Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr

Velký sál Paláce Akropolis se otevřel premiéře choreografické eseje Pěny umělecké performativní skupiny Ferst Dadler. Tvůrci projektu, performeři a manželé Inga Zotova-Mikshina a Roman Zotov-Mikshin uvádějí diváky, jak píší v anotaci, do „časoprostoru pro introspektivní nahlédnutí do sebe sama“. Jak se jim to daří?

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Samotný úvod večera působí velmi vlažně. Do sálu jsme vpouštěni až se začátkem představení, kdy se již oba interpreti protahují a čekají, až se všichni usadí na dřevěné kostky a další objekty po obvodu sálu. Přestože obecenstvo přichází ve velmi komorním počtu, hledání míst k sezení je pozvolné a zdlouhavé. Přemýšlím, jestli se performeři zatím stále jen rozehřívají, nebo již choreografie plyne. Po chvíli diváci usoudí, že by si nejspíš již měli přestat špitat nebo řešit pracovní povinnosti po telefonu a soustředit se na dění na scéně. Zcela nejasnému zahájení neprospívá ani žvatlající batole lezoucí po kraji scény, jež ovšem není součástí produkce. Pozornost je narušena, někteří jsou snad vzhledem k (ne)dění na scéně přesvědčeni, že přítomné dítě je součástí projektu. S takovými situacemi ale návštěvník performativního umění, stejně jako samotní interpreti, musí počítat. 

Po zprvu rozpačitém začátku se choreografie dává do pohybu. Celý večer je protkán metaforami, kdy v pohybovém slovníku performerů lze nacházet souvislosti či celé příběhy dle toku myšlenek, pocitů či životních zkušeností každého z nás. V jednu chvíli pozorujeme dva jedince, patrně žijící v rozdílném životním tempu a nastavení. Jeden jako by byl ovlivňován vnějšími vlivy a hnal se za úspěchem či kariérou, druhý snad řeší své vnitřní nesrovnalosti a hledá tužby svého nitra. Přesto se vzájemně přitahují, narážejí do sebe. Jejich pohyby jsou velmi specifické, každý se hýbe jinak, dle možností svého těla. Obecně převládá impuls z centra či trupu pasivně doznívající v končetinách, což je více než patrné v měkkých, vlnících se pažích. Střet vrcholí ve chvíli, kdy Roman Zotov-Mikshin náhle zpomalí, zkrotí své rozevláté tělo a vytváří ze svých paží jakýsi rámec, do kterého se Inga Zotova-Mikshina pozvolna dostává.

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

V obsahu anotace stojí: „V okolní krajině dřímá jakési vědomí… K vědomí ji probralo to, že se na ni někdo dívá, že ji někdo navštívil, oceňuje ji, potřebuje ji. […] Pěny jsou cestou k zastavení nad krásou obyčejnosti. Skoro obyčejnosti.“ Text, který mě ještě před malou chvílí v předsálí tak oslovil, v průběhu performance okamžitě zapomínám. Nekoresponduje s pocitem, jejž jsem si z večera odnesla. Stejně tak název Pěny je pro mě spíše umělecké označení, než by o čemkoliv vypovídalo. 

Pohybová struktura choreografie viditelně staví na improvizaci, v pokročilém segmentu díla se pak v záblescích světla objevují i lehké záblesky moderních tanečních technik. Interpreti téměř veškerý svůj pohyb směřují po kruhu či oblých liniích – symbolizují tím snad životní koloběhy v přírodě či nespokojený život v kruhu? Využívají rotace, krouživé pohyby jednotlivých částí těla, izolaci, potlesky, podupy, opakovaně sjednocují dech i taneční kroky. Přesto pohyb často působí nekoordinovaně. Zatímco v první části pozorujeme téměř hmatatelné napojení mezi aktéry, a to i přesto, že tančí víceméně každý sám za sebe, téměř bez doteků, druhá část je o něco kontaktnější, využívá i efektních unisono variací.

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Pěny mají multižánrový charakter, který staví na specifickém světelném designu a audio složkách. Svícení, stejně jako kostým v podobě tenisek, šusťákové bundy a krátkých kalhot, je jednoduché. Na druhou stranu se světlo neustále proměňuje, k publiku promlouvá samo o sobě. Choreografii dodává melancholickou až ponurou atmosféru, jeho nápadité akce ale performeři prakticky nevyužívají. 

Podobně je tomu s audio složkou celého projektu. Našli bychom letmé okamžiky, kdy světlo a audio jdou ruku v ruce. Tyto složky se ale s pohybovým děním většinou téměř nepotkávají, nejsou kompaktní, pouze fungují vedle sebe. Zvukovou složku tvoří různorodé změti hudebních pasáží, šumů, ruchů a mluveného slova, zvláštně zkombinované do audio koláže, která, alespoň na mě, působila zmateně. Společně s rytmičtější pasáží, kdy se pohyb nějak výrazně nepromění, posloucháme s performery rozhovor v rámci těžko odhadnutelného pracovního procesu. Odehrává se snad v divadelní technické kabině? A proč? Smysl mi zde zcela uniká.

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Následující slovní doprovod znějící z nahrávky, jeho obsah a užívání je také poměrně nešťastné. Již nějaký čas pozoruji narůstající tendenci nadužívání slov napříč alternativní scénou obecně. V tomto případě ale docházím k tomu, že jejich hloubka a význam zůstaly absolutně nevyužity, potlačeny a zbytečně zastíněny ostatním děním. Z ničeho nic jste nabádáni k ponoření se do vlastního nitra, když zaznívají otázky: „Jaké je vaše nejtajnější přání? Co je vaše nejhlubší podstata? Co je pro vás krásné?“ 

Mám dojem, že pro odpověď na tak intimní dotazy zde není vytvořen bezpečný prostor. Zároveň s nimi není pracováno ani rytmicky. Snad mají vysvětlovat význam celé performance a tvořit záchytné body pro diváka, který může být stejně zmaten tím, na co se právě dívá.

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Závěr inscenace bohužel přichází nečekaně. Ve chvíli, kdy konečně pomalu získávám pocit, že se dostávám do dění, je najednou konec. Diváci znejistí, performeři navazují neurčitý oční kontakt snad s každým z nich a až po dlouhé proluce přichází potlesk. Interpreti také působí nejistě, ani se nepokloní… Vnímám žinantní pocity na straně obecenstva i tvůrců. 

Oceňuji myšlenku celého projektu, pohybovou výbavu, fyzickou kondici interpretů i jejich obrovskou snahu se prosadit v rámci aktuální scény tanečně-pohybového divadla a performance. Z mého pohledu však projekt působí nedotaženě, nepropracovaně a místy i neprofesionálně. Nejasný (ohraný) začátek i konec performance, prázdný introspektivní pohyb, otázky, které se pokoušejí přímo zaútočit na nitro přísedících, aniž by k tomu byly vytvořeny podmínky… 

Pěny. Ferst Dadler. Foto: Romana Kovacs.

Vrátím-li se ke komornímu počtu diváků rozmístěných v bezprostřední blízkosti interpretů po obvodu sálu, napadá mě, že se tvůrci tímto způsobem nejspíš pokoušeli vytvořit prostor pro intimnější atmosféru, pro společný prožitek a pohodlí k ponoření se do vlastních myšlenek. Osobně si zde ale připadám jako nezvaný host, nabízené proniknutí do sebe sama se mi opakovaně nedařilo a dění mě zanechalo netečnou.

Arénové rozvržení sálu ani není, kromě pohybu po kruhových a oblých dráhách, interprety více využíváno. Pěnám by podle mého názoru spíše sedlo divadlo kukátkového typu nebo uchopení v podobě site-specific. Domnívám se, že v alternativních vodách se mnohdy snaží měnit zajeté struktury, a to často úplně bezdůvodně. 

Večer na mě působil spíše jako nápaditý work in progress, a ne jako hotové, propracované dílo. Pokud se ale pozastavím u avizované definice Pěn jako choreografické eseje, kdy z etymologického hlediska francouzské essai lze vnímat jako pokus či zkoušku, vrhá to na celý koncept úplně jiné, o něco jasnější světlo. 

 

Psáno z premiéry 10. listopadu 2024, Palác Akropolis.

 

Pěny
Tvorba a interpretace: Elia Moretti, Inga Zotova-Mikshina, Roman Zotov-Mikshin
Výzkum a supervize: Petra Hauerová
Kostýmy: Anne-Catherine Kunz
Světelný design: Vojtěch Brtnický
Partneři projektu: Palác Akropolis, KD Mlejn

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 0x

Témata článku

Ferst DadlerInga Zotova-MikshinaPěnyRoman Zotov-Mikshin

Ferst Dadler

Palác Akropolis

Praha

MultižánrovéTanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: