S Attilou Egerházim o světové premiéře baletu Kouzelná flétna

Ve Stavovském divadle má v neděli 7. dubna světovou premiéru balet Kouzelná flétna, který připravila konzervatoř Taneční centrum Praha v režii maďarského choreografa Attily Egerháziho, jenž dlouhodobě působí v České republice. Zeptali jsme se ho na podrobnosti k tomuto novému dílu. Kdo dal impuls k vytvoření baletu na motivy Kouzelné flétny, šlo o zadání TCP nebo vaši iniciativu?
Zajímal jsem se o Kouzelnou flétnu již dlouho, ale vždycky jsem to odložil. Žádost přišla od ředitele Baletu Praha Junior Antonína Schneidera a jeho záměrem bylo vytvořit balet - na základě Kouzelné flétny - pro mladé tanečníky BPJ. Pro koho je balet určen? Nejde vyloženě o pohádku, spíš o mystický příběh, myslíte, že mu budou dobře rozumět i děti?
Ano, samozřejmě doporučuji balet Kouzelná flétna všem generacím. Je pro děti a pro "dospělé děti".  Jaké je věkové rozpětí účinkujících, bude místo i pro dětské role?
Tanečníci Kouzelné flétny jsou z Baletu Praha Junior. Jsou to absolventi konzervatoře Taneční centrum a je jim kolem 16 až 18 let.  Kouzelná flétna může mít mnoho rovin, jako symbolický příběh, jako drama vztahů… kterou jako režisér a choreograf upřednostníte?
Upřednostním každou... Opera Kouzelná flétna je bohatá na zápletky: jaké je taneční řešení, aby divák neztratil nit? Nemusel jste sáhnout ke zjednodušení dějové linky?
Tak zaprvé v opeře je Schikanederův text, který zpívají zpěváci. Doufám, že bude možné sledovat příběh po dramaturgické linii baletu stejně jako expresivní pohyby jednotlivých postav. Chtěl bych, aby bylo možné cítit a zároveň rozumět magickému světu Kouzelné flétnyJak bude propojena taneční a hudební složka, využíváte nahrávky operního představení?
Nemáme možnost používat živý doprovod, proto používáme nahrávku. Znáte inscenaci Laterny magiky Hra o kouzelné flétně, kterou na počátku 90. let choreografoval Libor Vaculík?
Ne, ale bylo by zajímavé ji vidět.  Jaký je váš vztah k zednářské symbolice? Bude mít v baletu své místo?
Tato symbolika vzbuzuje mou představivost, ale v tomto baletu ji nepoužívám.   V jednom měsíci vás čekají hned dvě (na počet titulů vlastně tři) premiéry – odkud stále čerpáte inspiraci?
Samozřejmě mám více nápadů a inspirace v různých dobách. Jde hlavně o organizaci a časové plánování. Připravil a choreografoval jsem tyto dvě různé premiéry v odlišných časových úsecích. JČD uvádí řadu komponovaných večerů, v čem vidíte výhodu takových inscenací? Jak se bude ubírat dramaturgie baletního souboru v dalších sezónách?
Jako umělecký ředitel se vždy snažím najít rovnováhu dramaturgie sezóny mezi komponovanými večery a  "grand balety" (celovečerními narativní balety). "Grand balety" jsou "taneční romány" a naše trojité komponované večery jsou "taneční básně". Myslím, že rozmanitý repertoár je způsob, jak můžeme uspokojit naše tanečníky a v neposlední řadě i naše publikum v širším měřítku. Je pro vás jako tvůrce větší výzvou vytvořit celovečerní balet nebo krátká kompaktní čísla?
Nic není jednoduché vytvořit. To každý tvůrce ví. První zásadou je vždy kvalita a ne kvantita... Řada publicistů vidí v rukopisu vašich děl vliv Jiřího Kyliána. Jak si to vysvětlujete, jde skutečně o inspiraci nebo spíš o tíhnutí ke stejnému uměleckému výrazu?
Touto poznámkou jsem velmi poctěn a lichotí mi. Jiří Kylián je jedním z největších choreografů a opravdová postava světového tanečního divadla. On je typ "žijící legendy". Myslím, že mnoho choreografů by mu mělo vyjádřit svůj dík, stejně jako já. Bez Bacha by se hudební svět vyvíjel jinak... Ale na druhou stranu nikdo nemůže mít stejný rukopis, psát cizí rukou. To je nemožné.

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: