Den před oficielním datem Mezinárodního dne tance přispěl k jeho připomenutí svým představením Bohemia Balet – soubor složený ze studentů a absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Ve Stavovském divadle zatančil Suite en blanc (Suitu v bílém) v choreografii Serge Lifara a dvě díla Pavla Šmoka: Musicu Slovacu a Sinfoniettu.
Suite en blanc vytvořil Serge Lifar na hudbu E. Lala roku 1943 jako jednoaktový bezdějový balet pro tanečníky Pařížské opery, aby v něm ukázali svoji virtuozitu. Náročnost díla je tedy očekávatelná. Bezdějovost, klasické bílé kostýmy, jednoduché řešení scény se symetrickými schody v zadní části jeviště – nic z toho neumožňovalo účinkujícím skrývat jakékoliv technické nedostatky za pantomimu či honosnou výpravu. Struktura baletu sestávající z jednotlivých výstupů (od sólových variací až po Pas de cinque a tance sboru) poskytla příležitost poměrně mnoha studentům „podstoupit tuto zkoušku“ obtížného díla. Měli možnost se vypořádat s neoklasickým tancem, jenž vyžaduje jak čistotu provedení prvků klasického tance, tak zvládnutí jemnosti neobvyklé práce paží odlišné od klasických port de bras či dotažení některých póz až na hranici vychýlení osy těla. Všechno jmenované bylo v Suitě en blanc v podání Bohemia Baletu možno spatřit. Přispěli k tomu především sólisté. Po méně výrazném výkonu Hany Čakarmišové, (který trochu postrádal lehkost projevu) zazářila svojí jistotou techniky, výrazem a tanečností Magdalena Matějková v La Cigarette a poté Nela Čelišová (členky baletu ND) v adagiu s Adamem Zvonařem, který v porovnání s ostatními tanečníky působil dojmem velmi vyzrálého interpreta, jenž se na scéně pohyboval s přirozenou samozřejmostí a s přehledem prováděl piruety i velké skoky. Ostatní studenti však taktéž obstáli a nutno zmínit především dobré zvládnutí četných entrechats. Projev studentek splňoval požadavky neoklasického baletu a sbor byl dostatečně přesný. Vše tak vygradovalo do velkolepého závěru se všemi účinkujícími na scéně i s nezbytnými a velmi povedenými fouettés. Po Suitě en blanc, při jejímž sledování divák s napjetím čekal na lepší či horší utočení každé piruety, se mohl při Šmokových choreografiích více než z technických prvků těšit z celkového dojmu tance. Zatímco dílo Serge Lifara usiluje především o virtuositu a představuje jakousi vznešenou chladnou krásu (v dobrém slova smyslu) vyvolávající především obdiv, choreografie Pavla Šmoka pak zahřejí u srdce. Bohemia Balet přešel hravě z první polohy virtuosity do uvolněnějších českých (nebo přesněji československých) choreografií. Musica Slovaca na hudbu Ilji Zelenky v podání absolventů Magdaleny Matějkové a Jiřího Havelky v sobě měla líbeznost a jakousi nepopsatelnou lyričnost folkloru. „Volná fantazie v duchu slovenské lidové písně” neboli též podle Šmokových slov „jeho pocit ze Slovenska” byl milým duetem, který vykouzlil spokojený úsměv ve tvářích obecenstva. Večer završila Sinfonietta – linoucí se proud Janáčkovy vznešené hudby a tance stejně jako v předchozí choreografii inspirovaného folklorem. Bohemia Balet se díla chopil s nasazením a pro studenty tančící ústřední pár byla Sinfonietta dobrou příležitostí. Především tanečníkovi svědčilo, když mohl tančit v kontaktu s partnerkou – vždy jakoby při tom nabyl na jistotě i na výrazu. Představení se celkově stalo příjemným zážitkem jak z hlediska zvolených choreografií, tak z hlediska výkonů interpretů a bylo důstojnou připomínkou Mezinárodního dne tance. Psáno z představení 28. dubna 2009.Bohemia Balet ve Stavovském divadle
reportáže
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 9 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 12 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 12 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 14 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 26 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu