Úplně první vyprávění o Popelce bylo sepsáno již v devátém století v Číně, motiv boje dobra se zlem a lásky s nenávistí je zkrátka nadčasový a nesmrtelný. Rovněž jakékoli taneční ztvárnění je naprosto originální a jedinečné. Balet Sergeje Prokofjeva z roku 1945 zpracovala celá řada význačných choreografů a každý z nich zcela odlišně a po svém. Za všechny jmenujme alespoň Rudolfa Nurejeva, Fredericka Ashtona, Johna Neumeiera (ten nechává v jedné ze svých famózních choreografií Popelku a Prince tančit svoje závěrečné pas de deux s pomerančem) či Christophera Wheeldona.
Šéfka libereckého baletu převedla do jevištní podoby svoji vlastní vizi a vtiskla jí atributy současné doby. Hlavní postava se stává metaforou tisíců bezejmenných žen Popelek dnešních dní, žijících všude kolem nás. Nemoderní oblečení, zastaralý typ mobilního telefonu, bolesti hlavy, deprese a stavy existenciální úzkosti na straně jedné a konzumní společnost, povrchnost, okázalost, bujaré večírky plné přepychu a hýření na straně druhé. To jsou dva světy, které se na jevišti střetávají.
Popelka polykající antidepresiva potká svého vysněného Prince v nákupní galerii. Tančí s ním na narozeninové party v přepychové vile, kde vedle klasické hudby zní i disco. Princ v závěru nepozná svoji vyvolenou podle zlatého střevíčku, ale podle mobilního telefonu. To je ve stručnosti jen několik stěžejních rysů libereckého aktualizovaného zpracování. Podstata a hloubka nesmrtelného příběhu o lásce se ovšem nevytratily a nový syžet zafungoval.Představení se skládá ze dvou jednání (prolog, pět obrazů a epilog). Ve vhodných momentech působí temně a smutně (kupř. Popelka s tatínkem u maminčina hrobu, Popelčiny depresivní stavy), ale i komicky (hašteřivé sestry a macecha, DJ Paul). Celkové vyznění zanechá v divákovi vjem barevnosti a energie. Použitý pohybový slovník sympaticky a plynule prostřídává klasickou taneční techniku včetně tance na špičkách, neoklasiku, moderní tanec i prvky jazz-funku či disco dance, a především první jednání je plné zajímavých choreografických a režijních nápadů.V představení neexistuje dělení na sbor a sólisty v klasickém slova smyslu. I v davových scénách (nákupní galerie či narozeninová party apod.) dostává každý tanečník příležitost vyniknout jako osobnost; choreografie staví na jejich individuálních a, pravda, také na dosti rozdílných dispozicích. Na několika místech by taneční výpověď byla nepochybně srozumitelná i bez pantomimických výjevů (např. dlaněmi naznačený tlukot srdce zamilované Popelky a Prince v epilogu).
Princ (tančí jej Jaroslav Kolář) rozhodně nepůsobí jako znuděný a rozmazlený zbohatlický synek. V inscenaci s ním diváci od začátku sympatizují. Podobně jako Popelka se neustále pokouší o únik z pokrytecké většinové společnosti do vlastního ideálního světa. Morita s Kolářem podávají velmi solidní výkon obzvlášť v klasickém pas de deux (oslava Princových narozenin).
Postavy Tatínka a Macechy (tu tančí technicky precizní Maria Gornalova) příliš nevybočují ze zažitých pohádkových schémat. Tatínek (Alexey Yurakov) pasivně přijímá svůj úděl, finančně dotuje vrtochy své nové ženy i jejích dvou dcer (charismatická Veronika Šlapanská, éterická Margaux Thomas). Oproti tomu groteskně a s velkou nadsázkou byla vystavěna zejména postava Učitele tance DJ Paula (skvělý a zábavný Pavel Novotný).Scéna (Richard Pešek jr.) je zařízena minimalisticky, ale nápaditě a dostatečně. Dominantním, a jak se v průběhu představení ukáže, i funkčním prvkem se stává bílé skořepinové futuristické křeslo. Jedná se o jakési symbolické zpodobení oříšku, který se tak na jevišti objevuje alespoň v této podobě. Křeslo je otočné a působí jako ulita, v níž Popelka častokrát hledá a také nachází své útočiště. Celé představení umocňuje nahrávka nesmrtelné Prokofjevovy hudby.
Psáno z reprízy 27. ledna 2015, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci.
Kostýmy: Monika Kletečková a Alena Pešková
Hudba: Sergej Prokofjev
Scéna: Richard Pešek jr. Premiéry: 17. a 25. října 2014
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?