciu Račkovou. Od založení uplynulo pět let, a tak se spolek rozhodl uspořádat týdenní přehlídku své tvorby, z níž je většina věnována dětskému publiku.

Současný tanec svébytný

V květnu jsem si s očekáváním vyslechla dva pořady – Současnost současného tance na Českém rozhlase Vltava a Fenomén současný tanec v pořadu Artzóna na ČT Art. 

Večer laureátů Ceny Jarmily Jeřábkové 2017

Určitě se sluší začít gratulací, protože večer 18. května 2018 se v Divadle Archa představily dvě choreografky – Johana Pocková a Sadie Cansu Ergin –, které v předchozím roce v klání o Cenu Jarmily Jeřábkové zvítězily. Obdiv jim patří i za to, že v květnovém večeru dokázaly ovládnout jeviště, když každá zatančila hned dvě vlastní sóla. Gratulace míří také k Festivalu Nové Evropy, k němuž se Cena Jarmily Jeřábkové váže, neboť se pod taktovkou Evy Blažíčkové konal jeho jubilejní patnáctý ročník.

Tancem obydlená Letná

Letošní festival Tanec Praha zařadil do programu několik vystoupení pod širým nebem v programové části nazvané VEN.ku TANCI.

Chipping z pohledu choreografky

V rámci celoročního projektu RespondART ve Studiu Alta hostoval umělecký tým z Německa s představením Chipping. Dílo zapadalo do dramaturgie projektu, který přináší divákům české a zahraniční produkce se společensky angažovanou tematikou, po nichž následují diskuse výborně moderované Alicí Koubovou.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE