Eifman zachycuje své hrdiny ve vypjatých emocích ocitajících se na hraně afektu – jejich duševní poryvy vytvářejí základ narace. Stavy vytr
žení zažívají při tvorbě svých děl; netrpěliví, nevyrovnaní a vášniví jsou ve svých vztazích. I Camille pracuje na malém modelu své sochy (snad slavné bronzové Vlny), stejně jako Rodin sochá několik velkých sousoší (mezi nimi asi i Měšťany z Calais), když se dotýká a tepá pomyslným dlátem do tanečníkových těl, která jsou v baletu živou sochařskou materií, již oba umělci modelují k obrazu svému, když je přikrývají plachtou a dále je náruživě hnětou.
Eifman vytvořil emočně silné taneční divadlo, které zaujme intenzitou taneční exprese a výtvarným zasazením. Zadní plán jeviště mění barvy od pařížské modře, přes zelenou, žlutou k bílému nasvícení sochařské dílny či obrazu blázince. Veškeré dění Eifman směřuje k jedinému cíli, a to perfekcionismu divadelního efektu. Černá patrová konstrukce je mobilní a tvarově se proměňuje – na ní se objevují tanečníci, z jejích schodů se schází a s každou změnou se dostáváme do jiného prostředí. Nejen do toho skutečného, ale také jsou tu pasáže odhalující vnitřní pochybnosti hrdinů – v jedné z nich se Rodin ocitá na kovové síti, po ní leze vzhůru a zase klesá, aby trpěl jako ukřižovaný na kříži.
Eifman si nepohrává s city po francouzsku, filigránsky s jistou hravostí, ale jeho hrdinové je ostře vystřelují prostřednictvím svých těl do prostoru. Všichni tanečníci souboru jsou vysocí, mají dlouhé paže a výraznou tvář. Oleg Gabyšev v roli Rodina je charismatický a technicky dokonalý, fyzickou plasticitou pak zaujme Lyubov Andreyeva jako Camille a Julia Manželes jakožto Rose ve svém tanečním projevu připomíná některé Ekovy hrdinky (Carmen, Giselle). Balet však není vystavěn pouze na jejich partech, ale stejnou důležitost zde zaujímají sborové scény. Jsou nápaditě strukturovány, prostorově proměnlivé a perfektně zatančené. V Rodinovi se potvrzuje, že Boris Eifman je vyznavač a znalec ruského klasického tance a jeho tanečníci ho dokonale ovládají. Kromě nich jsou mu v Rodinovi inspirací také části kompozic Maurice Ravela, Camilla Saint-Saënse, Julese Masseneta.
Eifman tvrdí, že nemá rád abstraktní balety, podle něj už sám tanečník na scénu přináší konkrétní emoce, určitý příběh. A ty umí tento ruský choreograf v duchu carské baletní tradice mistrně roztančit.
Psáno z hostování souboru 18. října 2014, Státní opera Praha.
Rodin
Choreografie a režie: Boris Eifman
Hudba: Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns a Jules Massenet
Scéna: Zinovij Margolin
Kostýmy: Olga Šaišmelašvili
Světla: Gleb Filštinskij a Boris Eifman
Premiéra: 22. 11. 2011, Alexandrinské divadlo Sankt Petěrburg
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu