Česká taneční platforma: Několik otázek pro Natašu Novotnou ze 420PEOPLE
rozhovory
Od Moskvy, přes Kypr až do Pekingu - vyjíždět na hostování do zahraničí se souborem plným osobností je v podstatě pravidelně zážitek už sám o sobě. V mnoha případech také ještě před tím, než vůbec ze země vyjedeme. Počínaje organizací potřebných dokumentů, konče telefonátem z meeting pointu souboru na letišti, a to sice v době odletu, jen o den dříve. Samotné představení je pak stejně jako doma připraveno tak, abychom každé extra překvapení spíše eliminovali a mohli reprezentovat na dané úrovni. Vím, že jste spustili "Klub 420PEOPLE", kde vás můžou diváci přímo podpořit. Jaký je ohlas? Fungují podobné aktivity v zahraničí a myslíte, že přesvědčíte českého diváka, který není na mecenášství příliš zvyklý?
Právě proto, že český divák byl odvyknut, máme zato, že je jen dobře oprášit zapomenuté a znovu je uvést ve funkčnost. Podpora a péče o umění z privátních financí není vlastně žádná novinka, stejně jako udržování bližšího kontaktu s vlastním publikem. V západním světě, především v USA, by bez takovéto přímé podpory lidé sledovali už asi jen amatérské rádio. Práce tanečníka není volnočasová aktivita a éteričnost tanečnic nepadá z nebe, což se dovtípí spíše jen ten, který nějak nahlédnul pod pokličku. Tu se právě i klubem snažíme poodkrýt. Cesta do Klubu 420PEOPLE je v celku jednoduchá, a to i uživatelsky, nejlépe přes web stránky souboru. Vyzkoušeli to sice prozatím ne mnozí, ale někteří přeci a my jim za to srdečně děkujeme. Plány 420PEOPLE na tento rok?
Rok 2013 se rýsuje pilně už od začátku. V lednu jsme prezentovali dosavadní práci 420PEOPLE na veletrhu APAP v New Yorku, v únoru pak vyjeli do Austrálie spolu se Sylvií Guillem a jejím gala 6000 miles away. Mimo premiéry tanečního filmu na motivy textu Heinera Müllera – Hamletmachine, který jsme natáčeli koncem loňského roku v pražské Trafačce, uvedeme do podzimu řadu repríz z dosavadního repertoáru souboru jak doma tak v zahraničí, odkud vyberu například důležitou prezentaci ve Francii nebo nově hostování v Mexiku. Na říjen pak připravuje Václav Kuneš se 420PEOPLE zcela novou celovečerní choreografii Mirage, kde se svým způsobem dotkne žánru stand-up comedy, premiéra se uskuteční v Praze v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu. Já se vydám opět do regionu, tentokráte do baletu Národního divadla moravskoslezského, kde v listopadu, ve večeru spolu s choreografií Jiřího Kyliána Po zarostlém chodníčku, uvedu svou představu Škrtiče zkomponovaného Bohuslavem Martinů. Nataša Novotná
Výkonný šéf 420PEOPLE, tanečnice, choreografka
Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě získala v roce 1997 angažmá v nizozemském juniorském souboru Nederlands Dans Teater 2 pod vedením Jiřího Kyliána. V letech 2000–2002 působila v souboru Göteborgs Operan Ballet ve švédském Göteborgu, kde mimo jiné obdržela ocenění za roli Julie v inscenaci Romeo & Juliette od M. Müllera. V létě 2002 se vrátila do Nizozemí a stala se členkou Nederlands Dans Theater 1. Měla možnost tvořit a pracovat s předními světovými choreografy: J. Kyliánem, W. Forsythem, O. Naharinem, M. Ekem, P. Lightfootem nebo Crystal Pite. Nizozemskými kritiky byla dvakrát nominována jako 'nejlepší tanečník' za interpretaci děl Duo (W. Forsythe) a Pneuma (J. Inger). V letech 2004–2006 připravovala benefiční představení NDT Choreographic Workshop.
Od roku 2006 pracuje nezávisle, především jako tanečnice hostuje v souborech a představeních po celém světě. Spolupracuje s předními tanečními scénami a jejich tvůrci (Tero Saarinen Company ve Finsku, Copenhagen International Ballet, Korzo Theater, Station Zuid a C-scope v Nizozemí, sólistou italské La Scaly Robertem Bollem nebo s japonským choreografem S. Teshigawarou). Příležitostně působí jako pedagog a taneční mistr, asistuje při nastudování choreografíí Jiřího Kyliána a Václava Kuneše. Na přelomu roku 2006/2007 založili s Václavem Kunešem v Praze vlastní soubor současného tance – 420PEOPLE.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace