A tak pokud nevíme, jak diváka zabavit děním na jevišti, připravíme mu povyražení i v hledišti – říkáme tomu interakce. A jakékoliv pocity, které tuto formu provází, jsou pozitivním výsledkem. Budiž.
Já se ptám ale jinak a vracím tyto snahy o pár set let zpět: proč vlastně tanec sledovat vsedě? Proč není dovoleno kroutit se, houpat do rytmu, chroustat mrkev nebo komentovat své dojmy sousedovi? Kde a kdy se tento „nešvar“ rozmohl a není to náhodou proti přirozenosti?
Miluju tanec celou svou bytostí snad od narození, a to nejen fyzicky, kochám se i pohledem na něj. Ale když si vybavím pohodlnost posezení v Ponci, Altě nebo dokonce v Alfredu, kde po půlhodině nevím, kam s nohama, a „roupy“ (jež mě od dětství trápí, dnes se tomu možná říká hyperaktivita nebo ADHD) mi nutností kontroly či etikety ničí možnost soustředit se, bych dost často jako povyražení zvolila raději hokejový zápas: skákání v kotli, pivo v ruce a kámoši na doslech. Nebo film doma. Ze stejného důvodu nesnáším koncerty vážné hudby – jsou tak vážné! Nakolik tento druh hudby miluji, raději zaplatím za koncert rockové kapely, kterou si mohu vychutnat neformálně, civilně, příjemně, klidně vsedě nehnutě, nebo si naopak tóny prožívat celým tělem. Proč nemají takový „kotel“ i v Rudolfinu?
V době, kdy lidé návštěvu ND vzdávají kvůli obavě z nevhodného oblečení a tanečníkům se nechce do divadla kvůli vidině dvouhodinového přikování k židli, je zbytečné hledat nové nástroje, jak dostat lidi do divadla. Ale jak je přimět znovu se vrátit? Pojďme se zamyslet nad tím, jak doručit kvalitní zážitek, spojit příjemné a poučné s ještě příjemnějším. Jistě nejsem jediný exot, jemuž při sledování tance cukají svaly a touží protáhnout si kosti.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?