Balada o hledání lidské duše
reportáže
S jednotlivými hrdiny – v programu označovanými jako „cestující“ – se divák seznámí v pomyslném prologu. Postavy v šedých celotrikotech napolo skryté za průsvitnou látkou na horizontu jeviště (která slouží také jako promítací plocha) vystupují do popředí, poznávají sebe i své okolí. Dva muži představují odraz v zrcadle, tři dívky na zemi zaujímají magickou kruhovou formaci. Opět se skryjí za bezpečnou hradbu iluze, ale postupně se vždy jeden odhodlá proniknout ven. Scény odehrávající se vždy v mezičase za touto ochranou hradbou působí velmi jemně a poeticky. Na postavy se snáší dým (projekce na plentu), jako ochranná slupka, nebo také jako příjemný deštík, kterému se nastavují. Ačkoli jsou tanečníci ve skupině, nedochází (alespoň na první pohled) k fyzickému kontaktu, přestože některými pohyby na sebe reagují, přibližují se na nejmenší vzdálenost, ale s minimálním přesunem z místa. Připomínají spíš rostliny vlnící se ve větru nebo chaluhy v líném proudu vody, což podporuje plynulost pohybu, jemné přenášení váhy těžiště a výraznější vlnivé pohyby trupu a paží. Výjevy odehrávající se před touto „oázou“ (či rafinovaným vězením?) jsou syrovější, dochází ke střetu se světem, jemuž čelí jednotlivci. Mění se také jejich oděv, každému je určena jeho barva. Tanečník kličkující neviditelným provozem rušné ulice, zoufale se bránící hluku a nekonečnému toku zpráv, které zpřítomňují televizní obrazovky, čtyři po každé straně jevištního prostoru. Dívka, již od cesty hledání odvede kouzelné prostředí zahrady, naznačené videoprojekcí, ale především zvláčněním pohybového slovníku jejího sóla. Muž atakovaný neviditelným útočníkem, který jej znovu a znovu sráží k zemi, zmatený i z ukazatelů směru, jež mu diktují obrazovky. Vystrašená dívka prchající před svým stínem, který nakonec získává vlastní život a vůli. Další se zas marně snaží prorazit hloučkem zmatených postav, které se právě zbavily své vybudované iluze a ocitly se bez cíle. A uprostřed dění stále táž rekvizita – bílý svítící kufr. Zdá se, že individua vstupující do sól „cestujících“ nemají na práci nic jiného, než se tohoto důležitého předmětu zmocnit. Poslední dívce se snaží společnými silami bránit v průchodu pryč, rozehrávají se tu kontaktní variace, a přesto se nad tanečníky vznáší jakýsi duch neskutečna, který brání vnímat jejich blízkost jako doteky opravdu fyzických těl.
Nakonec se zbavují i poslední ochrany a stávají se konečně živoucími těly, opakují zde vlastně v repetici úvodní sekvenci, která předcházela jejich individuálním peripetiím. Tentokrát se však najde odvážlivec, který otevře tajemný kufr. Postavy strnou v již několikrát předjímané pozici, ale co nakonec objevily, se nedozvíme, neboť na dno vlastní duše se každý člověk musí podívat sám.
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Zuska tvoří pro svou vlast – slovy i v tanečních metaforách
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 7 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 10 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 10 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 12 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 24 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace