Čtyři díla světoznámého českého tanečníka a choreografa Jiřího Kyliána budou v podání Baletu Národního divadla uvedena 11. října 2018. Přímý přenos bude k vidění od 20:15 na ČT art. V přestávkách přenosu bude možné zhlédnout dokumentární portrét slavného tvůrce v režii Martina Kubaly – Jiří Kylián.
Balet Národního divadla připravil pro letošní oslavy vzniku republiky premiéru s názvem Kylián – Mosty času. Tímto projektem podpoří nejen toto významné výročí, ale také vzdá hold slavnému českému rodákovi, choreografovi Jiřímu Kyliánovi, který se nepochybně stal ikonou světového tance. Komponovaný večer představí divákům čtyři opusy – Žalmovou symfonii, Bellu Figuru, Petite Mort a Šest tanců.
„Tanec nevyjadřuje jen radost, smutek nebo jiné citové rozpoložení, může být i modlitbou, rituálem, terapií nebo intelektuální strukturou. Tanec má nekonečné množství abstraktního, nebo realistického ztvárnění. A když se dělá profesionálně, je to, jakoby tanečník říkal: Já jsem umělecké dílo!,“ říká Jiří Kylián, který se letos stal doživotním členem prestižní Francouzské akademie v oboru choreografie, která tento obor zařadila pouze kvůli němu.
Věhlas ve světě přinesla Jiřímu Kyliánovi právě Žalmová symfonie, kterou vytvořil v roce 1978 pro Nederlands Dans Theater, a to na hudbu Igora Stravinského.
Bella Figura vznikla v roce 1995 pro Nederlands Dans Theater a od té doby je považována za umělecký milník v díle Jiřího Kyliána. Bella Figura v italštině znamená nejen „krásné tělo“, ale také „udržení vzhledu“ – něco, co tanečníci neustále dělají. To inspirovalo Kyliána, aby se ponořil do „soumraku“ – oblastí mezi vystupováním a tím, kdy jsme sami sebou, uměním a umělostí, sny a skutečností.
Petite Mort měl světovou premiéru na Salzburském festivalu v roce 1991 a soubor American Ballet Theatre Company tento balet poprvé uvedl v New Yorku 30. října 2003. Choreografie byla postavena pro šest žen, šest mužů a šest fleretů. Kordy zde fungují jako tanečníci, jako partneři z masa a kostí, kteří působí někdy zarputileji a zákeřněji než lidé. „V této choreografii není příběh nebo dramatická linka, ale divák by zde měl hledat spíše symboliku. Agrese, sexualita, energie, klid, kultivovaná nesmyslnost lidského konání zde hrají hlavní roli,“ upřesňuje Kylián.
Choreografie Šesti tanců vznikla v roce 1999 a pracuje s představou tanečníků coby loutek v dětském divadélku, v imaginárním světě vykonstruovaném poté, co si Kylián přečetl výbor dopisů, které psal Mozart své ženě Konstanci – dopisy hravé a provokativní stejně jako vážné a zoufalé.
Zdroj: Česká televize
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero