Je trendem současné západní kultury experimentálně upouštět od fyzické nebo jakékoli jiné umělecké excelence? Vystavovat diváky voyerismu vlastní touhy pro dosažení autenticity, která se však stává mlhou nad virtuózní minulostí? Proč například výborný žonglér ani jednou během svého sóla nesáhne na kuželku? Z jakého důvodu je akce vzdušné akrobatky založena na sebepozorování vlastních reakcí vůči objektu, ke kterému se ale fyzicky nakonec nevztáhne?
Hana Strejčková
Hana Strejčková je divadelní režisérka a dramaturgyně, choreografka, performerka, publicistka a pedagožka, profesně působí v České republice i v zahraničí. Je absolventkou Akademie Múzických Umění v Praze, Katedry činoherního divadla, oboru dramaturgie-režie. Dále studovala fyzické divadlo na Mezinárodní divadelní škole Jacques Lecoq v Paříži a na téže škole v ateliéru experimentální scénografie – Laboratoři výzkumu pohybu pod vedením Pascale Lecoq. Během ročního studijního pobytu ve Velké Británii se zaměřila na rozvoj kreativity a pohybové techniky pro práci se specifickými skupinami. Pokračovala studiem Mejercholdovy Divadelní biomechaniky v Centro Internazionale Studi di Biomeccanica Teatrale v Itálii. Dále získala pedagogickou kvalifikaci absolutoriem programu Kreativní pedagogika na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Doktorské studium v oboru nonverbálního a komediálního divadla a teorie divadla, během kterého byla držitelkou prestižního stipendia Excellent na výzkum v oblasti pohybového divadla 20. a 21. století, absolvovala na pražské HAMU. V současnosti zde vyučuje na Katedře nonverbálního divadla. Jako akademička spolupracuje s Univerzitou Palackého, Katedrou Speciální pedagogiky, dále přednáší na tuzemských i zahraničních univerzitách, účastní se mezinárodních odborných konferencí a sympozií. Vede divadelní masterclassy a workshopy. V Národním pedagogickém institutu (NPI) je lektorsky zapojena do projektu Podpora rovných příležitostí. Podílí se na výzkumném projektu pražského Divadelního ústavu Divadlo a svoboda, Divadlo a demokracie.
Stála u vzniku umělecko-pedagogické platformy FysioART, která se vedle profesionální inscenační činnosti věnuje také aktivitám s edukativním a sociálním přesahem. V pohybovém divadle pro batolata, děti a mládež se zabývá podobami participace a interakce. Dlouhodobě se také věnuje autorskému divadlu masek a objektů, loutkám, site-specific performanci a divadlu reminiscence. Zajímá ji tvorba se specifickými skupinami, spolupracuje např. s organizací Život90. Mezi její autorská profilová díla z posledních deseti let, oceňovaná v Česku i zahraničí, patří inscenace Pomerančová loď, Snílek, česko-slovenský projekt Nina plete slona,v česko-německé koprodukci pak vznikli Poutníci po hvězdách, původní drama Půlnoc v pohraničí či Hmyzí hotel Bzzzz. Z další tvorby pro děti to byl česko-japonský projekt Mezi námi, novocirkusové Hnízdo na nitkách, tanečně-surreální Za zrcadlem ad. Dosud vytvořila na čtyři desítky režií a její práce shlédlo publikum v Německu, Izraeli, Polsku, Maďarsku, Rusku, Španělsku, na Slovensku, ve Velké Británii a Francii a dalších zemích.
Od roku 2021 spolupracuje s Laternou magikou, kde v její režii a choreografii vznikla BatoLaterna, historicky první inscenace Národního divadla určená dětem od 6 měsíců do 3 let. Jako dramaturgyně se podílela na inscenacích Krajina těla, Valérie a týden divů.
V kreativním partnerství s německou organizací Taupunkt e. V. se věnuje sociálnímu divadlu, osobám se znevýhodněním a začínajícím profesionálům. Jako režisérka dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Renou Milgrom v rámci celosvětového bienálního happeningu Global Water Dances. Je součástí otevřené tvůrčí platformy 104Internationale, kterou založili se spolužáky z Mezinárodní divadelní školy Jacques Lecoq. Dále se jako dramaturgyně podílí na projektech nového cirkusu a pantomimy na nezávislé divadelní scéně. Je členkou výboru Asociace českých divadelních kritiků AICT/ IACT, dále Českého střediska ASSITEJ, také Asociace divadelních lektorů a dramaturgické rady Perform Czech.
Vedle publicistiky a odborné publikační činnosti je také knižní autorkou. Pro inscenaci BatoLaterna připravila koncept leporela Tik Ťap. Titul pro děti s názvem Už běžím domů vznikal v rámci mezinárodního umělecko-sociálního projektu Mezi námi zaměřeného na domov, kreativní blok Pomerančové puntíky/ Orange Dotspodporuje a rozvíjí dětskou představivost a zájem všemi smysly objevovat svět. Knihu 222 a 2 příběhy 20. století vytvořila v kolektivní spolupráci v rámci reminiscenčního projektu se seniory u příležitosti 100. výročí vzniku Československa.
Texty autora
Na Mime Fest přijeli mistři oboru. Láska k umění pantomimy byla všudypřítomná
Mezinárodní festival pantomimy se v Poličce uskutečnil již potřinácté. Ve dnech 18. až 21. září se v rodišti Bohuslava Martinů sešla světová špička oboru, mimové z Ekvádoru, Francie, Ukrajiny, Nového Zélandu a České republiky.
A Study of Losses oživuje předměty v rukách akrobatů. Vtahuje diváka do hudebně-cirkusového čarokraje
Novou sezónu na Jatkách78 zahájila 10. září světová premiéra švédského souboru Kompani Giraff.
Pnutí, tajemství a pohybová virtuozita v Entre Chiens et Louves
Francouzský soubor Cirque Le Roux se na festival Letní Letná vrátil potřetí. Poprvé zde hostoval v roce 2016 s inscenací Elephant in the Room, druhou v pořadí byla Deer in the Headlights a nyní cirkusově-filmovou trilogii uzavřela novinka s názvem Entre Chiens et Louves.
Petr Horníček: „Dřív mě fascinoval adrenalin, akrobacie a nyní mě baví hledat nové cesty“
Zakladatel a principál novocirkusového souboru Losers Cirque Company, ale také akrobat, scénograf a režisér Petr Horníček se od dětství profiloval jako všestranný sportovec a milovník bojového umění.
Concerto pour deux Clowns – Mistrovství v každém tónu i kapce potu
Festival Letní Letná si v posledních letech v dramaturgické linii hlavních hvězd zakládá na zařazení komorního, především pak vysoce uměleckého díla, které se vymyká běžným komerčním standardům či v cirkusové publicistice nadužívaným adjektivům typu „adrenalinový“ nebo „dechberoucí“.
Arrêt d’Urgence – Souzvuk hudby, motorů a akrobacie zahájil Letní Letnou
Mezinárodní festival Letní Letná vstoupil do třetí dekády své existence velkolepou pouliční podívanou Arrêt d’Urgence (přel. Nouzové zastavení).
Kurios: Tradiční i vizionářský Cirque du Soleil
Jeden z celosvětově nejúspěšnějších cirkusových magnátů Cirque du Soleil vrátil na letní sezónu do svého montrealského šapitó nestárnoucí inscenaci Kurios: Kabinet Kuriozit.
Montréal Complètement Cirque: Cirkus naplno a všude
Kanadská metropole současného cirkusu hostila 15. ročník mezinárodního festivalu Montréal Complètement Cirque.
Cirkulum v Ostravě oslavuje cirkus
Mezinárodní festival nového cirkusu a pouličního divadla Cirkulum se v produkci Cirkus trochu jinak konal již poosmé.
Rostislav Novák ml. o Cirku La Putyka: „Vášeň je pro mě někdy mnohem důležitější než to, co už umíš.“
Principál novocirkusového souboru Cirk La Putyka je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, kterému v rodokmenu koluje nejen herecké a loutkářské řemeslo, ale také cirkus, a to rovnou dva, Arko a Praga.
Cirk-UFF – Cirkus s vůní popcornu
Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF se v Trutnově konal již počtrnácté. Na letošní program pořadatelé zařadili pětatřicet představení z České republiky, Maďarska, Izraele a dosud nejvíce ve své historii vyzdvihli česko-australské vztahy.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace