Pražská Taneční konzervatoř nabírá vítr do plachet

Pražská Taneční konzervatoř nabírá vítr do plachet

Pražská Taneční konzervatoř nabírá vítr do plachet

Červen je tradičně časem absolventských koncertů, ročníkových vystoupení a galavečerů, kterými umělecké školy a konzervatoře prezentují výsledky své práce a studenti zakoušejí pocity umělců na jevišti. Někdy na větších, někdy na skromnějších prknech, jež znamenají svět. Do výčtu pražských tanečních konzervatoří patří i soukromá Pražská Taneční konzervatoř a Střední odborná škola, která byla dříve známa pod názvy Taneční konzervatoř I. V. Psoty a 1. soukromá taneční konzervatoř, a nyní funguje ve spojení se Střední odbornou školou, která nabízí praktické obory z oblasti hoteliérství a služeb. Studenti tanečního oboru se letos představili se svým absolventským koncertem v prostorách Divadla Bez zábradlí. Jednalo se o komponovaný večer, který tradičně uvedl průřez všemi ročníky a několik hostů. Absolventů je totiž letos jen šest, takže by stěží unesli tíhu celovečerního programu. Co bylo tedy na poměrně malém činoherním jevišti k vidění? V programu vystoupili studenti s klasickými variacemi, lidovým tancem i choreografiemi vycházejícími z moderních technik. Je téměř pravidlem, že nejvíce energie a osobního prožitku vkládají studenti na svých vystoupeních do folklorních a charakterních tanců. Také tentokrát se největšího ohlasu dostalo číslům, jako je španělský tanec z Labutího jezera, sbor odalisek z Bajadéry nebo taneční hra z Valašska, ve které pro nedostatek chlapců tančila i jedna studentka. Za zvláštní zmínku stojí ruský lidový tanec na píseň Černomorečka, který tančila studentka zřejmě ruské či ukrajinské národnosti Olena Sychyk, a proto jí tolik sedl. Dobře si vedli také v moderním tanci, navíc se na některých choreografiích sami autorsky podíleli. Velmi příjemný a vyspělý duet s názvem Dopis si připravili Natálie Matysková a Jan Mouca, který pro své spolužačky vytvořil ještě lyricky laděný kvartet I Go To Sleep. Výuku moderního tance vede Eliška Grabcová, která studentům připravila několik skupinových choreografií, nepříliš náročných a vycházejících z kánonu moderního tance, ve kterých se mladí tanečníci cítili očividně jistě. Ve většině  z nich tančili  i studenti pátého ročníku, takže je pochopitelné, že náročnost byla uzpůsobena jejich možnostem. Časem bude jistě možné využít dynamičtější inspiraci současným tancem. Nejošemetnější je oblast klasického tance, která vyžaduje velkou technickou zdatnost. U některých sólových variací by bylo možné polemizovat o tom, zda jsou studentky pro vybrané úlohy už dostatečně připravené. Ačkoli uvedené variace se nejobtížnějším prvkům vyhýbaly, povedl se například valčík Labutího jezera (vlastně pas de trois velkých labutí, ale tančené ve čtyřech). Trochu nepochopitelnou součástí programu bylo několik čísel, která předvedli žáci Baletní školy Olgy Kyndlové. Ani program nenaznačuje, jaké je mezi institucemi spojení (i když si můžeme domyslet, že někteří žáčci se chystají ke studiu tance právě na této škole). Olga Kyndlová jako pedagožka sice pracuje s dětmi přiměřeně jejich věku a tanec je pro ně hrou, přesto vystoupení malých dětí v kontextu absolventského večera konzervatoře nedává velký smysl. Byť jde o konzervatoř soukromou, vychovává budoucí profesionály a zájmová umělecká činnost má své vlastní platformy. Na závěr večera se studenti a absolventi měli možnost popasovat se soudržnějším jevištním celkem. Pedagogický tým pro ně vytvořil suitu z baletu Marná opatrnost, dvacetiminutovou baletní miniaturu shrnující jádro příběhu a několik stěžejních variací. Nejdůležitějších sólových úloh se chopili studenti posledního ročníku a v roli Colina vystoupil jako host člen Laterny magiky Libor Kettner. Partnerskou práci s absolventkou Kristýnou Křivánkovou zvládli dobře a svita publikum potěšila a pobavila. Pedagogové vsadili především na herecký projev svých svěřenců, na výraznou mimiku a situační humor, až se chvílemi zdálo, že se na jevišti více hraje než tančí. Nejvděčnější úlohu měl Jan Mouca v travesti roli Mama Simone. Ve suitě účinkovali v rozličných rolích studenti všech ročníků, proto je ošemetné hodnotit jejich úroveň, technické nedostatky snad srovná čas. Limitujícím faktorem je samozřejmě i jeviště divadla, které není určené tanci a svou hloubkou nepojme ani malý sbor. Ale navzdory tomu, že výstup sestavovalo v praktických hodinách pět pedagogů a hlavní pár měl na přípravu jen necelý týden, výsledek byl poměrně kompaktní. Absolventi Pražské Taneční konzervatoře a Střední odborné školy 2014: Ladislav Beneš
Kristýna Křivánková
Nikola Macková
Jan Mouca
Veronika Ondruchová
Kristýna Šrámková  Program:  Sarabanda
Hudba: barokní
Choreografie a nastudování: P. Dixon / H. Slačálková

La Matelotte / Alcyone
Hudba: Marin Marais
Choreografie a nastudování: R.-A. Feuillet / H. Slačálková

Zrcátková variace / Faust a Markétka
Hudba: Charles-François Gounod
Choreografie a nastudování: P. Šmerdová

Fée Aux Miettes (variace víly) / Spící krasavice
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková, P. Muric

Canari Qui Chante (variace víly) / Spící krasavice
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková, P. Muric

Dopis / J. Prévert
Hudba: Nicolas Jaar
Choreografie a nastudování: N. Matysková, J. Mouca

Lalaloopsy / Coraline
Hudba: Bruno Coulais
Choreografie a nastudování: K. Kousalová, A. Špičková

Karkulka a Vlk / Šípková Růženka
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová

People
Hudba: Birdy
Choreografie a nastudování: E. Grabcová

Walse / Labutí jezero
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: L. Ivanov / P. Šmerdová

Variace z Pas de trois / Korzár
Hudba: Adolphe-Charles Adam
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková

I Go To Sleep
Hudba: Sia
Choreografie a nastudování: J. Mouca

Španělský tanec / Labutí jezero
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie a nastudování: L. Ivanov / H. Frolíková

Černomoročka / ruský lidový tanec
Choreografie a nastudování: V. Ivanov

Water
Hudba: Maksim Mrvica
Choreografie a nastudování: E. Grabcová

Variace z Pas d’action / Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová

Kloboukový / chlapecká taneční hra z moravsko-slovenského pomezí
Hudba: J. Dumek
Choreografie a nastudování: J. Hrabal / R. Khauerová

Odalisky / Bajadéra
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: M. Petipa / Z. Štarková

Norský tanec
Hudba: Edvard Hagerup Grieg
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová

The Earth
Hudba: Michael Jackson
Choreografie a nastudování: E. Grabcová

Nikiya / Bajadéra
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie a nastudování: O. Kyndlová

Kolesa z Horehroní / slovenský lidový tanec
Choreografie a nastudování: R. Khauerová

Marná opatrnost (suita z baletu)
Hudba: Louise Ferdinand Herold, Peter Ludwig Hertel
Nastudování podle klasických variací a vlastní choreografie: Helena Frolíková, Pavla Šmerdová, Zuzana Štarková, Vjačeslav Ivanov, Petr Muric

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: