Je to pár dní, co skončily XXIII. zimní olympijské hry v Pchjongčchangu. Toto významné sportovní klání nenabízí jen obdivuhodné fyzické výkony, ale také umělecké. Asi už tušíte, kam mířím. Řeč je o krasobruslení.
Krasobruslení je jako tanec, vyžaduje technickou preciznost a vnitřní prožitek. A obé se ve výsledku hodnotí. Úspěch je závislý také na choreografovi, který je pro krasobruslaře a tanečníky nepostradatelnou osobou.
Krátké programy a volné jízdy jsou jako balet na ledě. Francouzské dvojice téměř vždy překvapí rafinovanými nápady, ruské pak nádhernou plasticitou. A klobouk dolů před autory choreografií, kteří přichází s tolika zajímavými nápady. Do programů je třeba zakomponovat nejen mnohočetné skoky a povinné prvky, ale i příběh, který svým tancem krasobruslaři vypráví. Tři letošní finalistky v kategorii žen si pro své volné jízdy vybraly baletní hudbu. Bronzová medailistka Kaetlyn Osmondová ztvárnila Odilii z Labutího jezera. Čerstvá olympijská vítězka, patnáctiletá Alina Zagitovová, představovala Kitri z baletu Don Quijote. Její kolegyně ze stejné trenérské líhně, osmnáctiletá Jevgenije Medveděvová, si vybrala postavu Anny Kareniny.
Sledovala jsem jejich boj o medaile v televizním záznamu a výkon Medveděvové mě i přes obrazovku dojal téměř k slzám. Vynikající choreografie, vynikající výkon bruslařský a umělecký. Mladičká Medveděvová svou roli hluboce a věrohodně procítila. Vydala jí zkrátka vše, proto její dojetí, pláč po skončení jízdy. Přesto o prvenství přišla s rozdílem jediného bodu. Pro mě se ovšem stala vítězkou tato vysoká, štíhlounká kráska s velkýma očima.
A nežehrejme, že sport je na tom lépe než tanec. Stačí, aby zmíněné favoritky vyměnily led za divadelní prkna a autoři jejich choreografií vstoupili do stánků umění. Ty tam budou problémy s návštěvností, nedostatečnou publicitou a snad i financemi. A vy si odnesete navíc výjimečný, dech beroucí zážitek. Inu, k vidění je jich stále jako šafránu.
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero