Do komorního prostoru divadla Kolowrat byl přenesen projekt režisérky Terezy Helšusové Emotion Collection, který byl na jaře 2009 uveden v experimentálním prostoru NoD / Roxy. Autorka do něho zapojila herce, tanečníky a zpěvačku, kteří prostupují „proudem hudby, tance a divadla“. Téměř hodinová produkce je poskládána ze šestnácti výstupů, které plně vystihují již samotné názvy – od Mezihvězdného prostoru se dostáváme k Narození, Zanesení, Pubertě a postupně se dobereme k Odpuštění.
Představení začíná narozením subtilní dívky, která (tak jako každý z nás) je poznamenána rodičovskými příkazy, zákazy a snad i dobře míněnými radami. Helšusová vykresluje minipříběhy svých postav s nadsázkou budící úsměv; groteskně nadsazená realita ukazuje absurditu, s níž média proklamují „zaručené“ návody na krásu a štěstí. Stejně je to marné, neboť ani jejich případné použití nepřináší proklamované blažené pocity. A tak se na scéně všech pět performerů snaží uniknout vlastnímu zmatku, někteří zůstávají zahleděni sami do sebe, jiní hledají porozumění u stejného či opačného pohlaví. A navíc jsou stále pod tlakem uspěchané doby, když zmateně pobíhají s několika mobilními telefony, šanony nebo lžičkami vtipně naistalovanými na hlavě – jsou roztěkaní, nervózní a trochu zoufalí. Helšusová ve zkratce ukazuje některé paradoxy naší současnosti, kdy se nabízí tolik život usnadňujících vymožeností. Pocitu nespokojenosti a marnosti přesto občas neunikneme. Autorka svou uměleckou zpověď pojímá s úsměvným nadhledem – nic více, nic méně.
Kromě herců a tanečníků zde vystupuje zpěvačka Elena Sonenshine, jejíž sytý a krásně znějící hlas výstižně pojímá hudbu a texty Jana Budaře. Je v černých dlouhých šatech, které kontrastují se sněhově bílými kostýmy herců a tanečníků. Celé představení je o pohybu (do něhož se občas Sonenshinová také pouští) – pohyb dokresluje mluvené slovo, zachycuje emoce herců (Terezy Helšusové, Michaely Procházkové, Terezy Slavíčkové) nebo je naplno rozehrán v sólech profesionálních tanečníků (Michala Jurisy, Viktora Konvalinky). Choreografka Zuzana Šimáková vychází z možností herců a umně je využívá ve sborových pasážích. Někdy pracuje s rekvizitou (velkou černou kostkou); tanečníci pak s rozmanitou intenzitou utvářejí variace prostupující prostor ve výrazných přímých liniích. Dění na scéně doprovází černobílá projekce promítaná ze strany hlediště nepřehlédnutelně hlučícími filmovými projektory.
S Emotion Collection můžete příjemně strávit čas, kdy se lze pousmát nad paradoxy našeho snažení – a to není zase tak málo…
Psáno z představení 15. 11. 2009.
Premiéra v NoD 17. dubna 2009
Premiéra v Divadle Kolowrat 10. října 2009
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu