3 otázky pro… Lenku Dřímalovou, uměleckou vedoucí baletu Národního divadla v Brně
rozhovory
Máme za sebou náročnou premiéru složeného večera Six & Pták Ohnivák. První část večera tvoří choreografie s názvem Six progresivního izraelského choreografa Iztika Galiliho, který jako autor a zralý choreograf má za sebou již na šedesát choreografií; spolupracoval a vytvářel své práce pro soubory stálých scén jako například Stuttgarter Ballett, Les Ballets de Monte Carlo, Les Grands Ballets Canadiens, Staatsoper München, Rambert Dance Company, Dutch National Ballet, Nederlands Dans Theater II nebo Batsheva Dance Copany.
Brněnský soubor zvládl nastudování Six na jedničku! V druhé části večera Nataša Novotná vdechla scénický život Ptáku Ohnivákovi na hudbu Igora Stravinského. Její kreace pro celý brněnský soubor přinesla své ovoce. Poslední představení v září 2012 mělo „standing ovation“.
Co mohlo dopadnout lépe a mé velké zklamání? Hudebním doprovodem k choreografii Six je skladba Steva Reicha Six Marimbas, která je transkripcí jeho dřívějšího díla Six Pianos. Přestože v Brně jsou vynikající hráči na marimbu, z finančních důvodů se nám nepodařilo toto dílo zahrát živě.
V přímém protikladu k modernímu večeru byl klasický titul balet Giselle. S dramaturgem Karlem Litterou jsme tak trochu váhali, zda balet vrátit na repertoár. V minulých letech měla Giselle v Brně nízkou návštěvnost a v současné ekonomické situaci je potřeba se s klasickým titulem trefit do černého. To byl také i důvod, proč jsme nakonec balet uvedli v historické budově Mahenova divadla, kde má skvělou atmosféru. Návštěvnost je výborná, udělali jsme správně.
Velkou radost mám také z Příběhů s démony a čerty, představení pro děti, které vytvořili choreografové z řad souboru – Japonka Aki Nishio a bývalý sólista Marek Svobodník. Oba získávali své první zkušenosti ve třech ročnících tvůrčích dílen uváděných Baletem NDB pod názvem Debut – Choreografický ateliér. Vnímám to jako velkou příležitost pro členy souboru a zároveň mne moc těší, když se jim práce daří a mají úspěch. Co pro vás osobně bylo nejdůležitější událostí minulé sezony ve světě tance obecně (ať již u nás nebo v zahraničí) a proč?
Přes nelehkou finanční situaci jsme udrželi projekty jako Taneční most / Tanzbrücke a mezinárodní Festival současného tance a pohybového divadla Tanec Brno. V rámci festivalu Ruská kultura v České republice se konal Balet gala s předními ruskými, slovenskými a českými sólisty a ve spolupráci s Izraelským velvyslanectvím večer s názvem Izraelský tanec v Brně – BLACK & WHITE.
Jsme rádi, že se nám to povedlo, přestože na tyto projekty nemáme peníze v rozpočtu, musíme si je shánět sami prostřednictvím grantů, sponzorů a dotací. Všechny zmíněné aktivity jsou pro Balet ND a taneční klima v Brně i v celé ČR velmi důležité, pomáhají nám získávat diváky a stále nové (mladší) příznivce…. Můžete nám prozradit, jaké premiéry váš soubor chystá svým divákům v nové sezoně a proč by si je divák neměl nechat ujít?
Na jaře chystá soubor premiéru choreografie Mária Radačovského, kterou bude stavět přímo pro nás. Soubor při této práci zúročí zkušenosti z tvůrčí práce z uplynulých sezon. Součástí složeného večera bude také uvedení dvou dalších choreografií – jednou z nich je Zjasněná noc Ralfa Dörnena, která bude mít premiéru na Festivalu Janáček Brno 2012 a dalším dílem je choreografický klenot z dílny Rami Be´era.
Těším se také na říjnovou premiéru baletu Lucidor a Arabella. Inscenaci jsem si vybrala po návštěvě představení ve Würzburgu. Je to balet dramatický o nenaplněné lásce na krásnou hudbu Alexandera Glazunova. Mám radost z toho, že se nám daří udržovat v Brně tak velký soubor a můžeme proto divákům nabízet i velké balety. Foto: Alexandr Špunda
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Juniorský soubor NdB2 přináší svěží vítr. Umí jít do hloubky, ale ne vždy se to daří
recenze -
Bizarní ráj na zemi: Na kraji krajina je jako hravý chaos, v němž by si přál žít každý
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 11 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 14 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 14 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 16 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 28 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu