Potřebují kamenná divadla specializovaného tanečního dramaturga? Někoho, kdo se nejen stará o programy k inscenacím, ale spolu s uměleckým vedoucím dává souboru tvář, profiluje ho a je živou součástí zkušebních procesů? Z tuzemské praxe se může zdát, že nikoliv. Na západě od nás se však bez něj neobejdou a i nezávislé soubory současného tance s dramaturgy hojně spolupracují. Z našich baletních souborů využívá vlastního dramaturga jen Národní divadlo Praha, Brno, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci a externě Moravské divadlo v Olomouci. Avšak i tak se na konkrétních projektech často podílejí jen minimálně. V ostatních divadlech může být jejich absence argumentována nedostatkem financí nebo jednoduše přesvědčením, že je podobná funkce nadbytečná.
Objevují se názory, že taneční dramaturg je v baletním souboru nepotřebný, protože na rozdíl od činohry tanec nepracuje s textem, a proto není co analyzovat. Přihlédneme-li k faktu, že řada současných divadelních projektů vzniká autorsky a neopírá se o textovou složku, ztrácí tento postoj na přesvědčivosti. Argument o zbytečnosti taneční dramaturgie lze přijmout ve chvíli, kdy rezignujeme na hledání pojítek k aktuálním společenským problémům. Když přijímáme tanec jako spektákl formální krásy, který dramaturga nepotřebuje. V opačném případě by měla taneční dramaturgie přispívat k hlubší tematizaci děl a k jejich konfrontaci se současností.
Na potřebu tanečního dramaturga pevně ukotveného uvnitř divadelní mašinérie upozorňoval už v roce 1983 ve svých skriptech nedávno zesnulý Vladimír Vašut. Bohužel vidíme, že se od té doby mnoho nezměnilo. Současně se nabízí i problematika jejich školení či spíše neškolení a s tím spojená otázka – kde je vzít? To už by ale mohl být námět na další sloupek.
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero