Kozánkovi se podařilo vytvořit velmi silný mužský duet. Pro ten však potřeboval kvalitní základ, jímž jsou technicky téměř bezchybní interpreti Radoslav Piovarči, působící v souboru Lenka Vagnerová & Company, a Petr Ochvat, jehož domovem je především vídeňská taneční scéna. Koncept Pure je jednoduchý – začíná se hereckou scénkou, kdy jsou oba tanečníci na tzv. projížděčce, světla už jsou zaostřená a v pohodlném tréninkovém oblečení se opakují jednotlivé části choreografie.
Herecké scény prokládaly choreografické střípky, které samy o sobě nevyprávěly žádný kontinuální příběh, což však nebránilo velmi intenzivnímu prožitku tance. Byla to skutečně radost pohledět na nápadité taneční variace, které ustavičně plynuly prostorem, svištěly ze strany na stranu s dokonalou dynamikou a načasováním. A právě zde se projevila vyspělá technika obou interpretů – bez jediného zavrávorání či pochybení zvládli padesátiminutovou choreografii v té nejvyšší možné kvalitě. Jediné, co v Pure chybí (to ale i obecně v současném tanci), jsou velké skoky. Za to tanečníci využívají všemožných otočení a rotací či prostorových skluzů, působivá je pak floorwork Petra Ochvata, která navozovala pocit nikdy nekončícího plynutí pohybu. Tanečníci se občasně sešli a to pak byl skutečný balzám pro duši. V některých momentech ale naopak jisté části až příliš čněly z celkové koncepce. Tak sólový part Piovarčiho, vycházející z rozvolněného pohybu paží, vyloženě neseděl k celkové struktuře díla, jako by tam jednoduše nepatřil. Nejednalo se však o jediný moment, kdy Pure přestávalo poutat divákovu pozornost. Herecké intervence a tanec se totiž neustále opakovaly v pravidelných, cyklických intervalech.
Nemohu se ubránit dojmu, že choreografové současného tance a jejich spolupracovníci se zkrátka ještě nenaučili dramaturgickým zákonitostem, specifické syntaxi taneční skladby. Zpočátku nadšený divák tak postupně odumírá v nikdy nekončící zdlouhavosti. Tento fakt ale nesmí zastínit nepřehlédnutelný potenciál choreografického materiálu Pure včetně vynikajících výkonů obou protagonistů.
Psáno z pražské premiéry 21. října 2016, Studio Alta.
Pure
Námět a choreografie: Milan Kozánek
Spolutvůrci a interpreti: Radoslav Piovarči a Petr Ochvat
Dramaturgická spolupráce: Ján Zaťko
Hudba: Andrej Jurkovič
Světelný design: Ján Čief
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace