Taneční konzervatoř opět vsadila na klasický titul oděný do modernějšího hávu jako vděčnou podívanou pro rodiče i děti, když program zahájily variace ze 3. jednání slavného Čajkovského baletu Spící krasavice. V nastudování Kateřiny Slavické a Jiřího Horáka (s odkazem na Maria Petipu) sršely energií. Sborové scény a párové tance se rychle střídaly se sólovými variacemi i komickými baletními pantomimami. Vše podtrhly krásné kostýmy, které dodaly tanečníkům eleganci. Vytvořil je osvědčený kostýmní výtvarník Jiří Jelínek.
Sólisté Filip Martinský a Aneta Pešková – představitelé hlavního páru Prince a Aurory – byli na skvělé technické úrovni. Výbornou přípravu prokázali i ostatní tanečníci, vévodili jim Ludmila Novotná jako Dobrá víla, Aurora Kubelíková jako princezna Florina, ale také Tima Herz s Josefem Štěpančíkem jako Karkulka s vlkem.
Ve druhé části se představili studenti 8. ročníku v choreografii Sedm hříchů, kterou vytvořila Alena Drapalíková pro absolventy hlavního oboru moderního tance. Autorka se nechala inspirovat songy Jamese Newtona Howarda. Vybrala je tak, aby typově i charakterově seděly konkrétním tanečnicím a tanečníkům a podtrhovaly charakter jednotlivých hříchů. Emocionální, vitální a dynamické písně s taneční kompozicí dobře korespondovaly. Drapalíková vytvořila kus, který má náboj a švih, ať už se jednalo o část věnovanou hlavnímu hříchu – pýše, kterou s velkým nasazením představil Martin Vokal – nebo hněvu, dynamicky zatančeném Anastázií Dobrodinskou.
Další část představení patřila lidovým tancům a folklóru v podání studentů 6. a 7. ročníku. Jednalo se o soubor několika rozjásaných a dynamických čísel (Furiant, Kouřimsko, Zbujan, Klobúkový, V čase vína), ve kterých vynikl temperament studentů.
Závěr patřil suitě z baletu Raymonda. Technicky, ale i fyzicky obtížnou titulní úlohu Abderachmána tančil čistě Filip Martinský a pohyby rozvíjel široce do prostoru. Vysoký a elegantní tanečník má výborné předpoklady pro kariéru v baletních ansámblech. Choreografie nabídla náročné party i dalším tanečníkům, ať se jednalo o saracénský, španělský nebo arabský tanec. V mužské části sboru se odhalila absence či spíše nedostatek mužských absolventů pro sólistický soubor.
Vystoupení posluchačů taneční konzervatoře zanechalo dobrý dojem. Škoda jen, že absolventské koncerty nemohou využít při svých představeních orchestr. Živá hudba by zvláště u Glazunovy Raymondy a Čajkovského Spící krasavice na jevišti vynikla. Koncert odhalil také několik výrazných talentů. Doufejme, že tanečníky budeme v dalších letech vídat na jevištích v zajímavých rolích. Absolventům přeji hodně štěstí, úspěchů a příležitostí v uměleckém životě.
Psáno z představení 21. června 2019, Stavovské divadlo Praha.
Absolventi 2019
Hlavní obor klasický tanec: Tima Herz, Monika Janebová, Tereza Jindráková, Adéla Krandová, Žofie Kučerová, Adéla Lišková, Filip Martinský, Ludmila Novotná, Aneta Pašková, Josef Štěpančík, František Vlček, Tobiáš Waller
Hlavní obor moderní tanec: Anastázie Dobrodinská, Sophie Kereškéni, Ikonija Pelemiš, Zuzana Rabochová, Daniel Racek, Martin Vokal, Anna Weisová
Absolventské představení Taneční konzervatoře hl. m. Prahy
Svatba Aurory (3. jednání z baletu Spící krasavice)
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa
Nastudování: Kateřina Slavická a Jiří Horák
Kostýmy, scéna: Josef Jelínek
Sedm hříchů
Hudba: James Newton
Choreografie: Alena Drapalíková
Kostýmy: Roman Šolc
Furiant
Hudba: Cimbálová skupina JARA
Choreografie: Magdaléna Kaprasová
Kouřimsko
Hudba: Adam Votruba
Choreografie: Magdaléna Kaprasová
Zbujan
Hudba: J. Dumek
Choreografie: Magdaléna Kaprasová
Klobúkový
Hudba: J. Linka
Choreografie: Ján Novenko
Nastudování: Magdaléna Kaprasová
V čase vína
Hudba: J. Dumek
Choreografie: Libuše Hynková
Nastudování: Magdaléna Kaprasová
Fragment z baletu Raymonda
Hudba: Alexandr Glazunov
Choreografie: Jurij Grigorovič
Kostýmy: S. B. Virsaladze
Nastudování: Nelly Danko
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero