Svět touhy
reportáže
Duet byl původně vytvořen v roce 2005 pro večer s názvem Miniatury a patří k tomu nejlepšímu, co z této každoroční příležitosti pro mladé choreografy Národního divadla v Praze vzešlo. Celý večer je uzavřen choreografií Petra Zusky. Mariin sen, vytvořený původně pro Pražský komorní balet Pavla Šmoka, je sice nejstaršího data (premiéra 2002), ale o to možná divácky atraktivnější. Bizardní sen romantické tanečnice Marie Taglioni posloužil autorovi jako inspirace k tanečnímu číslu založenému na parodii konvencí baletu osobitým způsobem. Nebyl by problém nalézt podobný námět u mnoha jiných světových choreografů, ale na druhou stranu přináší mužský „ballet blanc“ stále vtip a zábavu bez ohledu na místo, čas i realizaci, a to nejen divákům, ale jistě i tanečníkům. První obsazení se velmi dobře vyrovnalo pro sebe s nezvyklým tanečním slovníkem současného šéfa baletu Národního divadla v Praze, který staví na pohybové překombinovanosti a rychlých změnách. Na druhou stranu ve výrazu zvlášť u tanečníků Radka Hanáčka, Vlastimila Hradila a Luďka Mrkose byly ještě rezervy. Čtveřici doplňoval mladý tanečník asijského vzhledu i jména Takeru Shimizu, jenž z nich také nejvíce vynikal tanečně i výrazově. Druhé obsazení sice tu a tam v tanci tápalo, ale dokázalo to „dohrát“ výrazem, což se odrazilo i na daleko bouřlivějších reakcích publika během choreografie. Moci tak spojit obě obsazení v jedno... Marie prvního večera Markéta Habalová též působila tanečně daleko jistěji než její kolegyně Andrea Smejkalová druhý den. Jako náhled do světa moderní choreografie, která je chtě nechtě trendem současné doby ve světovém tanci, je baletní večer Svět touhy velmi dobrým dramaturgickým tahem vedení baletu. Zároveň přináší tanečníkům nové pohybové i výrazové možnosti, které jejich umění dokáží posunout zase o krok dále. Krok, který se snad časem promění v realizaci původní choreografie současného tanečního stylu pro brněnský balet bez „pražských invazí“.
Vlastní tvorbu každý soubor podobného formátu a ambicí opravdu potřebuje. Premiéry baletního večera Svět touhy proběhly 25. a 26. dubna 2008
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace