V průběhu studia choreografie se studenti potýkají s rozličnými úkoly, které jim mohou sedět více či méně. Studentky čtvrtého ročníku Jitka Veselá a Katarína Rampáčková dostaly letos zadání zpracovat balet inspirovaný příběhem antického hrdiny Odyssea na hudbu amerického skladatele Roberta Rainese.
Jitka Veselá úkol splnila. Opravdu vytvořila balet, ale… V díle OdysseA se z hlediska pohybového slovníku držela s invencí poměrně při zemi, neboť její parketou je spíše současný tanec a street dance. S tím však divák počítá a je ochoten tento fakt akceptovat. Jako více problematická se jeví selhávající dramaturgie díla. Ačkoli příběh rozdělila autorka do srozumitelných scén a obrazů, jednotlivým akcím scházela hloubka, opodstatnění a větší propracování psychologie účinkujících. Hlavní hrdinkou není muž, nýbrž žena (Pavlína Červíčková). Sledujeme její seznámení s milým (Petr Münch), následné odloučení (kdy muž tráví valnou část představení na závěsné konstrukci, kde jen tak bezradně sleduje dění) zaviněné prapodivným skřítkem v kostýmu připomínajícím postavičku Teletubbies (tančí Lucie Linsler). Aktérka prochází složitými životními stadii (snaha vyrovnat se v kariéře úspěšným mužům, poté nalézt ztracenou ženskost…). Jitka Veselá tedy klade analogii mezi putováním Odyssea a poutí moderní ženy soudobou společností, která na ni chrlí mnohdy nesplnitelné požadavky. Zajímavá myšlenka, to nejpodstatnější (duševní rozpoložení, vnitřní rozpor a zmatek) však bohužel zůstává skryto nebo je minimalizováno – odehrává se potmě a jen po tu nejnutnější dobu, kterou tanečnice potřebuje k tomu, aby bojové návleky vyměnila za podpatky jako symbol nově nabité ženskosti. Závěrečné shledání milenců je na úkor logiky až příliš idylické, jako by se pár loučil včera a ne před 10 lety, jako by za tu dobu jejich vztah neprošel žádnou vnitřní proměnou.
Pravým opakem bylo dílo Kataríny Rampáčkové. V díle Návrat byla dramaturgie propracována do detailů, stejně tak i charakter postav. Odyseus zůstal mužem. Hlavní postavou, na které bylo celé představení založeno, však byla Penelope (Jana Ryšlavá) – žena čekající, až se její milý (Jonáš Janků) vrátí z putování domů. Jednotlivé scény byly vizitou její duše. Moment čekání byl důmyslně vyjádřen stěhováním věcí do skříně – předměty zastupovaly vzpomínky, které si interpretka snažila urovnat v hlavě. Tato scéna byla dokonce tak silná, že zastínila i Odysseův boj s temnými silami odehrávajícími se v jeho hlavě (na akustické pěně). Závěrečná scéna návratu pak byla přesně tím, čím měla být. Rozpačitým uvítáním dvou již téměř odcizených bytostí, které se pomalu snaží znovu nalézt cestu k sobě. I v tuto chvíli zůstalo břímě na ženě, která poskytla psychickou (a tanečně i fyzickou) oporu svému muži i v momentech, kdy by ji uvítala sama. Sako, jediná fyzická vzpomínka, našlo opět svého majitele, prázdnota v duši Penelope se opět zaplnila – pomyslným zavěšením Odyssea do skříně.
Použitý taneční slovník má však k baletu na hony daleko, jedná se čistě o pohybové divadlo, kde vedle působivé partneřiny hraje roli výraz účinkujících, civilní pohyby i slovní doprovod (monolog Odysseova útočiště – Reny Milgrom). Z tohoto úhlu pohledu tedy Katarína Rampáčková úkol nesplnila. Je otázkou, nakolik je to chyba. I tak přestavila vysoce kvalitní dílo, i když nutno přiznat, že z poloviny je to zásluhou skvělé interpretace Jany Ryšlavé.
Psáno z premiéry dne 15. května 2010, divadlo Ponec.
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu