Chuť zariskovat si, prožít napětí, kdy se člověk, ať už záměrně či ne, ocitá pomalu na hraně mezi životem a smrtí, to jsou bytostně přítomné esence povahy všech akrobatů a performerů nového cirkusu. Co jiného je vede, aby vrhali svá těla bezhlavě na všelijaké trampolíny, teeterboardy a spouštěli se bez jištění ze šál a podobných nástrojů? Novocirkusové uskupení Cirk La Putyka si tentokráte vzalo na paškál právě to, co je jim více než vlastní – odvahu a nebojácnost.
Nové představení Risk Cirku La Putyka je opět plné adrenalinu, vznikalo na mezinárodní půdě se zapojením dvou zahraničních souborů – švédského Cirkus Cirkör a francouzského Cahin Caha v rámci projektu LACRIMAE. Prvotní výsledky jejich společné práce mohli diváci zhlédnout již v srpnu na festivalu Letní Letná. Kromě umělců ze zahraničí zapojil Cirk La Putyka do hry také handicapovaného a neuvěřitelně charismatického Petra Valcháře, který udával tón druhé půli představení.
Úvodní dění se odehrávalo pod taktovkou psychopatického psychologa Jiřího Kohouta. Diváci se stali svědky bláznivé seance, na kterou se dostavili již od pohledu různě vyprofilovaní a s různými obtížemi potýkající se individua. „Doktor Chocholoušek“ se je snažil vyléčit prostřednictvím prožitku jejich vlastního strachu či úchylky. Jednotlivé části měly spíše etudovitý a na sebe příliš nenavazující charakter, který dal vyniknout dispozicím každého z umělců. Chůze na půllitrech, zahrávání si s pyrotechnikou, úhybné manévry před vrhanými šipkami, pády na zem na nastavené bodáky, skoky na trampolíně s nožem v ruce…to jsou některé z momentů, které uvíznou v hlavě z nabité a možná až příliš překombinované a zdlouhavé show.
Druhá půle má mnohem dynamičtější spád. Mladík na vozíčku, který byl v první části ustavičně odkazován do kouta, nyní vítá přítomné ve svém světě. Ten je obestřen motivy kol z invalidního vozíku a omezeností pohybu. Práce s různě velkými kruhy nabízí nové pohybové prostředky. Kromě žonglování jsou kruhy uplatněny jako dopravní prostředek, který interpreti uvádí vlastním tělem do pohybu a vytváří působivé kreace (choreografie Thomas Steyaert). Kruhy vyšperkovávají i akce na trampolíně. Dílo graduje v momentu, kdy ruce Petra Valcháře nahrazují gymnastické kruhy, na nichž se jako pírko vznáší a různě přesouvá Zuzana Havrlantová.
Risk jako společné pojítko obou částí není na první pohled tolik zřejmý. Risk v úvodní části má charakter mladického nezodpovědného dovádění, ve druhé části pak překonávání sebe sama, boj s limity vlastního těla. Risk je i v povaze Petra Valcháře, který v doprovodné projekci zobrazující záběry ze zkoušek říká: „Peníze a strach, to jsem nikdy neměl…“, čímž odlehčuje atmosféru, jež by místy mohla působit lehce prvoplánovým dojmem se záměrným nádechem sentimentu. Projekce je využito také k jakési snové fantazii, v níž se umělci proměňují ve stádo koní, pořádají hostinu kdesi na louce a obklopují handicapovaného, jež ve vodním světě objevuje kouzlo neomezeného pohybu.
Risk se zadařil, i když by možná nebylo od věci trochu zkrátit a prostříhat první část. Stejně jako u předchozích titulů (s výjimkou Slapstick sonaty) Cirk La Putyka sáhl po osvědčeném živém hudebním doprovodu (tentokráte Jan Balcar, Andrej Rády a Jan Kletenský) a působivá byla i scénografie a vizuální vzezření interpretů (kostýmy, líčení, účesy). Výkony všech interpretů byly až na drobná zaváhání úctyhodné. Je znát, že mezinárodní spolupráce posunula Cirk La Putyka zase o notný kus dál.
Psáno z veřejné generálky 16. ledna a z premiéry 17. ledna 2013.
Hrají: Petr Valchář, Jiří Kohout, Zuzana Havrlantová, Kajsa Bohlin, Marc Brillant, Mikko Karhu, Petter Wadsten, Jan Balcar, Andrej Rády, Jan Kletenský Režie, koncept: Rosťa Novák a spol. Hudba: Jan Balcar, Andrej Rády a Jan Kletenský Scenografie: Rosťa Novák, Miloslav Vácha a Hynek Dřízhal Kostýmy, Make-up: Kristina Záveská Výtvarná spolupráce: Lukáš "Musa" Musil Hair stylist: Lenka Habártová, Jan Balcařík Zvukový design: Jan Středa, Robert Matoušek Světelný design: Jan Mlčoch, Ondřej Kyncl Choreografie: Thomas Steyaert
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace