Ti, kdo čekali, že se dozvědí něco zásadního k novému nastudování klasického baletu, byli asi zklamáni. Po úvodní ukázce jednoho z duetů z čerstvé baletní vánoční novinky se oba umělci posadili do křesel a pohodová atmosféra předvánočního usebraní se mohla nerušeně odvíjet.
Očekávané premiéry se oba dotkli spíše letmo. Viktor Preiss řekl, že k baletu jako takovému má „decentní, milenecký vztah“, a vyplynulo, že Zuskovy tvorby si cení. Hovor byl veden v přátelském duchu, bez názorových konfrontací. Viktor Preiss kladl otázky z pohledu své činoherní profese i nezasvěceného diváka.
Přes Zuskovo dětství jsme se dostali k jeho tanečním začátkům, angažmá (Zuska vzpomínal na roli Josého v Carmen) a v neposlední řadě se vyjadřoval ke svému nynějšímu působení. Dostalo se také na Zuskovy názory na balet. Louskáčka Jurije Grigoroviče považuje za nevkusného, nesnáší pantomimická baletní gesta a byl také pozván Borisem Eifmanem do Petrohradu na setkání baletních šéfů, kde se bude rokovat, do jaké míry se držet klasických daností. Dozvěděli jsme se, jak se pracuje s talentovaným tanečníkem, jak se tanečník orientuje na scéně, co je pro taneční profesi důležité (dispozice, intelekt, herectví při studiu tance), jak se Zuska smiřuje s odchody svých svěřenců – o tom všem se rozprávělo hodinu a půl a Zuska se ukázal jako zdatný debatér, který umí mnohé přítomné přesvědčit o svých názorech se šarmem a úsměvem. Je prý srdcař, jak ho Viktor Preiss také vidí, a proto některé odchody tanečníků ze souboru se ho osobně dotýkaly (mluvil o Viktoru Konvalinkovi, Kristýně Němečkové).
Z debaty vyplynulo, že tvoří s velkým zaujetím, je utvrzen ve svých počinech a nepochybuje o zdatnosti baletního souboru ND Praha (považuje ho za jeden z nejlepších v Evropě). Cítí se však také unavený a tvrdil, že si rád od šéfování odpočine (ale na nové vedení si musíme počkat do roku 2017, protože nový šéf Filip Barankiewicz z neznámých důvodů nemohl nastoupit hned po svém jmenování… Chtěla jsem se zeptat, proč nebyl vybrán druhý z adeptů, Jiří Bubeníček, ale nesebrala jsem kuráž, neb jsem nabyla dojmu, že v nastoleném debatním duchu by to působilo naprosto nepatřičné…).
Zuska dostal i nabídky ze zahraničí, ale nic bližšího nesdělil, jen že vzhledem k rodině dá asi přednost práci doma.
V závěru pozdního odpoledne mohli přítomní vznést otázky. Zjistili jsme tedy, odkud se odvinul název nového baletu Louskáček a Myšák Plyšák. Je parafrází na původní předlohu E. T. A. Hoffmanna Louskáček a Myší král. Zuska chtěl tradiční předlohu obohatit o současný pohled, nic konkrétního však k inscenaci neprozradil, nechť si úsudek udělá každý sám. Louskáček má v jeho verzi představovat zlo a Myšáka Plyšáka vidí jako dobrého utěšovatele, kterého v chlupatých hračkách děti hledají, když se k nim tisknou. Zuska se svěřil, že hledal ve svém novém díle symboly, podobenství, nabídl svůj autorský pohled, humor, lásku a kouzlo. A jen tak na okraj podotkl, že si je jistý, že „podobný Louskáček nikde nebyl“. (Po jeho zhlédnutí si dovoluji dodat: a doufejme, že nebude.)
Psáno ze setkání 1. prosince 2015, Národní divadlo Praha, Nová scéna.
Hovory s… Petrem Zuskou 1. prosince 2015, Nová scéna ND
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero