Absolventky, absolvent Jan Štrachal a chlapci (muži) z bývalého Českého souboru písní a tanců. Foto: Jan Kencl.
Pražská taneční konzervatoř a střední odborná škola uspořádaly večer věnovaný svým posluchačům v Divadle na Vinohradech v neděli 19. června 2016 – letošní absolventi a maturanti jsou Yuliya Bochková, Linda Buňková, Hana Fišerová, Eliška Güntherová, Deborah Hésková, Eliška Kenclová, Natálie Matysková a Jan Štrachal. Očekávání byla veliká a nejednoho diváka výkony žáků konzervatoře velmi překvapily; již tradičně většinu hlediště tvořili spolužáci a rodiče, kteří své potomky náležitě podporovali. Program Absolventského koncertu Pražské taneční konzervatoře tvořily dva velké celky. V první části konzervatoř představila třiadvacet kratších choreografií různých stylů – klasický, moderní, lidový a historický tanec. Druhou část programu pedagožka scénické praxe Helena Frolíková věnovala 130. výročí narození skladatele Léa Delibese a uvedla suitu z baletu Coppélia podle choreografie Arthura Saint-Léona.
Ale vraťme se na začátek. Po lehce zmateném a vtípky prošpikovaném úvodu neznámého muže (nejenže se nepředstavil a ani nebyl uveden v tištěném programu, ale ony zmíněné vtípky očividně patřily pouze několika zasvěceným „pánům“, které tak i oslovil) následoval samotný program. Jak už to tak bývá, některé části byly záživnější, některé méně, ale žáci i absolventi statečně bojovali s různými nástrahami jeviště. Objevily se občasné srážky účinkujících i nervozita, ale vzpomeňme si na naše první taneční kroky na jevišti…
Choreografie pocházely z dílen pedagogů konzervatoře (Romana Khauerová, Pavla Šmerdová, Zuzana Štarková, Hana Slačálková, Helena Frolíková, Leona Kubešová, Vjačeslav Ivanov), hostů (Bohumíra Eliášová ad.), ale i samotných studentů. Právě práce posluchačů konzervatoře byly příjemným osvěžením v jinak poněkud monotónním proudu lehce zastaralých, zaprášených choreografických rukopisů. Na jeviště vdechli mladickou svěžest a radost z pohybu. Mezi mnohými zaujaly zejména některé výkony – například Umírající labuť na hudbu Camilla Saint-Saënse v interpretaci Lindy Buňkové z osmého ročníku. Mohli bychom pochybovat nad vhodností výběru tohoto kusu kvůli jeho náročnosti, ale tanečnice prokázala vysokou úroveň interpretační vyspělosti i schopnosti výrazu; své role se zhostila s veškerou grácií. Pozoruhodné bylo i sólo Bojovník světla studentky Yuliye Bochkové v interpretaci Anny Špičkové taktéž ze sedmého ročníku. Kvalitní choreografická výstavba spočívala ve střídání tělesného napětí a dynamičnosti. Pohybově neotřelá kompozice byla jako šitá na míru interpretce. Stejně tak je nutné zmínit princovu variaci z baletu Spící krasavice v podání posluchače opět sedmého ročníku Jakuba Groota. S přehledem zvládl technicky náročnou variaci a stal se nepochybně velkým překvapením celé první části. Zdá se, že příští osmý ročník bude velmi silnou generací této školy.
Po pauze následovala již zmíněná suita z baletu Coppélia v choreografii Heleny Frolíkové podle klasických variací původní choreografie Arthura Saint-Léona a Zuzany Štarkové, která vytvořila valčík s girlandami. Studenti se ukázali v „jiném“ světle, když tvořili součást soudržného jevištního tvaru a neměli šanci „utéci“ za divadelní šály. Vynikali spíše v hereckých pasážích, ty taneční už jim dělaly problémy zejména z hlediska technické vyspělosti. Celkově nemám z absolventů pocit, že by byli připraveni stanout na jevištích našich prvních scén, mají ještě co dohánět. Vlastní ale nepochybný herecký talent, který někdy chybí i tanečníkům právě velkých divadel. Opět mezi všemi vynikala Anna Špičková, která se solidní jistotou ve valčíku s girlandami točila italská fouetté, která jsou velmi náročná z hlediska tělesné koordinace. Podobně vynikla i Natálie Matysková v loutkové roli Španělky. Její vyspělá interpretace dodala postavě onen tolik potřebný španělský temperament i šmrnc.
Absolventský koncert je zkrátka výzvou. Někomu se ji povedlo přijmout lépe, někomu hůře, ale je na studentech samotných, jak s nově získanou zkušeností naloží. Vlastní skutečně velký potenciál, mají však před sebou ještě ne zrovna krátkou, mnohdy trnitou cestu za technickou dokonalostí.
Psáno z představení 19. června 2016 v Divadle na Vinohradech.
Absolventský koncert Pražské taneční konzervatoře
Polonéza
Choreografie: Zuzana Štarková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij (Evžen Oněgin)
Labutí jezero – dívčí variace z pas de trois
Choreografie: Lev Ivanov a Helena Frolíková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Sequidilla
Choreografie: Alexandr A. Gorskij a Helena Frolíková
Hudba: Ludwig Minkus
Etuda
Choreografie: Romana Khauerová
Hudba: hudební mix
Střepy pavučin
Choreografie: Leona Kubešová
Hudba: Wim Mertens
Louskáček – čínský tanec
Choreografie: Zuzana Štarková podle Maria Petipy
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Pilky, Čeladenský
Choreografie: Romana Khauerová
Hudba: cimbálová muzika Valašský vojvoda
Lescaut’s Mistress
Choreografie: Helena Frolíková podle Kennetha Macmillana
Hudba: Jules Massenet
Umírající labuť
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Camille Saint-Saëns
Divertimento
Choreografie: Hana Slačálková
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Menuet
Choreografie: Hana Slačálková
Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart
Smrt Julie
Choreografie: Helena Frolíková
Hudba: Sergej Prokofjev
Síla myšlenky
Choreografie: Leona Kubešová
Hudba: Apocalyptica
Bojovník světla
Choreografie: Yuliya Bochková
Hudba: Petteri Sainio
Kalamajka
Choreografie: Romana Khauerová
Dudácká
Choreografie: Romana Khauerová
Inspirace
Choreografie: Bohumíra Eliášová a Pavla Šmerdová
Hudba: Antonio Vivaldi
Spící krasavice – variace víly
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Spící krasavice – variace prince
Choreografie: Marius Petipa, Marc Boermans a Fernando Coelho
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Bod zlomu
Choreografie: Natálie Matysková
Hudba: Woodkid
Domovnice
Choreografie: Zuzana Štarková
Hudba: Warren Casey (muzikál Pomáda)
Don Quijote – variace Kitri
Choreografie: Marius Petipa a Helena Frolíková
Hudba: Ludwig Minkus
Verbuňk, čapáš, čardáš – tanec z jihovýchodní oblasti Slovenska
Úprava: Bořivoj Lauda
Choreografie: Jiří Linha, Jan Novenko a Romana Khauerová
Coppélia
Režie a choreografie: Helena Frolíková (klasické variace podle Arthura Saint-Léona), Zuzana Štarková (valčík s girlandami)
Baletní mistři: Magda Kalhousová, Vjačeslav Ivanov a Pavla Šmerdová
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?