Poprvé v nové sezóně se ve Stavovském divadle představil soubor Tanečního centra Praha Balet Praha Junior. Zdaleka to ale nebylo jejich první vystoupení v této sezóně, mladí tanečníci mají za sebou již mnoho představení na regionálních scénách po celé republice, účastní se festivalů (naposledy se představili v Brně na Dance Life Expo 2012) a také pořádají vzdělávací programy pro školy (projekt Jak se dělá tanečník). Aktivně se zasluhují o popularizaci tanečního umění ve všech koutech země, kam přivážejí kvalitní repertoár převážně moderního tance.
Jevištní praxe tedy mladým studentům TCP rozhodně nechybí a v mnohdy bojových podmínkách se otrkávají pro budoucí profesi tanečních umělců, kteří to často nemají lehké.
V pražském Stavovském divadle měl Balet Praha Junior po dlouhé době kvalitní zázemí, a tak mohly být inscenovány i technicky poněkud náročnějí kusy. Soubor zde uvedl výběr ze svého repertoáru, který čítá na dvacet kratších či delších choreografií. Jejich autory jsou jak pedagogové centra a blízcí spolupracovníci, tak zahraniční hosté.
Večer byl zahájen rytmickou a pohybově zajímavou choreografií Samuela Delvauxe (Belgie) Chasin´ neboli Honička. Jedná se o krátké nedějové dílo pro sedm tanečníků, které je zaměřeno na práci se světly a prostorem. Stejný autor vytvořil choreografii Underground, kterou jsme mohli shlédnout ve druhé polovině programu. Náznak příběhu osamělé dívky, která je stržena do víru veselící se mládeže, je doprovázen výbornou hudbou Gorana Bregoviče a je vidět, že tanečníci si choreografii náležitě užívají.
Jediným komornějším dílem večera byl duet Paganini pas de deux, který vytvořila Vlasta Schneiderová na virtuozní sólo slavného houslisty. Téma umělce a jeho múzy poskytlo prostor pro neotřelou partneřinu a několik humorných situací, roztomilá byla interpretace Kristýny Stránské a Aleše Krátkého. Svou oblibu v klasické hudbě nazapřela choreografka ani při volbě doprovodu ke svému dalšímu dílu Forever/Navždy. Tóny operní árie Alfreda Cataniho roztančilo pět dívek a čtyři chlapci oděni v tmavých šatech. Základem této choreografie byl opět tanec s partnerem a kombinace moderní a klasické taneční techniky.
Na závěr první poloviny byla uvedena v premiéře suita na lidové motivy Zlatá brána. Tuto poněkud nezvyklou volbu pro soubor s převážně moderním repertoárem zvolil dramaturg Antonín Schneider jako poctu významné choreografce lidových tanců Libuši Hynkové. S její původní inscenací má tato moderní Zlatá brána společný jen hudební doprovod v podobě lidových písní a znázornění tradic, pohybový slovník je už ale jiný. Jeho autory jsou Linda Schneiderová a Viktor Svidró a jedná se o „amalgám“ moderny, lidových prvků a také prvky lidového tanečního divadla, tanečníci jsou oblečeni do zjednodušených krojů.
Ve druhé části večera byly kromě výše zmíněného Undergroundu uvedeny také dvě choreografie od současného šéfa baletu Jihočeského divadla Attily Egerházyho. Curtain up, komické dílko o divadle na divadle, kladlo důraz spíše na herecké a výrazové dovednosti účinkujících.
Nejpůsobivějším dílem večera vůbec byla ale jeho Mirabell na hudbu W.A.Mozarta, která, pokud jde o jevištní a choreografické zpracování, převyšovala o třídu ostatní díla. Čistota linií, tlumené osvětlení, kostýmy v teplých barvách a muzikální choreografie (ne nepodobná mozartovským dílům Jiřího Kyliána) dohromady utvořily intimní atmosféru, která byla příhodná vzhledem k tématu díla: první společné noci mladého páru. Snad pouze příliš popisný závěr trochu pokazil celkové lyrické ladění.
Balet Praha Junior uvedl ve Stavovském divadle pestrý a značně náročný program. Někteří interpreti tančili téměř ve všech choreografiích a měli tak velice málo času na oddech a koncentraci. Jelikož jsou ale přes své mládí zkušenými tanečníky, vše dobře zvládli.
V blízké době budeme moci shlédnout Balet Praha Junior například během festivalu Vánoční scéna 2012, který bude pořádat TCP ve spolupráci si Mezinárodním centrem tance v polovině prosince v Městské knihovně v Praze.
Psáno z představení 3. listopadu 2012 ve Stavovském divadle.
Chasin´ Choreografie: Samuel Delvaux Hudba: Damon Albarn & Michael Nyman Asistent: Agurtzane Pérez Olóriz Kostýmy: Samuel Delvaux
Paganini pas de deux Choreografie: Vlasta Schneiderová Hudba: Nicolo paganini Kostýmy: Roman Šolc
Forever/Navždy Choreografie: Vlasta Schneiderová Hudba: Alfredo Catalani Kostýmy: Vlasta Schneiderová
Zlatá Brána Choreografie: Linda Schneiderová, Viktor Svidró Hudba: Václav Trojan Kostýmy: Linda Schneiderová, Viktor Svidró
Mirabell Choreografie: Attila Egerházi Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart Asistent: Antonín Schneider Kostýmy: Andrea T. Haamer
Underground Choreografie: Samuel Delvaux Hudba: Armand Amar, Goran Bregovič Asistent: Agurtzane Pérez Oóriz Kostýmy: samuel Delvaux
Curtain Up! Choreografie: Attila Egerházi Hudba: Charles Gounod Asistent: Antonín Schneider Kostýmy: Attila Egerházi
Balet Praha Junior: Sabina Bočková, Barbora Čermáková, Nikola Faltusová, Tereza Hloušková, Tereza Chlapcová, Adéla Abdul Khalegová, Tereza Mikalová, Kristýna Stránská, Michaela Tichotová, Kristina Turcic, Aleš Hanzlík, Lubomír Kábrt, Aleš Krátký, David Sklenička, István Varga
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero