Baga-Basta
reportáže
Ze začátku byl pohyb na jevišti spíše minimální. Tanečník v předklonu, který měl paže propletené kolem nohou, připomínal nějaké podivné stvoření a podobný dojem pak vzbuzovaly tři nahrbené postavy zády k divákům, které se přeskupovaly z místa na místo, narážely do sebe a zase se posouvaly, jako když sledujete buňky pod mikroskopem. Divák s napětím očekával, kam svým minimalistickým pojetím tvůrci míří. Bude Baga–Basta zahloubaným dílem? Chyba lávky, tvůrci v programu slibují, že Baga-Basta je mírně naivní, spontánní a hravý stav, a především že ke všem svým činům mají optimistický přístup. Představení skutečně působilo optimistickým, hravým a nezatěžkaným dojmem. Po zemi se plazili tvorové poháněni svými bleskově cupitajícími chodidly, postupně zaplouvali do zákulisí, z paravánu vykukovala tanečníkova hlava… Po výstupech, v kterých se interpreti spokojili se sporostí pohybu, se naplno roztančili. Velká energičnost, brysknost pohybů, přesnost v sekvencích unisono. O svých pohybových kvalitách nemuseli dlouho přesvědčovat. Dobrou náladu, která v sále vládla, pak ještě zvedl nečekaný taneční výstup na hit skupiny ABBA, který svou choreografií poněkud kontrastní k předchozímu tanci pozvedával koutky úst diváků. Neodmyslitelnou součást představení tvořil velmi působivý živý hudební doprovod Nikolause Herdieckerhoffa, který se kromě hry na violoncello také několikrát přidal k pohybu tanečníků. Stejně jako se pohyb vyvíjel mnohdy překvapivým směrem, Nicolaus Herdieckerhoff také nešetřil na rozmanitosti hudby. Vyvrcholením pak bylo jeho elektronické sólo.
Spojujícím prvkem představení byl jednak motiv sumo a jeho základní pozice, které se mezi pohyby často objevovaly, jednak motiv oblečení (jednotlivé kusy oblečení či šatní ramínka), jehož souvislost s ostatním děním nebyla příliš evidentní. Pokud se divák nechtěl zabývat jejím hledáním, oblečení při nejmenším posloužilo jako zajímavý vizuální prvek představení. Škoda, že se více nepropojil s tancem.
Nechat otevřený prostor pro interpretaci byl podle textu v programu záměr představení. To se tvůrcům Baga-Basta určitě podařilo. Divák nedostal vše „naservírováno“ a vysvětleno, neodcházel však s pocitem, že je zavalen dilematy, která by ho tížila více než by si přál. Můžeme doufat, že prosincové hostování Baga-Basta v Čechách nebylo tím posledním a diváci budou mít znovu možnost hledat mezi roztodivnými výjevy, energickým tancem, hudbou a oblečením létajícím vzduchem další vysvětlení. Psáno z představení 18. prosince 2009.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 10 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 10 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 13 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 13 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 15 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 27 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu