S tanečním ztvárněním slavné Shakespearovy komedie Zkrocení zlé ženy přichází choreografka Alena Pešková, která je zároveň libretistkou a režisérkou inscenace. Plzeňským divákům je současná šéfka libereckého baletu známá svým ztvárněním Stravinského Svěcení jara či baletem Maryša. Zkrocení zlé ženy s původní hudbou Jana Kučery bude mít premiéru 17. listopadu 2018 ve Velkém divadle.
Zkrocení zlé ženy je divadelní hra Williama Shakespeara, kterou napsal v letech 1593 až 1594. Děj se odehrává v Padově a točí se kolem hubaté a nezvladatelné Kateřiny a její sestry, milé a poslušné Bianky, která se bude moci vdát až po sňatku své sestry. Autorka libreta, choreografka a režisérka Alena Pešková ve svém Zkrocení zlé ženy zavede diváky do 50. let 20. století. „Kromě toho, že se ocitneme v jiném čase, ale na témže místě, toho neupravuji mnoho. Samozřejmě, když se jedná o tanec, je nutné upravovat – redukovat zápletky, postavy a přizpůsobovat motivaci – a naopak ukazovat to, o čem se ve hře pouze hovoří. Ale myslím, že to bude na první zhlédnutí velmi rozpoznatelné Shakespearovo Zkrocení,“ přibližuje své pojetí slavné komedie Alena Pešková.
Autorem původní hudby je Jan Kučera, dirigent, skladatel a klavírista, od sezóny 2015/2016 působící jako šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru. Se světem baletu se zprvu setkal jako dirigent (Igor Stravinskij - Svěcení jara v produkci baletního souboru Compagnie Marie Chouinard, Claude Debussy - Skříňka s hračkami v produkci japonského dětského baletu Toyama) a později i jako autor, pro Národní divadlo moravskoslezské vytvořil a nastudoval, spolu s choreografem Paulem Chalmerem, balet Tři mušketýři, pro který zvolil neobarokní či neoromantický hudební styl. Tento balet uvedlo v říjnu 2018 v nové produkci Lotyšské národní divadlo opery a baletu v Rize. „Zkrocení zlé ženy je mou druhou prací pro velký balet a bezprostředně navázal na balet Tři mušketýři. Při práci na Zkrocení jsem se ovšem záměrně ocitnul ve zcela jiném hudebním světě,“ komentuje svou práci na připravovaném baletu Jan Kučera. „Hned na prvních schůzkách jsme se s choreografkou Alenou Peškovou shodli na pojetí hravém, rozverném, vystihujícím různé šarvátky mezi temperamentními a výbušnými ženskými i mužskými postavami. Zvolil jsem proto hudební jazyk s výrazným rytmem, jazzovými prvky s překvapivými akcenty a synkopami, jsou zde groteskní až pitoreskní plochy. Zároveň se zde ovšem objeví několik hudebních témat, která jsou vyloženě smířlivá, přesně taková, jak by měla každá ostřejší výměna názorů mezi těmi tak odlišnými tvory, jakými jsou muž a žena, vždy končit.“
V hlavní roli hádavé a tvrdohlavé Kateřiny se objeví Jarmila Hruškociová, která si tak do svého repertoáru připíše další výraznou roli. „Role Kateřiny je pro mě srdcová záležitost. Zkrocení zlé ženy jsem viděla několikrát v činoherním podání, ať už zde v plzeňském divadle s Andreou Černou a Martinem Stránským nebo v Divadle na Vinohradech s Andreou Elsnerovou a Filipem Blažkem. Když uvádělo Národní divadlo Zkrocení jako balet, bylo mi tehdy 14 let, dívala jsem se na titulní fotografii z časopisu ND, na které byla Tereza Podařilová v roli Kateřiny a Filip Veverka jako Petruccio, říkala jsem si, že Kateřina musí být krásná role. Jsme si totiž v mnohém skutečně podobné. Vyrůstala jsem s dvěma bratry, takže i já jsem si nenechala nic líbit, ale myslím si, že jsem se postupem času také nechala zkrotit,“ směje se sólistka baletu Jarmila Hruškociová při odpovědi na otázku, zda má něco s Kateřinou společného. Ve stejné roli se s Jarmilou Hruškociovou alternuje Mami Hagihara, jako Petruccio se představí Karel Audy, Gaëtan Pires a Richard Ševčík.
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Plzeňský balet uvede taneční podobu komedie Zkrocení zlé ženy
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 11 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 11 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 13 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 25 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace