Přímý přenos baletního představení z Paříže: Coppélie
zprávy
Po březnovém přenosu Dona Quichota z moskevského Bolšoje, mistrovské ukázce ruské školy, mohou diváci tentokrát vidět typický francouzský balet – emblematický titul repertoáru Pařížské opery. Coppélie má v Paříži svůj pomyslný „domov“. Již od světové premiéry v Pařížské opeře v roce 1870 v choreografii Arthura Saint-Léona je trvalou součástí jejího repertoáru a těší se ohromné a neutuchající popularitě. Role Swanildy je považována za jednu z technicky nejnáročnějších rolí klasického repertoáru. Hudba Léo Delibese byla ve své době natolik populární, že inspirovala P.I.Čajkovského k rozhodnutí psát hudbu pro balet.
Verze Patrice Barta se odklání od tradičního komediálního příběhu o oživlé loutce z dílny podivínského samotáře Coppélia, která zmate city mladíka Franze, a vrací se hlouběji k původní literární předloze baletu – povídkám E. T. A. Hoffmanna, na základě kterých Bart psychologicky propracoval hlavní charaktery. Patrice Bart společně s designérem Eziem Toffoluttim tak vytvořil dílo, které má mnohem blíže k fantastickým Hoffmannovým povídkám než k úsměvnému komediálnímu baletu, jak jej běžně známe. Hrou s iluzí vytváří v baletu mysteriózní a znepokojivou atmosféru.
Patrice Bart, choreograf verze z roku 1996, kterou v přenosu uvidíme, je baletním mistrem Pařížské opery. Vzhledem k jeho pozici baletního mistra, který vede každodenní tréninky souboru, jej můžeme považovat za strážce tanečního stylu Pařížské opery. Diváci přenosů již mohli vidět jeho choreografii Malá tanečnice Edgara Degase v červenci 2010. Celý jeho život je spjat s Pařížskou operou, její baletní školu začal navštěvovat už v roce 1957.
Role dívky Swanildy se ujme Dorothée Gilbert, mladá tanečnice povýšená mezi étoiles – hvězdy v roce 2007, která vyniká typicky francouzskou rafinovanou elegancí. V roli jejího milého Franze se můžeme těšit na Mathiase Heymanna, vyhlášeného pro vysoké, lehké skoky. Mathias získal svůj vztah k tanci jako dítě vyrůstající v Africe mezi lidovými rytmy. Role tajemného Coppélia se ujme José Martinéz, kterého diváci přenosů mohli vidět mimo jiné také jako prince v Labutím jezeře.
Balet Pařížské opery
Balet Pařížské opery bývá považován za světovou kolébku baletu, je nejstarším baletním souborem na světě, který odvíjí svou tradici od roku 1661. Balet Pařížské opery je dodnes na úplné špičce mezi světovými baletními soubory, navíc s osobitým francouzským stylem vybroušeným tradicí. Soubor pod vedením umělecké ředitelky Brigitte Lefèvre je výjimečný schopností těžit maximum ze své bohaté tradice, a zároveň být umělecky progresivní a otevřený modernímu umění, které posunuje hranice žánru. Mezi tzv. étoile – hvězdy souboru patří nejlepší tanečníci na světě jako například José Martinéz, Agnès Letestu, Isabelle Ciaravola, či Karl Paquette.
O projektu Balet v kině
Přímé přenosy Baletu Pařížské opery a Bolšoj baletu z Moskvy kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1. První přenos Baletu Pařížské opery se uskutečnil v prosinci 2009. První sezóna baletních přenosů byla zahájena v červenci 2010 přenosem představení Malá tanečnice Edgara Degase. V současnosti na projektu participuje několik kin v České a Slovenské republice. Jsou to kina v Praze, Zlíně, Děčíně, Teplicích, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Lounech, Ostravě a Banské Bystrici, Chebu a Olomouci.
Držitelem licence na přímé přenosy z Baletu Pařížské opery a Bolšoj baletu z Moskvy do České republiky je distribuční společnost Aerofilms.
Vstupné od 300 Kč.
Česká a slovenská kina participující na přenosu Coppélie:
Praha, Kino Světozor: www.kinosvetozor.cz
České Budějovice, Kino Kotva: www.kinokotva.cz
Ostrava, Dům kultury: www.dkmoas.cz
Zlín, Velké kino: www.velkekino.cz
Olomouc, Kino Metropol: www.olomouckakina.cz
Teplice, Kino Sněžník: www.kinosneznik.cz
Louny, Kino Svět: www.kinolouny.cz
Jablonec nad Nisou, Kino Radnice: www.kinajablonec.cz
Banská Bystrica, Europa Cinemas: www.europacinemas.sk
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
=========
Coppélie
Choreografie: Patrice Bart
Hudba: Léo Delibes
Pondělí 28. března 2011 v 19:30 (živě)
Děti ráje
Choreografie: José Martinez
Hudba: Marc-Olivier Dupin
Sobota 9. července 2011 v 19:30 (živě)
BOLŠOJ BALET
=========
Coppélie
Choreografie: Sergej Vicharev
Hudba: Léo Delibes
Neděle 29. května 2011 v 16:45 (živě) Zdroj: Aerofilms
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 11 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 14 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 14 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 16 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 28 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu