Jateční slavnost aneb Otevření nového divadelního prostoru

Jateční slavnost aneb Otevření nového divadelního prostoru

Jateční slavnost aneb Otevření nového divadelního prostoru

Modlitby za zemřelé v čase dušičkovém ještě neutichly a čeští divadelníci, tanečníci a cirkusoví umělci v nich svérázným způsobem pokračovali. Český novocirkusový soubor Cirk La Putyka v čele s principálem Rostislavem Novákem otevřel v podvečer 5. listopadu 2014 nový divadelní prostor s názvem Jatka 78 – místo pro nové umění. Jak již název napovídá, jedná se o částečně zrekonstruovaný prostor bývalých jatek z konce 19. století. V čísle 78 bychom mohli hledat ledacos, nicméně řešení je vcelku jednoduché. Veškeré divadelní zázemí se nachází v halách číslo 7 a 8 čili 78. Manažerem celého projektu se stal Štěpán Kubišta, současný ředitel v demisi Nové scény Národního divadla v Praze. Otevření nového prostoru provázela velká očekávání. Plakáty na pražských tramvajích, v metru i četných výlepních plochách na sebe upozorňovaly svou jednoduchostí. Na čistě bílém pozadí s šedivým vyobrazením anatomie lidského srdce bylo rudou barvou krve napsáno: Jatka 78 – místo pro nové umění. Jen na sociální síti Facebook se k příchodu přihlásilo více než 2000 zájemců, a také to tak nakonec vypadalo. Kdo nepřišel alespoň půl hodiny před oficiálním otevřením, neměl možnost se dostat mezi prvních 350 tísnících se „vyvolených“, kteří byli později vpuštěni do divadelního sálu, aby zhlédli hlavní program večera. Jen pro představu: těchto 350 míst bylo obsazeno během deseti minut. Hned při vstupu nad námi viseli akrobaté na lanech a předváděli různé cirkusové prvky. Mnohdy byli i nebezpečně nízko a snažili se zapojovat do svých akcí nově příchozí. Vstupní hala, kde v minulosti probíhala hlavní porážka zvířat, momentálně obsahuje bar a expozice českých umělců: Petra Nikla, Matěje Formana, Lukáše Musy, Vladimira 518 a dalších. Na stěnách jsme viděli nejen malby rozporcované krávy, ale i pověšené kraví rohy či ilustrovanou historii Cirku La Putyka a působivé železné konstrukce ve tvaru různých zvířat. Zajímavá byla rovněž konstrukce „hudebního nástroje“ složená z klavíru, činelů, bicích a jiných menších nástrojů, na které zahrál místní hudebník. Doprovodný program během celého večera zajišťovali české kapely, muzikanti a zpěváci – Řeznický pop v podání Matěje Rupperta a Jakuba Prachaře, Cirk La Putyka Band, Dětský sbor Českého rozhlasu nebo v závěru i Gypsy CZ a DJ Mikuláš. Hlavním programem slavnostního otevření se však stala Mše za duše v režii českého divadelního souboru Vosto5. Při vstupu do divadelního sálu diváka uchvátila zdejší atmosféra. Vysoký, téměř nebetyčný prostor jednolodní budovy, dlouhé několik desítek metrů s vysokými okny, vůní kadidelnice a posvátnou atmosférou. Iniciační mše byla složena z krátkých vstupů jednotlivých umělců, kteří budou tvořit program nového divadelního prostoru – Anna Polívková, Jakub Žáček, Iby Pop a soubory Vosto5, Cirk La Putyka, Cirkus Humberto, Cink Cink Cirk, BodyVoiceBand, Cirkus TeTy, ATI nebo Long Vehicle Circus. Diváci tak měli možnost sledovat velkolepou podívanou plnou komických hereckých projevů, jako například obětování Rostislava Nováka v růžovém obleku a nasazovacím prasečím nosem, symbolické vypouštění balonků, duší poražených zvířat, k nebesům, ale také dechberoucí ukázky z představení Dolls Cirku La Putyka nebo žongléra ze slavného Cirkusu Humberto. Na programu Jatek 78 se objevují i taneční soubory Lenka Vagnerová & Company nebo 420PEOPLE Václava Kuneše a Nataši Novotné. Na zahajovacím večeru měla ukázku své práce právě zmíněná dvojice z uskupení 420PEOPLE. Ladný, přísně estetický duet na hudbu Raye Charlese ničím neoslovil. Zhruba pětiminutový vstup by mohl být ukázkou z choreografie či jakoukoli jinou pohybovou etudou laškujícího páru bez hlubšího smyslu. Bylo pro mě zklamáním, že zástupci sekce Tanec, jak tato sekce byla i během večera ohlášena, představili pouze jeden taneční soubor, který je esteticky velice úzce profilován a neposkytuje ani zdaleka objektivní náhled na současné taneční dění. V mé hlavě zůstala jediná otázka: Proč má tanečnice ty neslušivé ponožky? Otevření bran nového domova pro současné umění Jatek 78 můžeme považovat nejen za kulturní událost roku, ale také za šťastný mezník v novodobé historii českého divadla. Po dlouhé době, kdy se česká divadla potýkají s věčným problémem financování a dotace z ministerstva kultury a jiných odpovědných orgánů se každým rokem snižují a snižují, konečně přišla pozitivní zpráva: Otevíráme novou divadelní scénu! Vděčnost, radost i zadostiučinění tak byly viditelné na všech návštěvnících. Přeji Jatkům 78, aby je jejich počáteční úspěch provázel i nadále.   Psáno ze slavnostního otevření 5. listopadu 2014 v divadle Jatka 78.

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: