The Painted Bird / Bastard - reportáž z projektu
reportáže
Měla jsem příležitost se workshopu zúčastnit a získat tak cennou a obohacující zkušenost. Přesto, že hlavním záměrem workshopu byla příprava závěrečné scény choreografie, nebyl workshop pouhým nácvikem a naplňováním choreografovy představy o výsledném tvaru. Pavel Zuštiak pracoval s jasným záměrem, k němuž nás postupně vedl, aniž by nás však do něj jakkoli manipuloval. Tvorbě závěrečné scény předcházela řada cvičení na rozehřátí, souhru skupiny, práci s hlasem, prostorem, navázání kontaktu s druhými lidmi. Tato cvičení pak byla v další práci harmonicky integrována v závěrečné scéně, která je vystavěná z jednoduchých, ale účinně použitých prostředků jako oční kontakt, chůze, zastavení, běh, leh. Závěrečná scéna má dvě dynamicky odlišné části. Úvodní rychlou část vygradovanou až do neúnosnosti vystřídá zklidnění spojené s davovým chováním lidí, kteří jakoby mechanicky dělají všichni to stejné a nepřipouští odchylky. Obyčejnost lidí je podtržena kostýmem – jenž je naprosto civilní, a použitými světly – bodová světla se mění v plné nasvícení scény. Práce na závěrečné scéně byla ztížena velkým počtem dobrovolníků, Pavel Zuštiak však vedl početnou skupinu s humorem i důsledností a skupina ho na oplátku podporovala svým nadšením a disciplinovaností. Díky tomu nedošlo ani v dynamických částech k výraznější kolizi a ve všech zúčastněných zůstal intenzivní prožitek souhry velké skupiny. Za intenzivní práci byli účastníci workshopu odměněni možností nahlédnout pod pokličku tvorby u nás zatím nepříliš známého slovenského choreografa, a především silným divácko-účastnickým zážitkem v samotném představení.
Pro mě byly vedle zážitku z dynamiky velké skupiny na jevišti nejsilnější letmé okamžiky setkání s hlavním interpretem, kdy jsem pocítila jeho odlišnost a nepatřičnost v naší skupině. Za důležitý moment projektu považuji i to, že jsme při generální zkoušce přímo navazovali na sólový výstup Jara Viňarského. Došlo tak i pro nás, kdo jsme nebyli v hledišti během představení, k propojení obou částí choreografie. (Při představení větší část účastníků přichází ze zákulisí.) Pavel Zuštiak tak vlastně hned dvakrát boří bariéru mezi jevištěm a hledištěm. Poprvé samotným workshopem úzce propojeným s představením a umožňujícím zapojení široké veřejnosti a podruhé v okamžiku, kdy se někteří „diváci“ začlení do inscenace. Pavel Zuštiak sám o tom říká: „Pracoval som takto s ensemblom v šiestich mestách a vždy som v údive, ako sa medzi nami niečo udeje a premení sa v nás v tak krátkom čase. Skupina ľudí, ktorí otvoria svoju pozornost medzi sebou a na to, čo je okolo nich. To prepojenie medzi divákom a ľudmi na scéně je to, čo ma nesmierne zaujímá - to je miesto kde je mágia divadla. Ono to nikdy nejde len jedným smerom a keď dôjde k "pohybu" v celom divadelnom priestore, vtedy je možné, že sa všetci prítomní dotknú niečoho čo ide rádovo "nad nimi".“ Dalo by se říct, že se celý projekt neustále proměňuje s tím, jak se mění část jeho interpretů. První část trilogie se dosud realizovala v šesti městech – Žilině, New Yorku, Praze, Bratislavě a Banské Bystrici. Její druhá část Amidst se zatím uskutečnila pouze v New Yorku. V USA také budou na podzim roku 2012 uvedeny v premiéře všechny tři části trilogie The Painted Bird – Bastard, Amidst a Strange Cargo jako čtyř až pěti hodinová divadelní zkušenost. Ještě předtím se však 7. a 8. února 2012 v Arše znovu uskuteční první část trilogie. Další diváci tak budou mít možnost tento výjimečný projekt nejen zhlédnout, ale také se do něj aktivně zapojit. A kdo ví, třeba se v budoucnu podaří do Prahy přenést i celou trilogii. Určitě by si tu své diváky našla. Psáno z generální zkoušky a z představení 20. 11. 2011 v Divadle Archa. Námět a choreografie: Pavel Zuštiak
Tanečník a spoluautor: Jaro Viňarský
Autorská hudba a interpretace: Christian Frederickson
Světelný design: Tomáš Morávek (CZ) / Joe Levasseur (USA)
Návrh projekce: Manny Palad (USA)
Scéna: Nick Vaughan, Pavel Zuštiak
Produkce: Palissimo Inc. (USA)
Ko-produkce: Stanica Žilina-Záriečie (SK), Institut Jerzyho Grotowského (PL), La Mama Etc. (USA)
Slovenská premiéra: 22. a 23. 7. 2010
Foto: Jan Hromádko
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace