Absolventské představení Tanečního centra Praha
Muži v sukních a flexibilita
Absolventské představení Tanečního centra Praha se uskutečnilo 18. června 2017 ve Stavovském divadle v Praze. V tomto roce absolvovalo dvacet studentů. Maturanti a absolventi tohoto roku byli: Veronika Bjalončíková, Kateřina Fišková, Dominika Girethová, Nikola Hacarová, Barbora Jacháčková, Jakub Kloc, Ievgenii Kolomiiets, Eliška Kopecká, Miluše Macíčková, Elena Nováková, Eliška Nováková, Lucie Rosenbaumová, Veronika Sikorová, Irena Špičková, Kateřina Veselá, Dominik Vodička, Aneta Zapletalová, Kristýna Zemanová, Valeriya Žáčková, Nikola Žemličková.
Žádné číslo večera netančil pouze poslední ročník, a jelikož jména studentů program většinou neuváděl, zamísili se tak anonymně do davu svých spolužáků.
Jasné směřování a profilování této konzervatoře potvrzuje dramaturgie večera, která se nesla v duchu moderního a současného tance. Dívky se na špičkách objevily pouze jednou v choreografii (S)witch Lake belgického tvůrce Kevina Durwaela, ale ani zde neměly zásadní roli. Večer se skládal ze dvou částí a zdálo se, že pojítkem se stali muži v (černých) sukních objevujících se v několika dílech. První půlku tvořilo deset kratších choreografií, druhou pak Kauza Prométheus Attily Egerháziho na hudbu Ludwiga van Beethovena, která měla premiéru již v březnu letošního roku. Byla to poutavá podívaná, doplněná i dobře zpracovaným světelným designem (Attila Egerházi) a kostýmy (Petra Lebdušková).
Mezi všemi kusy se objevila jedna premiéra, zajímavé a energické dílo Raga’s Dance v choreografii Evy Plockové na hudbu Allaha-Rakha Rahmana. Z dalších děl upoutalo zejména Odd Couples opět Attily Egerháziho. Choreografie byla hravá, zábavná, velmi dobře pracovala s hudbou (Tommy Dorsey, Nat King Cole), plná energie a radosti, diváci ji zaslouženě ocenili jedním z největších aplausů.
Nestandardní element představoval živý hudební doprovod Smíchovské komorní filharmonie, která spolupracovala na dvou choreografiích – Sám se sebou / Closed Curtain (doprovázeno také zpěvem Karolíny Janů) a Kauza Prométheus, obě již zmiňovaného tvůrce Attily Egerháziho.
Absolventské představení Taneční konzervatoře hlavního města Prahy
Profesionalita a nadšení
V opět naplněném prostoru Stavovského divadla se 21. června 2017 konalo Absolventské představení Taneční konzervatoře hlavního města Prahy. Letos ukončilo studium v oboru klasický tanec deset studentů: Eliška Bouzková, Markéta Jedličková, Aurora Kubelíková, Petra Matyášová, Tereza Novotná, Stanislava Pinčeková, Klára Votoupalová, Jaroslav Richters, Roman Soviar a Miroslav Suda, a pět v oboru moderní tanec: Viktorie Dembická, Kristina Kodedová, Anna Šitnerová, Patrik Koller a David Lampart.
Večer se skládal ze tří delších kusů. První choreografie Ples kadetů Johanna Strausse mladšího dala prostor klasické taneční technice. Toto dílo vytvořil již v roce 1948 Ivo Váňa-Psota pro Národní divadlo v Brně. Na současném nastudování se podíleli také Jaroslav Slavický a David Lichine. Pětačtyřicetiminutovou choreografii zvládli posluchači konzervatoře bravurně, s potřebným humorem; předvedli velmi dobrou taneční techniku i výraz a herecký talent. Mezi tanečnicemi vynikla například Kristina Kodedová v roli Schovanky – růžové, která upoutala svým smyslem po herecké ztvárnění postavy, nebo Eliška Bouzková v úloze Schovanky – modré, jež zaujala technickou vyspělostí a jistotou. Z mužských interpretů si obdiv vysloužil František Vlček jako Bubeníček. Velkou předností této taneční konzervatoře je vysoký počet studentů – chlapců. Mohou se tak stavět sbory, které přinášejí mužnou sílu, zápal, jinou energii a jistou živelnost. Ples kadetů se díky velkému nasazení interpretů, atraktivní scéně a kostýmům (Josef Jelínek) stal poctou výjimečnému Váňu-Psotovi.
Druhou choreografií byla Kytice, kterou vytvořila na hudbu Jana Jiráska ze stejnojmenného filmu F. A. Brabce (2000) Alena Drápalíková. Dílo, určené hlavně pro studenty oboru moderní tanec, se skládalo z částí Vodník, Polednice, Svatební košile a Zlatý kolovrat. Studenti se pohroužili do této dramatické choreografie, plné energie i prožitku. Jednotlivé části na sebe navazovaly, pohyby byly plynulé, originální, jakoby tanečníkům šité na tělo, děj poutavý, občas až dojemný. Jedinou malou nedokonalostí byl nedostatek synchronizace v hromadných scénách.
Večer uzavíraly Polovecké tance z opery Kníže Igor na hudbu Alexandra P. Borodina v choreografii Jaroslava Slavického podle Michaela Fokina, které se na repertoáru konzervatoře objevily po dvaceti letech. V tomto energickém díle se střídaly dynamické a živelné scény s kontrastně jemnými. Opět zde vyzněly krásné kostýmy Josefa Jelínka. Velkou atraktivitu představení také zajistil i zde přítomný mužský sbor. Polonazí mužní Polovci předvedli svou sílu, technickou čistotu, přesnost a synchronizaci. Dívky pak také měly možnost ukázat buď vášnivé postavy poloveckých dívek, nebo éterické Zajatkyně. Navzájem se studenti dobře doplňovali a jako celek působili kompaktně.
Absolventské představení Pražské taneční konzervatoře a střední odborné školy
Rozmanitost stylů
Do třetice – Absolventské představení Pražské taneční konzervatoře a střední odborné školy proběhlo 25. června 2017 v Divadle na Vinohradech. Koncept večera se značně lišil od předchozích. Představení se skládalo ze dvou částí, první tvořilo třiadvacet kratších variací či choreografií, druhou půlku pak suita z baletu Sylvia. Absolventů a maturantů bylo v tomto roce deset: Michaela Brejlová, Adéla Frnková, Jakub Groot, Linda Kim, Karolína Němcová, Karolína Prokůpková, Štěpánka Rajdlová, Filip Staněk, Aneta Staňková a Anna Špičková. Večer se nezaměřoval jen na prezentaci končících studentů, kromě nich měli možnost vystoupit i žáci všech dalších ročníků. Pražská taneční konzervatoř na svém absolventském představení prezentovala široký záběr tanečních stylů, klasický tanec, moderní, lidový, lidový tanec cizí (ukrajinský, běloruský, moldavský, italský) i tance historické.
V obsáhlém programu vyniklo například Pas de trois z baletu Louskáček Petra Iljiče Čajkovského, které předvedli studenti třetího ročníku Barbora Dvořáková, Karolína Teršípová a Karel Roubíček. Energická, poutavá a neotřelá choreografie Naposledy?, kterou vytvořily i zatančily Karolína Kousalová ze šestého ročníku a Anna Špičková z osmého ročníku, patřila taktéž k vrcholům večera. Dynamická a neotřelá Džungle v choreografii a nastudování Pavly Šmerdové a Magdy Bayerové na hudební koláž Jiřího Litoše byla dílem, ve kterém se naplno mohli projevit i mužští a chlapečtí interpreti a dokázat svou hravost, živelnost a sílu. Navíc zde byly použity velmi dobře ladící kostýmy a vhodné osvětlení, které dodávalo dílu netradiční atmosféru. Absolventka Anna Špičková předvedla svou stabilitu a sílu sur les pointes ve variaci Grand pas z baletu Paquita. Z lidové tvorby zaujaly obzvlášť velmi dobře, radostně a „s vervou“ zatančené náročné Tance z Velké Kubry v choreografii Libuše Hynkové a v nastudování Romany Khauerové.
Druhou půlku večera tvořilo ucelenější dílo, suita z baletu Sylvia Léa Delibese, kterou připravila Helena Frolíková. Byla určena hlavně studentům nejvyšších ročníků, ale i jejich mladším kolegům. Hlavní roli Sylvie dobře zvládla Anna Špičková, která opět prokázala jistotu a technickou zdatnost v klasickém tanci. V hravé a humorné úloze Amorka obstála letošní absolventka Štěpánka Rajdlová. Sylvia důstojně zakončila program večera.
Každá z uvedených konzervatoří se ubírá odlišným směrem, jejich absolventská představení se proto stala velmi pestrou škálou žánrů a stylů. Před letošní absolventy byla položena velká výzva, předvést co nejlépe během jednoho večera své schopnosti a dovednosti, které nabyli během několikaletého náročného studia. Mladí tanečníci obstáli a prokázali, že jim jeviště není cizí. Nyní nezbývá než popřát absolventům mnoho úspěchů, zdaru a štěstí do jejich (nejen) uměleckého života.
Psáno z představení 18., 21. a 25. června 2017, Stavovské divadlo a Divadlo na Vinohradech.
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?