Alexandra Pirici - Delicate Instruments of Engagement, 2017, National Dance Center, Sala Omnia. Foto Alina Usurelu.
Zahraničním hostem letošní výstavy Ceny Jindřicha Chalupeckého je rumunská umělkyně a choreografka Alexandra Pirici. Od 14. do 25. listopadu 2018 bude v prostorách Veletržního paláce každý den od 14 do 18 hodin představovat svůj projekt Křehké nástroje účasti, který prostřednictví těl skupiny performerů zpřítomňuje v galerii sérii několika desítek historických okamžiků a kulturních odkazů. Performance bude divákům poprvé představena spolu s vernisáží výstavy finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého ve Veletržním paláci Národní galerie Praha ve středu 13. listopadu od 18 hodin.
Alexandra Pirici upoutala pozornost mezinárodní veřejnosti v roce 2013 na benátském Bienále společným projektem s choreografem Manuelem Pelmusem. V rumunském národním pavilonu zinscenovali tanečníci „nehmotnou retrospektivu“ bienále - konkrétní umělecká díla, okamžiky i skandály z historie této mezinárodní přehlídky. Práce Pirici kombinuje tanec a performance, jako médium využívá lidské tělo. Její choreografie reflektují aktuální politické otázky a reagují na historii a význam místa, kde se odehrávají. Častým prvkem jejích projektů je zapojení publika. Ve svých pětatřiceti letech má za sebou výstavy v londýnské Tate Modern, pařížském Centre Pompidou či v petrohradské Ermitáži.
„Alexandra Pirici je významnou představitelkou současné tendence prolínání vizuálního a pohybového umění a zároveň reprezentuje společensko‑kritické umělecké uvažování. Z této perspektivy je pro nás ctí moci tuto mezinárodně uznávanou umělkyni představit poprvé v České republice, a to právě po boku letošních finalistů, kteří se také různým způsobem vztahují k performativitě nebo kriticky ohledávají současnost. Zároveň mě velice těší, že pro tuto konkrétní příležitost obohatila projekt Křehké nástroje účasti o dvě nové situace odkazující k místnímu kontextu,“ říká kurátorka Tereza Jindrová.
Návštěva Alexandry Pirici v Praze je pokračováním nové tradice samostatných výstav zahraničních hostů – mezinárodně etablovaných umělců, kteří představují své práce paralelně s výstavou finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého. V roce 2016 zahájila tuto tradici francouzská umělkyně Laure Provost, v roce 2017 přijal pozvání německý umělec Clemens von Wedemeyer.
V rámci několikahodinové akce Křehké nástroje účasti vytváří pětice performerů svůj vlastní, pomíjivý výstavní prostor. Prostřednictvím svých těl zpřítomňují v galerii sérii několika desítek historických okamžiků a kulturních odkazů – od popravy manželů Chaucheskových, přes píseň Céline Dion či reklamu na Coca-Colu, až po nápadně podobné projevy prvních dam USA, Michelle Obamové a Melanie Trumpové. Pro pražskou verzi doplnila Pirici projekt o dvě nové situace: Dubčekův projev po návratu z Moskvy v srpnu 1968 a dílo Východ‑Západ, s nímž v roce 2013 získal Cenu Jindřicha Chalupeckého Dominik Lang. Výrazným motivem Křehkých nástrojů účasti je prolínání popkultury a politiky v dnešním světě.
Performeři se budou pohybovat různými místy Veletržního paláce, a to každý den od 14. do 25. listopadu od 14 do 18 hodin. Bližší informace o tom, kde je v daný okamžik možné performery zastihnout, obdrží diváci přímo v galerii, časový harmonogram bude také v předstihu zveřejněn ve
facebookovém eventu.
Zdroj: Tisková zpráva
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace