Balet ND chystá francouzskou Popelku
zprávy
Soubor Les Ballets de Monte Carlo působí v baletním „genius loci“ neboť svoje počátky odvozuje od slavného Les Ballets Russes založeného Sergejem Ďagilevem, a který znamenal doslova převrat v evropském uměleckém vkusu. Ďagilevův soubor způsobil západoevropskou tvůrčí reformu a inovaci (nejen) baletu na počátku 20. století a zahrnoval nejvýznamnější (a později nejslavnější) umělecké osobnosti své doby: malíře A. Benoise, H. Matisse,A. Deraina, Picassa, hudební skladatele I. Stravinského, M. de Fallu, C. Debussyho, M. Ravela, E. Satie, F. Poulenca, S. Prokofjeva, choreografy V. Nižinského, M. Fokina, L. Massina, S. Lifara a další. Po takřka šokujícím úspěchu svojí první pařížské sezony přesídlila celá skupina Les Ballets Russes v roce 1911 právě do Monte Carla. Oficiálním souborem monackého knížectví se stal Les Ballets de Monte Carlo v roce 1985. Při otevření svojí první sezony zde hostovaly význačné umělecké osobnosti pařížské Opery. Od roku 1993 soubor působí na velké scéně Salle des Princess na Grimaldiho Fóru pod vedením Jeana-Christopha Maillota.
Tento choreograf se vyznačuje velmi osobitým stylem, založeným na vytříbeném, především výtvarném pojetí svých baletů. Virtuózní klasickou baletní techniku představuje v nových variantách pohybových a prostorových struktur pocházející jakoby „z jiného světa“. Tento vybroušený vkus je prodchnutý zvláštní krásou moderního „designu“ a prostupuje vždy celou inscenaci a všechny její složky – hudební, výtvarnou, režijní a choreografickou.
Známý příběh o Popelce rozvinul Jean-Christophe Maillot do obrazu, který na diváka působí jako důvěrně známý i neznámý zároveň. Esence jemného retrospektivního leitmotivu vztahu Popelky a jejího otce k předčasně zemřelé mamince a manželce, je hlavní esencí a zdrojem veliké lásky, která se bez ohledu na čas a prostor rozpíná dále a která, jak tomu alespoň v pohádkách bývá, musí nakonec pokořit zlobu a nenávist. Sám Sergej Prokofjev jednou uvedl: „Popelka není jen pohádková postava. Je to rovněž živá bytost, která cítí a žije, a jejíž osud nás dojímá.“ Zdroj: Balet ND Foto: Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 10 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 10 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 13 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 13 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 15 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 27 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu