Proměna v jedné minutě
Holandský divadelní Institut ve spolupráci s NDT vydal v roce 1995 publikaci Isabelle Lanzové Een tuin met duizend bloemen/A Garden of Dance (Zahrada tance) která byla tehdy napsána u příležitosti dvacetiletého působení Jiřího Kyliána v čele Nederlands Dans Theater. Český překlad této práce představuje úvodní část nové publikace Různé břehy / Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou, na níž se podíleli další tři autoři, kteří přinášejí rozdílné vhledy do Kyliánovy tvorby a jeho kariéry. Dorota Gremlicová, Elvíra Němečková a Roman Vašek navázali na koncepci práce I. Lanzové a napsali texty, které z Různých břehů dělají komplexní studii tvorby jednoho z nejvýznamnějších choreografů současnosti.
E. Němečková s D. Gremlicovou v kapitole Na rozcestí začínají sledovat Kyliánovu tvorbu od roku 1995 (kde I. Lanzová svou studii uzavírá) a končí rokem 2010. Autorky stejně jako Lanzová zachycují variabilnost Kyliánova choreografického myšlení – Kylián během své kariéry nastudoval, podle soupisu uvedeného v příloze, pětadevadesát titulů. Lanzová vidí jako signifikantní choreografii Stepping Stones (Nášlapné kameny) z roku 1991, „kdy osm tanečníků provádělo za úplného ticha klasické pohyby rukou ‚ports de bras‘. A po těchto čistých klasických pózách se ozval hluboký vzdech, jako by tanečníci chtěli svým pohybům vdechnout nový život a ty se poté proměnily ve volnější tvary. V té jedné minutě byl obsažen celý Kyliánův choreografický vývoj“.
D. Gremlicová s E. Němečkovou mapují Kyliánovo choreografické směřování, ve kterém v jednotlivých etapách převládají určité výrazné aspekty. Zaznamenávají jeho „černobílého období“, další periodu, ve které naopak dominuje barva a film; pojímají měnící se Kyliánův přístup k výběru hudby a scénickému pojetí děl.
Studie D. Gremlicové Choreograf: proměny stylu pak proniká do choreografické výstavby vybraných baletů. Autorka analyzuje a srovnává inscenace No more Play (1988) a Tar and Feathers (2006), kterou Kylián věnoval své ženě Sabine Kupferbergové. Sleduje prolínání zvuků do původních partitur a vizuální stránku tance, která „se skládá ze dvou vzájemně propojených sfér – jednu tvoří výtvarné utváření pohybu samého a druhou vrstvu představuje výtvarné řešení scény a kostýmů“. D. Gremlicová si všímá dynamických a kvalitativních pohybových proměn, hry světel a souhry výtvarných významů, do které často vstupují i filmové sekvence. V závěru se zabývá vztahem pohybu/tance a tanečníka – definuje Kyliánovo pohybové rozpětí v jeho dynamických a stylotvorných obměnách. Jiří Kylián a Čechy
Druhá část knihy zaznamenává vazby mezi Kyliánem a Českou republikou, kde se narodil a odkud odchází nejdříve na stipendijní pobyt do Londýna na Royal Ballet School a v roce 1968 získává angažmá ve Stuttgartu, kde zůstává.
E. Němečková v Cestě k tanci obsáhle sleduje dětství Jiřího Kyliána, studium na taneční konzervatoři, vyzdvihuje vliv jeho pedagožky Zory Šemberové a choreografa Františka Pokorného (toto téma v menším rozsahu reflektuje také již zmíněný text I. Lanzové). Publikaci uzavírá kapitola R. Vaška s příznačným názvem Návrat do neznámé země (1968–1989). Autor sleduje pronikání Kyliánových děl na česká jeviště v kontextu s domácím děním – po roce 1968 se Kyliánovo jméno v českých médiích objevovalo výjimečně. Za průlom označuje rok 1982, když na Pražském jaru hostoval Nederlands Dans Theater. Věnuje pozornost tvůrčím a osobním vztahům Kyliána a Pavla Šmoka, Kyliána a Petra Zusky – právě oni začali prosazovat Kyliánovy balety v repertoáru svých souborů (Pražském komorním baletu a Národním divadle Praha).
Vašek prochází Kyliánovy inscenace, které byly v letech 1990–2010 uvedeny na domácích scénách, srovnává názory recenzentů na jejich nastudování a interpretaci. Knihu doplňují pečlivě zpracované soupisy Kyliánových choreografií, jejich českých nastudování a pohostinských uvedení, soupisy filmových záznamů choreografií a ostatních archivních záznamů uložených ve fondech Kyliánovy videotéky v Praze.
Publikace Různé břehy/Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou je reprezentativní monografií nejen svou grafickou úpravou, kvalitním tiskem a fotografiemi na křídovém papíře, ale především obsahem textů, které přinášejí odborný a analyzující pohled do Kyliánovy tvorby. Detaily: Isabelle Lanzová, Dorota Gremlicová, Elvíra Němečková, Roman Vašek: Různé břehy / Choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou. Institut umění – Divadelní ústav, Praha 2011. 301 stran.
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 1x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace