K čertu s programy…

Lucie Dercsényiová. Foto Barbora Truksová

Lucie Dercsényiová. Foto Barbora Truksová

Zcela se ztotožňuji s názorem autorky posledního sloupku TA, která se zamýšlí nad funkcí dramaturga v baletu. Ano, je ho třeba, a to nejen k supervizi děl samotných, k dohledu nad jejich strukturou, možnými výklady a novými pohledy. Vedle těchto aspektů vidím funkci dramaturga také v jeho značném podílu při psaní programu představení. Ty jsou dalším bolavým místem, s nímž se divadla v rámci baletu potýkají.  

Program by měl poskytnout divákovi nejen nejnutnější informace o představení a tvůrčím týmu, ale uvést dílo rovněž do historického kontextu a jeho vztahu k současnosti. Národní divadla v Praze a Brně tak činí v opeře a činohře, kde dramaturg hraje důležitou a nepřehlédnutelnou roli. Podílí se nejen na tvaru inscenace, ale navíc i dramaturgickém plánu divadla. O tom se může baletním souborům zatím většinou jen zdát. Výběr titulů leží velkou měrou na uměleckých šéfech baletu a v menších divadlech, kde taneční soubory nemají vlastní pracovníky pro PR a propagaci, nesou tíhu zodpovědnosti i za program.

Baletní dramaturgy uvádí na webových stránkách soubory ND v Praze a Brně. Kromě toho mají i zaměstnance v PR oddělení. Ale brožury baletů naší první scény nedosahují vždy takové úrovně, aby si je člověk zařadil do knihovny (což naopak rádi učiníte v případě vzorových programů pařížské Opery). Někdy se do nich vloudí i zásadnější chybička – například v programu poslední premiéry Timeless se z choreoložky Bronwen Curry stala choreografka.

  Roli při tvorbě programu hrají i finance, kterých divadla nemají nazbyt. Ale nouzi o autory a dramaturgy nevidím zase tak dramaticky. Absolventů i studentů taneční vědy, pro něž by spolupráce s divadlem byla vítanou zkušeností, je dostatek. Nemuseli bychom se pak snad smiřovat s nedostatkem fundovaných informací a zavádějícími fakty. Ve čtyřstránkové brožurce k nedávné premiéře představení Proměny v Plzni, kterou připravila členka baletu, se opravdu moc nedovíte. O autorech a názvech použitých hudebních předloh se nedočtete lautr nic! U představení nezávislé scény se mnohdy musíte obejít i beze jmen interpretů. Prostě, k čertu s programy… 

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: