Eva Weissmann v Alfredu ve dvoře

Začátek listopadu v divadle Alfred ve dvoře patřil německé performerce, tanečnici a choreografce Evě Weissmann. Její dvě představení Reverenz an Constantia a Is money money, které bylo uvedeno ve světové premiéře, byla jasným důkazem toho, nakolik je důležité být připraveným a otevřeným divákem. České publikum si mohlo vychutnat představení Reverenz an Constantia 1. a 2. listopadu 2007. Trojdílné taneční sólo, založené na tanečním minimalismu, inspirované jak prvky klasického a moderního tance, tak právě Feldenkraisovou metodou, jíž je Eva Weissmann akreditovaným odborníkem, poskytovalo dvě roviny vnímání. Na jednu stranu velice čistý tanec plný pozitivní energie, na druhou stranu jeho sledování odnášelo diváka do hloubky vlastních myšlenek. Atmosféru snění podpořilo nehybné tělo tanečnice v druhé části a její příjemný zvukomalebný hlas v třetím díle celé choreografie. Ne každý ovšem dokáže unést vlastní volnost myšlenek a nechat doznít rezonující strunu potopení do sebe. To se projevilo i v premiéře Is money money, která proběhla 3. 4. listopadu 2007. Představení , vycházející z dlouholetého uměleckého výzkumu, bylo silně interaktivní. Ve svém začátku působilo jako opravdová divadelní inscenace. Tanec, nastíněné situace, energie, opět velice zvukomalebně vyřčená slova a zpěv v různě zabarvených hlasech, to vše se mísilo na jevišti i mimo něj. Množství barev na kostýmech výborných tanečníků různých národností: Perrine Dages, Kerstin Geilhufe, Martin Morshaeuser, Milan Tomášik, Saskia Oidtmann a do toho další stylizované kostýmy některých „diváků“, pravděpodobně účastníků workshopu. Individuálně vnímané Is money money si dalo za cíl konfliktem otevřít diskuzi a tím dát možnost publiku provést jakousi autoterapii. Skrze putující předměty, přes dlouhé pauzy a zastavení veškerého dění, živou hudbu klarinetu, nabídnutí možnosti tančit na jevišti a nakonec vyvoláním nenápadně řízené diskuze, vnikla autorka do podvědomí zúčastněných, aby jej očistila od negativních střípků vnějších vlivů každodennosti. Dokonalá práce psychoterapeuta, jímž Eva Weissmann doopravdy je. Na některých divácích však bylo znát očekávání jednoduše formulovaného představení a být účastníkem výzkumu jim nebylo zcela po chuti. Jak bylo zmíněno na začátku – pro tento typ představení je nutno mít duši otevřenou a mysl připravenou. Recenze psána z představení 2. a 3. listopadu 2007

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: