Obsáhlý program byl rozdělen dle studovaných oborů – tedy nejprve byly předvedeny ukázky z klasického tance, které zabraly celou první polovinu večera, po přestávce navázaly choreografie moderní a závěr patřil lidovému a charakternímu tanci.
Výkony žáků, kteří vzhledem k oficiálnímu ukončení školního roku o den dříve mohli vystoupit víceméně bez stresu, působily až překvapivě vyváženým dojmem, technických či jiných nápadnějších zaváhání se objevovalo minimum. V úvodní klasické části na sebe výrazněji upozornily studentky 4. ročníku ve variaci přítelkyň z baletu Don Quijote Luisa Brychcínová s Adélou Šorfovou a z 6. ročníku Emma Zikmundová, jíž velmi dobře charakterově sedla role Kitri ve variaci s vějířem. Za zmínku rovněž stál výkon tanečnice sólového páru v choreografii Petit grand pas, kterou předvedli studenti 2. a 3. ročníku.
Kromě stávajících studentů pražské TKHMP se na jevišti objevily dvě absolventky – domácí Ludmila Novotná (která před začátkem představení obdržela z rukou ředitele Jaroslava Slavického diplom pro nejlepší studentku školního roku 2018/2019) jako Gamzatti a z Taneční konzervatoře Brno Klaudie Lakomá. Ta nejprve zcela suverénně zatančila technicky zatraceně obtížnou dámskou variaci z Grand pas classique, po přestávce rozšířila pohybově výrazový rejstřík a naplno rozehrála své charisma a jevištní osobnost v miniatuře Hany Litterové Child of Soul. V ní se jí dokonale povedlo skloubit fyzické dispozice uplatněné v efektních prvcích s potřebnou emocionalitou, díky čemuž získal každý pohyb na náplni a výsledek na smyslu.
Sólové výkony mladých tanečníků v moderních choreografiích byly vesměs velmi dobré – ať už šlo o Izabelu Gracíkovou z 6. ročníku v Hidden in Shadows, Ervína Szelepcsényi ve zkráceném šansonu Jacquese Brela Ne me quitte pas, či Mariu Vorochobinu v díle Spero (oba ze 7. ročníku). V případě poslední jmenované se autorovi Filipovi Martinovskému povedlo vytěžit fyzické schopnosti tanečnice na maximum, kdy dívka v černém celotrikotu s dlouhými rukávy působila jako inkoustová kaňka rozpíjející se ve vodě, neustále vytvářející měnící se plastické tvary a linie občas podivně zakroucené a propletené, občas naopak elegantně, přímočaře jednoduché. Zmínila bych ještě choreografii Life Loop Lucie Šimůnkové, kde se posluchačům 7. ročníku povedlo, za doprovodu hudby ve světě moderního tance stále velmi oblíbeného skladatele Arvo Pärta, vytvořit neobyčejně hutnou atmosféru a napětí, které diváka chytilo v první vteřině a neustále se budujícím, valícím tokem pohybu nepustilo až do závěru.
Ocenění si rovněž zaslouží úroveň partnerského tance, kterou studenti TKHMP během sobotního představení předvedli. Ať už se jednalo o zejména lidsky prožitý duet Go Solo v podání Denisy Vopěnkové a Samuela Štulpy ze 6. ročníku či o výkony ve dvou klasických pas de deux. Pas d’esclave z baletu Le Corsaire dalo Štulpovi možnost ukázat, že byl již nyní své tanečnici spolehlivým partnerem. Anna Herrmannová se poté blýskla svou sebejistou rotační technikou, ať už v závěrečné diagonále variace či dvojitými fouettés v codě, která stále zůstala v rytmu hudby.
Druhým celým pas de deux byla klasika z nejklasičtějších – svatební pas de deux z 3. jednání baletu Spící krasavice. Maria Vorochobina zvládla úspěšně do svého výrazu zakomponovat specifika Aurořina projevu, byla křehká i roztomilá v oné téměř rokokové malebnosti paží a práci s torzem. Osobně bych snad ocenila jen menší důraz na přehnaně vysoké polohy nohou, což ovšem nebyl případ pouze její, ale i několika dalších jejích kolegyň. Snaha o co nejvyšší développé či penché je na jednu stranu u studentů toužících po neustálém růstu svých výkonů pochopitelná. Na stranu druhou jsem přesvědčena, že by už během studia měla být položena otázka, kdy jsou takové prvky vhodné a kdy se jich vyvarovat – i kdyby jen jako námět k zamyšlení. Ervín Szelepcsényi se zhostil role prince Désiré s neskutečnou lehkostí a samozřejmost jeho dopadů do pevných pátých pozic by mohla být inspirací řadě již profesionálních tanečníků.
Jak již bývá zvykem, v samotném závěru se studenti roztančili v lidových tancích jak lokálních – tedy z Čech, Moravy a Slovenska (v nastudování Magdalény Kaprasové a Terezy Adams) –, tak v neapolské Tarantelle a Španělské etudě (nastudování Nelly Danko). Lidový tanec ze své podstaty umožňuje jednak projevit prostou radost a rozvinout přirozenou tanečnost, rovněž poslouží jako základní odrazový můstek pro vnímání rytmu, což je zvláště důležité.
Celkově se závěrečné představení vydařilo, a i přes délku, která mohla zprvu děsit, nabídlo příjemné strávení letního večera. Studentům a jejich pedagogům tak nezbývá než poblahopřát a popřát klidné, zasloužené prázdniny. A v září nanovo…!
Psáno z představení 29. června 2019, Stavovské divadlo.
Taneční mládí
Polonéza
Hudba: Oskar Nedbal
Choreografie a nastudování: Roberta Meschiari Pospíšilová
Tančí: studenti 1. ročníku
Slavnostní pochod
Hudba: Oskar Nedbal
Choreografie a nastudování: Marie Bártová, Alice Kovářová
Tančí: studenti 2. ročníku
Don Quijote – variace
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Hana Vláčilová
Tančí: Luisa Brychcínová, Adéla Šorfová (4. ročník)
Spící krasavice – variace princezny Floriny
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Hana Vláčilová
Tančí: Laura Zelinková (4. ročník)
Petit grand pas
Hudba: Franz Burgmüller
Choreografie: Uran Azimov
Nastudování: Monika Čierniková
Tančí: studenti 2. a 3. ročníku
Spící krasavice – variace Modrého ptáka
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Jurij Slypyč
Tančí: Michal Dembický (6. ročník)
Le Corsaire – variace
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Hana Vláčilová
Tančí: Markéta Vomáčková (6. ročník)
Don Quijote – variace Kitri
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Alexander Gorskij
Nastudování: Hana Vláčilová
Tančí: Emma Zikmundová (6. ročník)
Giselle – variace Alberta
Hudba: Adolphe Charles Adam
Choreografie: Jules Perrot
Nastudování: Jurij Slypyč
Tančí: Richard Svoboda (6. ročník)
Le Corsaire – pas d’esclave
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Anna Ščekaleva, Jiří Horák
Tančí: Anna Herrmannová, Samuel Štulpa (7. ročník)
Paquita – variace
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Anna Ščekaleva
Tančí: Marie Anna Pavlíčková (7. ročník)
Raymonda – variace 4 kavalírů
Hudba: Alexander Glazunov
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Jurij Slypyč
Tančí: Michal Dembický, Xavier Grevin, Radek Smieško, Richard Svoboda
Koníček Hrbáček – variace
Hudba: Césare Pugni
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Hana Vláčilová
Tančí: Izabela Gracíková (6. ročník)
Gopak
Hudba: Vasilij Sedoj
Choreografie: Konstantin Sergejev
Nastudování: Jurij Slypyč
Tančí: František Rezek (6. ročník)
Grand pas classique – variace
Hudba: Daniel Auber
Choreografie: Vasilij Gzovskij
Nastudování: Simona Fišerová–Lepoldová, Hana Litterová
Tančí: Klaudie Lakomá (absolventka TK Brno)
La Bayadère – variace Gamzatti
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Kateřina Slavická
Tančí: Ludmila Novotná (absolventka TKHMP 2019)
Spící krasavice – pas de deux
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Anna Ščekaleva, Jiří Horák
Tančí: Maria Vorochobina, Ervín Szelepcsényi
Probuzení
Hudba: Howard Shore
Choreografie a nastudování: Tereza Adams
Tančí: studenti 1. ročníku
Papoušci v Riu
Hudba: Rio Guadalquivir
Choreografie a nastudování: Lucie Linsler
Tančí: studenti 1. ročníku
Zrození
Hudba: The Piano Guys
Choreografie a nastudování: Yvetta Hubíčková
Tančí: studenti 3. ročníku
Accelerando
Hudba: Ezio Bosso
Choreografie a a nastudování: Lucie Šimůnková
Tančí: studenti 4. ročníku
Hidden in Shadows
Hudba: koláž
Choreografie: Martin Šinták
Tančí: Izabela Gracíková (6. ročník)
Edge
Hudba: Ólafur Arnalds
Choreografie a nastudování: Libuše Ovsová
Tančí: Richard Svoboda
Scherzo
Hudba: Leoš Janáček
Choreografie a nastudování: Libuše Ovsová
Tančí: studenti 5. ročníku
Ne me quitte pas
Hudba: Jacques Brel
Choreografie a nastudování: Lucie Šimůnková
Tančí: Ervín Szelepcsényi (7. ročník)
Life Loop
Hudba: Arvo Pärt
Choreografie a nastudování: Lucie Šimůnková
Tančí: studenti 7. ročníku
Child of Light
Hudba: Béatrice Martin
Choreografie a nastudování: Hana Litterová
Tančí: Klaudie Lakomá (absolventka TK Brno)
Dětské hry
Hudba: R. Porter, O. Glass
Choreografie a nastudování: Libuše Ovsová, studenti
Tančí: studenti 6. ročníku
Go Solo
Hudba: Tom Rosenthal
Choreografie a nastudování: Lucie Šimůnková
Tančí: Denisa Vopěnková, Samuel Štulpa (6. ročník)
Spero
Hudba: Bryan Adams
Choreografie a nastudování: Filip Martinský
Tančí: Maria Vorochobina (7. ročník)
Mojičky
Hudba: Jan Trojan
Choreografie: Libuše Hynková
Nastudování: Magdaléna Kaprasová
Tančí: studentky 4. ročníku
Bažant
Hudba: Josef Dumek
Choreografie a nastudování: Tereza Adams
Tančí: studenti 2. ročníku
Kalamajka
Hudba: Josef Dumek
Choreografie a nastudování: Tereza Adams
Tančí: studenti 3. ročníku
Podšable
Hudba: cimbálová muzika JARA
Choreografie a nastudování: Magdaléna Kaprasová
Tančí: studenti 6. ročníku
Bosé karičky
Hudba: lidová
Choreografie: Dagmar Břichňáčová
Nastudování: Magdaléna Kaprasová
Tančí: studenti 5. ročníku
Tarantella
Hudba: Gioacchino Rossini
Choreografie a nastudování: Nelly Danko
Tančí: studenti 6. ročníku
Španělská etuda
Hudba: Albenis
Choreografie a nastudování: Nelly Danko
Tančí: studenti 7. ročníku
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?