V polovině padesátých let minulého století vznikla v Liverpoolu kapela The Quarrymen. Tenhle název dnes asi nikomu nic neřekne. O pár let později se totiž členové kapely rozhodli pro nové jméno – The Beatles. Vznikla hudební legenda, jejíž kariéra trvala pouhou dekádu. I to však stačilo, aby se z „Brouků“ stala nejslavnější skupina v historii populární hudby. Taneční pocta choreografa a režiséra Roberta Balogha s názvem The Beatles Celebration připomene nejslavnější hity a nejzásadnější momenty z hudebního i soukromého života čtveřice John, Paul, George a Ringo. Premiéra proběhne v pátek 2. listopadu 2018, druhá premiéra pak o den později.
Vedení baletního souboru vyslyšelo přání diváků, kteří si přáli pokračování projektu The Beatles & Queen z roku 2007. „Při přípravě inscenace jsem se nechal inspirovat melodickou bohatostí, radostí ze života a láskou, která se odráží prakticky v každé písni The Beatles. Tímto projektem jsem chtěl především ve výběru hudby poukázat na široký záběr tvorby této jedinečné skupiny. Starším divákům chci připomenout nesmrtelnost The Beatles a mladému publiku ukázat úžasnou atmosféru doby, kterou neměli možnost zažít. Byl bych nevýslovně šťastný, abychom touto inscenací navázali na náš velmi úspěšný předešlý projekt Queen – The Show Must Go On,“ sdělil umělecký šéf baletu Moravského divadla Robert Balogh. „V nadsázce lze říci, že na světě neexistuje člověk, který by neznal skladby jako Hey Jude, Help! či Yesterday. Jsem rád, že Moravské divadlo přinese trochu jiný pohled na tyto známé hity a propojí výbornou popovou muziku s neméně dobrou choreografií,“ dodal ředitel Moravského divadla David Gerneš.
V nové inscenaci budeme přítomni vzniku této legendární skupiny i jejímu definitivnímu konci. „Určitě není možno opomenout začátky The Beatles v klubech, strmou cestu na špici světové populární hudby, politickou angažovanost, životní styl a samozřejmě i rozpad a sólové kariéry jednotlivých členů skupiny. Kromě čtveřice John, Paul, George a Ringo se v inscenaci objeví i řada dalších signifikantních postav, jako je Yoko Ono nebo Linda McCartney,“ popsal dramaturg Tomáš Lehotský. V inscenaci zazní více než tři desítky písní, namátkou Love Me Do, A Hard Day´s Night, Help!, Yesterday, Hey Jude nebo Michelle. „Tato inscenace vzdává hold kapele a jejím nesmrtelným hitům doplněným dalšími, třeba i méně známými skladbami. Ve druhé půli jsme si dovolili na krátkou chvíli The Beatles opustit a diváci uslyší i jednu skladbu z repertoáru skupiny The Animals, která do dějové linie skvěle zapadla,“ přiblížil Lehotský.
Členy legendární kapely ztvární rodilí Britové Seamus Wilkinson, Craig McFarlane, Benjamin Cook a Paul Oliver. „Je úžasné, když máte možnost zahrát si jednoho z The Beatles. V Anglii slyšíte jejich hudbu úplně všude, v televizi, v rádiu. Já s jejich muzikou vyrůstal. Pamatuju si obaly desek, které měli rodiče doma a pouštěli si je, když jsem byl malý. Jsem moc rád, že si zatančím právě Ringa. Když jsem byl mladší, hrál jsem na bicí v kapele a na repertoáru jsme měli i písničky od The Beatles,“ uvedl Oliver. Po Freddiem Mercurym si sólista olomouckého baletu Lukáš Cenek zahraje další hudební legendu – v nové inscenaci alternuje roli Johna Lennona. „Je zajímavé ztvárnit takové osobnosti na jevišti, kde na jeden večer ,ožijí‘ a já můžu divákům předat spolu s jejich hudbou jejich životní příběh. V obou případech to ale byla jiná příprava. Samozřejmě jsem si přečetl biografii a zhlédl dokumenty, ale u Freddieho to bylo především o studiu jeho typických expresivních pohybů. Lennon, potažmo Beatles nic tak pohybově specifického nemají, vše je minimalistické. Tentokrát tedy šlo více o vystihnutí nálady hudby a převedení Lennonových textů do řeči těla,“ popsal Cenek.
Yoko Ono, jíž fanoušci připisují podíl na rozpadu kapely, ztvární Yui Kyotani v alternaci s Kateřinou Iranovou. „Yoko Ono se mi tančí příjemně. Zjednodušeně řečeno jsou to s Lennonem prostě jen dva zamilovaní lidé a takto se je ve společných duetech snažíme i ztvárnit,“ řekla Iranová, která se společně s Lukášem Cenkem podílela na přípravě inscenace také coby asistent choreografa. „Tohle byla pro mě opravdu výzva. Ze začátku jsem měla obavy, jak budou zkoušky probíhat, přeci jen jsou to mí kolegové a nedokázala jsem si představit, že jim budu muset dávat nějaké připomínky. Ale protože jsme všichni profesionálové, tak zkoušky probíhají v příjemné atmosféře. I přesto je pro mě skloubení sólové role a asistenta choreografa trochu náročnější. Člověk musí znát choreografie všech, hlídat chyby a pomáhat docílit požadovaného stylu či charakteru,“ přiblížila Iranová.
Autorem scény je Ivan Koubek. „Scéna je navržena celkově jako hudební stage. Její hlavní předností jsou materiály, na které jsou projektovány fragmenty ze života Beatles, nebo zvýrazňují nálady pomocí barev a světla,“ popsal Koubek. Kostýmy navrhli režisér Balogh s dramaturgem Lehotským. „Vycházeli jsme z dobových reálií. Pro ústřední čtveřici jsme zvolili střihy i materiály, které se co nejvíce přibližují originálu. Inspirací pro mne byly nejen záznamy a dokumentární filmy, ale všechny dostupné publikace. Chtěl bych tímto moc poděkovat dámám z kostýmního úseku Moravského divadla za jejich skvělou práci,“ zdůraznil Lehotský. Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem