Česká taneční platforma: Rozhovor s Miřenkou Čechovou o Nedotknutelných
rozhovory
Koho vůbec napadl název představení Nedotknutelní a proč?
Představení je volně inspirováno románem Virginie Woolf Vlny. Vycházeli jsme nejen ze struktury jejího psaní, které juxtapozičně skládá a spojuje různé vrstvy nahlížení příběhu, ale také z jejích charakterů. Při důkladnější znalosti Woolfové zde zřetelně vystopujete tři charaktery, ze kterých jsme při naší tvůrčí práci vycházeli. Jejich vzájemné vztahy jsou pak výsledkem společné autorské práce režiséra a performerů, které se zrodily v procesu zkoušení. Ona nedotknutelnost je hlavním rysem tohoto vzájemného vztahu: nedotknutelnost jako omezení, nedotknutelnost jako ochrana, nedotknutelnost jako posvěcení. Koho název „napadl“, je v tomto případě nedůležité, ale myslím si, že to byl Petr Boháč, režisér.
Na Nedotknutelných se choreograficky podílel Jiří Pokorný. Poprvé se souborem spolupracoval už na díle Chaplinův proces. Jak došlo na spolupráci bývalého tanečníka holandského NDT a Spitfire Company? Co vás svedlo dohromady? Náhoda? Záměr?
Jiří Pokorný je můj spolužák a kamarád z konzervatoře. Studoval o ročník výš a zažili jsme společně spoustu zážitků, kterými jsme se docela vymezovali vůči stereotypně pojímanému a rigoróznímu klasickému baletu. Já jsem byla v NDT na rezidenci, během které jsem psala svou diplomku zabývající se režií v porovnání s choreografií. Takže velmi přirozeně vyplynulo, že Jirka pak zase uskuteční něco s námi v ČR. To, že v jeho totálně nabitém pracovním tempu našel čas s námi intenzivně zkoušet a tvořit, je pro mě velmi cenné.
Nakolik byl koncept představení, příběh pevně dán předem a nakolik se vyvíjel v průběhu zkoušení?
Myslím si, že v tvůrčích procesech současných divadelních souborů je poměrně obvyklé, že autorská role nenáleží pouze jednomu člověku, nýbrž je rozložena na všechny tvůrce představení. Jistěže režisér je tím, kdo udává směr, navádí, předvídá, motivuje, ale pak je to především performer, který využívá vlastní tělo, imaginaci, intuici a rozumění záměru, které autorsky zpracovává v procesu zkoušení. A takhle Spitfire Company funguje. Není postavena na hercích/tanečnících, kteří by slepě plnily zadané úkoly, nýbrž dochází k dialogu, velmi intimnímu a někdy i velmi určujícímu. Dá se řící, že náš peformer si „píše“ roli a tím i příběh sám.
V jednom z rozhovorů jste se nechala slyšet, že „podoba představení nekončí premiérou“. Premiéra Nedotknutelných se konala v září 2010, tedy pomalu před rokem a půl. Prodělalo představení od té doby nějaké výraznou změnu, posun?
Určitě. Je to vlastně neustálý proces. Před každým představením intenzivně zkoušíme a zaměřujeme se vždy na něco nového, ještě neobjeveného, se kterým se chceme v představení utkat. A tak je to vždy, nová výzva, nový dialog. Tím může být každé představení pro nás stále zázrakem. Foto z představení: Martin Mařák
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Bizarní ráj na zemi: Na kraji krajina je jako hravý chaos, v němž by si přál žít každý
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 11 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 14 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 14 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 16 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 28 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu