Fyzické divadlo, hudba a literatura v divadle Barka
zprávy
Poněvadž když se řekne jedenáct, je to, jako by se řeklo dvanáct, a dvanáct bude brzy třináct je název inscenace, ve které se Veronika Kolečkářová a Eva Navrátilová z taneční skupiny Filigrán inspirovaly povídkou argentinského spisovatele Julia Cortázara – Dopis slečně do Paříže. V této povídce Cortázar podobně jako v dalších svých prózách pracuje se surrealistickými prvky a jejich prostřednictvím bortí hranice reality všedního dne. I na jevišti se budou obdobně surreálným způsobem překračovat hranice neobvyklou konfrontací pohybu, textu a elektronické hudby. Jejím autorem je Tomáš Vtípil, jenž mimo jiné složil hudbu k filmu Pouta, letos vyznamenanému Českým lvem. V Barce ho bude s gramofonem doprovázet Martin Mynář.
Filigrán je nezávisle fungující taneční sdružení působící v Brně od roku 1995. Za tu dobu se tvorba souboru posunula od úhledných a precizně propracovaných tanečních kousků až k práci s pohybem jako takovým v nejširším slova smyslu. Především takovým, který pobaví samotné interprety. Kterému mohou stoprocentně důvěřovat, protože jasně cítí, že nějakým nepopsatelným způsobem skrze něj z člověka proudí ven to nejintimnější, jinak hluboko utajené. Takový pohyb, který se někdy těžce a dlouze hledá a jindy zase zcela náhodně nalézá mezi výbuchy smíchu. Pohyb, který nakonec vypráví sám o sobě nějaký příběh, aniž by to od něj někdo předem vyžadoval. Pohyb, který se nebojí improvizace ani neplánované změny, protože je živý a hravě se přizpůsobí..
Soubor se pravidelně prezentuje samostatnými představeními i účinkováním v rámci různých festivalů (Linzfest v Linci, AIDS - benefice Staying alive v Innsbrucku Im Flieger/WUK Werkstätten und Kulturhaus ve Vídni, Natřikrát v Brně, Mezi Ploty v Praze, Evropský festival Etnik v Jičíně, Tanec Ostrava 2004, Expozice nové hudby, Colours of Ostrava 2007, Hudba Znojmo 2009, 2010).
Za předlohu představení Las carnes de Ursula Švýcarky Solange Schifferdecker posloužil světoznámý román Sto roků samoty Gabriela Garcíy Márqueze, jenž tvůrkyni fascinoval zejména hloubkou charakterů, jejich vazbou k zemi a ostatním živlům, jež je obklopují. Hra je portrétem tří ženských postav z románu: Úrsuly, matky rodu, která se zdá být nesmrtelnou, impulzivní Rebecy a krásné Remedios, představených ve třech scénách. Inscenace vznikla v rámci studijního pobytu v Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby na brněnské JAMU. Tvůrkyni doprovodí Florian Tilzer, v Brně žijící Rakušan, který za pomoci rozličných nádob, hadic a jiných předmětů využije přirozených zvuků vody. Nechá ji promluvit vlastní řečí, jejíž zvuk by měl přispět k nadčasové atmosféře představení.
Solange Schifferdecker v minulosti spolupracovala s novým cirkusem Lumen a pantomimickou skupinou MimeOsa. V roce 2002 nastoupila ke studiu na Scuola Teatro Dimitri, konzervatoři pro fyzické divadlo ve Švýcarsku. Ke konci studií chtěla vyzkoušet divadlo v jiném prostředí. Proto začala navštěvovat Ateliér klaunské scénické a filmové tvorby u Pierra Nadauda na brněnské JAMU, kde také vzniklo představení Las carnes de Ursula.
Florian Tilzer je hudebník a (ne)tanečník, narozený v Tyrolských Alpách. Od roku 1997 žije a pracuje v Brně a Praze. Člen tanečního souboru Filigrán. Spoluzakladatel brněnského festivalu současného tance a pohybového divadla Natřikrát. Věnuje se západoafrické divinaci a práci s rituály. Spolupracoval s Ioanou Popovici, Pierrem Nadaudem, Christopherem Pajerem, Janem Kavanem a Ivanem Palackým.
Ukázka z představení na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=tS0Ph_F-kLE
Další info: www.natrikrat.cz, www.barka.unas.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 15 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 15 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 18 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 18 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 20 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero