timING – 100 metronomů na jevišti Nové scény ND
zprávy
Výchozím impulsem pro vznik společného projektu Orchestru BERG, DekkaDancers, baletu ND a Nové scény s názvem timINg se stala hudba – skladby Poème symphonique pro 100 metronomů a Ramifications György Ligetiho, Koncert pro klarinet a orchestr Aarona Coplanda a Dances Louise Andriessena.
Ligetiho slavná skladba zazní v rámci projektu dokonce v české premiéře. Zatím se totiž nikomu nepodařilo potřebné množství metronomů shromáždit... Tentokrát tak vznikla unikátní kolekce, strojky prostřednictvím veřejné sbírky zapůjčila stovka hrdých patronů, mezi nimiž jsou i známé osobnosti – například Soňa Červená, Miroslav Táborský nebo Ondřej Havelka. Metronomy si již od dubna se zájmem prohlížejí návštěvníci Nové scény. Můžeme prozradit, že všechny budou spuštěny najednou bez přímého zásahu lidské ruky. Více informací na www.100metronomu.cz.
„Výsledná forma projektu bude na hranici mezi koncertem a divadlem. V Německu se pro takový druh divadla vžilo spojení Musiktheater. Bohužel doslovný překlad jako hudební divadlo je spíše zavádějící, protože nám stále nejvíce půjde o hudbu a teprve pak o divadlo. Choreografie vytvoří Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka z DekkaDancers, kteří tímto projektem navazují na baletní Miniatury Baletu ND Praha. Režie se ujala Petra Tejnorová, která má ve svých inscenacích velmi blízko k fyzickému autorskému divadlu,“ doplňuje k formě projektu jeho dramaturg Lukáš Trpišovský.
Představení bude ojedinělé zejména tím, že v něm hrají naprosto vyváženou roli hudba, tanec i média. Originalitu a technologie tvůrci použili i při tvorbě plakátu k představení – původně plánované odpálení kamerové rakety z Piazzety Nové scény nahradil unikátní stroj hexacopter. Díky videu se může kdokoliv virtuálně vznést nad Novou scénu a pozorovat ji z ptačí perspektivy. Obrovský nápis TIMING namaloval na Piazzetu osobně scénograf Antonín Šilar.
„Mimořádně inspirativní je spojení skladeb György Ligetiho s filmy režiséra Stanleyho Kubricka. Ten doslova použil několik jeho skladeb ve filmech jako je Shining, Eyes Wide Shut a hlavně ve 2001: A Space Odyssey, kde se sekvence letu „k Jupiteru a dál“ jeví jako expanze do barevné krajiny, snové představy. Je to bezprostředně smyslové. Neméně zajímavé je spojení skladatele Louise Andriessena, kritika hudebního establishmentu, se jmény režisérů jako je Robert Wilson, Peter Greenaway a Hal Hartley, kteří scénicky realizovali některé jeho opery,“ říká k inspiracím projektu jeho režisérka Petra Tejnorová. „Samotný název Timing asociuje hru s časem a načasováním. Vyvstává otázka: jakou rychlostí pro člověka plyne čas? Spojením prostoru Nová scéna a vnitřního prostoru jednotlivých tanečníků se zrodila cesta - putování časoprostorem, kdy se Nová scéna jeví jako labyrint, ve kterém se člověk ztrácí,“ osvětluje název projektu Lukáš Trpišovský.
„Tak vznikají obrazy, pitoreskní příhody, které nás vedou až do našich hlubin, do sféry podvědomí, kde se realita jeví jako snová vize v odraze zrcadla. Cesta do labyrintu je stejně neodvratná jako nepředvídatelná. Co může existovat nezávisle na čase a prostoru?“ dodává Petra Tejnorová.
Režisérka Petra Tejnorová (1984) vytvořila několik úspěšných inscenací již během studia DAMU. Experimentuje a hledá na poli alternativního a fyzického divadla. Její autorské inscenace a mezinárodní projekty získaly ocenění nejen v Čechách, ale i na zahraničních festivalech. Některé z jejích posledních režií můžeme vidět v Dejvickém divadle, divadle Alfred ve dvoře, Roxy/NoD a divadle Alfa. Působí jako externí pedagog DAMU. V roce 2008 byla nominována na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent.
Lukáš Trpišovský (1979) je nejznámější ze svého působení v režisérském tandemu SKUTR (spolu s Martinem Kukučkou). Získal tak cenu Evalda Schorma, GRAND PRIX mezinárodního festivalu FIST v Bělehradě nebo 3 nominace na cenu Alfréda Radoka. Jeho inscenace viděli diváci doma i ve světě, úspěšně například reprezentovaly Českou republiku na festivalu FRINGE v Edinburgu. S Orchestrem BERG uvedli v roce 2009 unikátní a velmi ceněný projekt Schwarz auf Weiss.
DekkaDancers – Tom Rychetský, Viktor Konvalinka (oba tanečníci a choreografové ND v Praze) a Pavel Hejný (fotograf, mediální umělec) zakládají v roce 2009 občanské sdružení DekkaDancers. Oficiálně jsou DekkaDancers volné sdružení profesionálních umělců. Neoficiálně jde o podivuhodný spolek individuí postižených tancem, který se s tímto celoživotním břemenem snaží kreativně vyrovnat a o své trauma se chtějí podělit s ostatními. Vznik DekkaDancers je logickým vyústěním osobního tvůrčího přetlaku a zároveň touhy realizovat vlastní projekty.
Umělecký šéf a šéfdirigent Orchestru BERG Peter Vrábel (*1969) má na svém kontě mnoho originálních projektů, desítky světových i českých premiér. Vystupuje na mezinárodních festivalech a významných domácích pódiích, v roce 2010 získal od České hudební rady / UNESCO ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby. Orchestr BERG již deset let přináší svěží vítr na českou hudební scénu. Uvádí projekty s novou hudbou, kterou kombinuje s divadlem, tancem, filmem, výtvarným uměním... Své posluchače zve do netradičních prostor, na svém kontě má desítky světových premiér.
Irvin Venyš (*1981) je dnes řazen k nejvýraznějším českým umělcům mladé generace. Vystupuje na prestižních festivalech a pódiích doma i v zahraničí, spolupracuje s předními světovými sólisty a dirigenty. Je držitelem mnoha ocenění ze světově uznávaných soutěží (Pražské jaro, Pacem in Terris Bayreuth, EBU New Talent…). Hraje jak klasický repertoár, tak současnou hudbu nebo folklór.
Sopranistka Barbora Sojková (*1982) je specialistkou na interpretaci staré hudby, ale věnuje se i ostatním žánrům. Pravidelně vystupuje na těch nejprestižnějších domácích pódiích i na významných festivalech doma i v zahraničí (Pražské jaro, Concentus Moraviae, Resonanzen Wien, Festival de Sablé...).
Zdroj: balet ND Foto: Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 16 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 16 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 19 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 19 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero