Ostrava se spoustou endorfinů
reportáže
Letní taneční workshopy jsou skvělou příležitostí pro všechny, kdo chtějí načerpat nové pohybové zkušenosti, pracovat se zajímavými lektory, nastudovat ukázky z originálního repertoáru nebo se prostě jenom udržet v kondici do začátku nové sezony. Mnoho českých měst už tradičně takovéto akce pořádá a ani Ostrava není výjimkou. Pohybový projekt Město v pohybu se letos sice představil teprve ve svém druhém ročníku, ale už teď je jasné, že s každým rokem se rozrůstá počet nabízených kurzů, a tím i počet účastníků. Navíc se organizátorům Města v pohybu daří vytvářet osobitou a příjemnou atmosféru, díky které si mohou tanečníci užít také okamžiky mezi jednotlivými lekcemi. Město v pohybu organizuje Multižánrové centrum současného umění Cooltour, v jehož prostorách se konaly všechny lekce a rovněž představení uváděná v rámci festivalu Shakespeare Off, který probíhal souběžně s tanečním projektem. Potřebám projektu sloužilo opravené baletní studio i zrcadlový sál tanečního klubu Katlen, Nová scéna a Cooltour galerie. Volné chvíle účastníci trávili v Shakespearově kavárně a přilehlé zahrádce, pro cestování po městě zase bylo možné si zapůjčit designová kola Artbikes. Rozmanitost a kombinace různých (nejen tanečních) žánrů – tak by se dala popsat hlavní vize celého projektu Město v pohybu. Projekt od loňského ročníku rozšířil seznam kurzů a vybírat bylo skutečně z čeho. Den začínal nenásilným a postupným rozehřátím celého těla na lekci taiči vedené Michaelou Raisovou a potom už se účastníci mohli rozdělit do dvou paralelních kurzů – jógu vyučoval Petr Sýkora nebo Naděžda Harmečková a klasický baletní trénink připravila Markéta Pospíšilová. Následovaly další souběžné hodiny současného tance v podání Martiny Hajdyla Lacové a baletního repertoáru, opět pod vedením Markéty Pospíšilové. Během delší polední přestávky si mohli tanečníci odpočinout a ochutnat obědové menu z kuchyně Jitřenky Navrátilové, která pro tuto příležitost připravila zejména veganská jídla a také živou a raw stravu. Lehké zeleninové jídlo je ideální volbou, když máte před sebou celé odpoledne zkoušení a pohybu. Zároveň se tento delší časový předěl mezi lekcemi mohl využít k diskusím, připomínkám a přípravám na další tvorbu. Odpolední sérii tréninků otevírala kreativní dílna, během níž se účastníci učili zacházet nejen s tělem, ale i s hlasem a také propojit mluvené slovo či zvuk s pohybem. Lektorky Jana Ryšlavá a Michaela Raisová se inspirovaly vynálezy a všestranností renesančního umělce Leonarda da Vinciho. Pětidenní tvořivý proces vyvrcholil představením s názvem Leonardo v pohybu, které v sobě skloubilo jak již zmíněnou hlasovou stránku, tak párovou akrobacii, kontaktní improvizaci a práci s mechanikou pohybu. Hudební doprovod v podání kytaristy Martina Dytka podkreslil a zdůraznil všechny zajímavé okamžiky představení. Večery během Města v pohybu patřily lekcím současného repertoáru a partneringu pod vedením Dana Račka spolu s lekcemi flying contemporary Šárky Bočkové. Ta poté navázala lekcí současného tance a pro ty, kdo vyznávají odlišné styly, byly připraveny kurzy Latino F!T zkušených lektorů Jakuba Mazůcha a Michaely Gatěkové a lekce flamenca (lektorka Lenka Vaňková) či electric boogie (Zdeněk Kremláček). Součástí Města v pohybu se stali nejen amatérští tanečníci, ale také profesionálové i lidé bez jakýchkoli tanečních zkušeností – každý si mohl najít tu svou úroveň a užít si tanec. Pro mnohé znamenal tento projekt příjemné zpestření každodenní reality, která pohybu moc prostoru nedává. Pro jiné znamenal překonání sebe sama a posunutí svých možností. A soudě podle nadšených výrazů a kladných ohlasů dodalo Město v pohybu všem zúčastněným hlavně spoustu endorfinů, příjemného adrenalinu a pozitivní nálady. Psáno z tanečního projektu Město v pohybu konaného 9. až 13. srpna 2014 v Multižánrovém centru současného umění Cooltour v Ostravě.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Roman Zotov-Mikshin
O naší nové práci vím svoje - rozhodně si nemyslím, že nemá prostor k vylepšení, nacházíme se na ploše experimentálního…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
před 10 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 18 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 18 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 21 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Marie Puchernová
Milý Romane, děkuji za Vaši reakci na mou recenzi i debatu, která kolem ní vznikla pod Vaším facebookovým příspěvkem.…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr