Druhou novinkou je Faunovo odpoledne ve verzi Serge Lifara z roku 1935. Zatímco pohybový slovník zachovává věrnost inscenaci Václava Nižinského, je tato o dvacet let mladší varianta specifická scénografickým řešením. Je zcela oproštěna od opulentní dekorace i od charakteristického faunova kostýmu, jediným spojovatelem je stupňovitý podstavec, který představuje skálu, na níž faun odpočívá. Pokud původní Faunovo odpoledne mělo být oživlým obrazem, zde se jedná jen a pouze o pohyb sám, a místo tří uměleckých žánrů jsou tu opravdu zastoupeny jen dva, tanec a hudba. Zmizely i nymfy a jediným atributem, rekvizitou, zůstává hedvábný šál, který leží na zemi připraven pro fauna. Pozornost je tak o to více stržena na tanečníka, jenž na prázdné scéně nemá k dispozici nic než své vlastní tělo a jeho napětí. Choreografie, v níž je třeba dodržet její specifický reliéfní tvar a také vyjádřit animální podstatu postavy fauna, je tak interpretačně ještě náročnější. V podání Gaëtana Pirese působí faun více lidsky a je výrazově umírněnější, což ale bude pravděpodobně režijní záměr. Tanečník své tělo ovládá a opravdu cítí jako jeden celek.
Ke spolupráci s Bohemia Baletem se vrátila také mladá francouzská choreografka Bérangère Andreo, která převedla do pohybu 5. klavírní koncert f moll Johanna Sebastiana Bacha. Tančí v něm čtyři páry a dílo samo je zcela abstraktní oslavou radosti z tance. V programu je pohybový materiál definován poněkud obecně jako „současné pohybové prostředky“, což by mohlo mást jako odkaz na současný tanec, s nímž ale choreografka v pravém slova smyslu nepracuje. Jde o směs neoklasických vazeb a moderních pohybových principů, které dovolují tanečníkům propojovat prvky více dynamicky s využitím větších kontrastů v napětí a uvolnění, vedení pohybu švihem nebo vychylování z osy, choreografii sem tam oživí nečekaně paralelní pozice a civilní gesta. Je hravá a rychlá a mladým tanečníkům jako šitá na tělo. Možná by šlo některé pasáže ještě propilovat, aby bylo zcela jasné, kde má být kanonický nástup a kde unisono, ale drobné nejasnosti zatím odsouvá na vedlejší kolej zápal interpretů.
V druhé polovině večera se vedle členů Bohemia Baletu představili také další studenti Taneční konzervatoře, a to v kantátě Carla Orffa Carmina Burana, kterou má soubor v repertoáru od loňského října. Písně, které v Carmině Buraně zní latinsky, jsou inspirací k různým výjevům a žánrovým scénkám, jeviště zaplňuje prostý lid různého věku a profesí, žebraví mniši, hospodská chasa, chlapci a dívky se svými hrami a škádlením. Nechybí dva milostné duety představující mládí v rozkvětu, ale především všudypřítomná postava Smrtky. Ta choreografii otevírá a i uzavírá výstupem, v němž vede všechny smrtelníky jako v procesí, a vstupuje i do jejich životů a her jako stále přítomný prvek, který k životu patří, ačkoli se jej každý děsí. Její představitelka Lenka Maříková se do role dobře vžila, jen se mi stále zdá na Smrt až příliš sympatická a křehká. Choreografická verze Ivanky Kubicové vychází z moderního a lidového tance, jednoduchých pohybových kombinací a základních formací tanečníků na scéně. Ve své střídmosti je však působivá a přirozená. Náhodou, či úmyslem je Smrti stejně jako dvěma mileneckým párům určen slovník, v němž převládají moderní prvky, zatímco pro ostatní části je zásadnější inspirace folklorem, v jednoduchých párových tancích a stále se opakujícím motivu kolečka, případně hrají prim pantomimické a herecké výstupy. Toto zpracování Carminy Burany klade důraz na obsah víc než na hudební formu, kterou bezvýhradně sleduje, ale domnívám se, že i takový postup je zcela legitimní. Záleží ovšem velmi na interpretech, choreografie je zdánlivě prostá, ale právě proto potřebuje dodat život zvnitřku. Bohemia Balet je teď zřejmě v dobré formě, protože se jim podařilo Carminu rozehrát přesvědčivě.
Psáno z představení 30. října 2014, Stavovské divadlo.
Dafnis a Chloe (duet)
Hudba: Maurice Ravel
Choreografie: George Skibine
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Kostýmy a scéna: Josef Jelínek (podle návrhů Marca Chagalla)
Nahrávka: Berlínská filharmonie, dirigent Herbert von Karajan
Premiéra: 1959
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Faunovo odpoledne
Hudba: Claudie Debussy
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Nahrávka: Boston Symphony Orchestra, dirigent Charles Munch
Premiéra: 1935
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Klavírní koncert
Hudba: Johann Sebastian Bach
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistentka choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Renáta Nováková
Nahrávka: Columbia Symphony Orchestra, dirigent Vladimír Goldschmann
Premiéra: 30. 10. 2014
Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie: Ivanka Kubicová
Asistentky choreografie: Libuše Ovsová, Magdalena Kaprasová
Kostýmy: Roman Šolc
Nahrávka: Česká filharmonie, dirigent Václav Smetáček, Český pěvecký sbor
Premiéra: 2001
Premiéra pro Bohemia Balet: 28. 10. 2013
Hudba: Maurice Ravel
Choreografie: George Skibine
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Kostýmy a scéna: Josef Jelínek (podle návrhů Marca Chagalla)
Nahrávka: Berlínská filharmonie, dirigent Herbert von Karajan
Premiéra: 1959
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Faunovo odpoledne
Hudba: Claudie Debussy
Choreografie: Serge Lifar
Nastudování: Cyrile Atanassoff
Asistent nastudování: Jaroslav Slavický
Nahrávka: Boston Symphony Orchestra, dirigent Charles Munch
Premiéra: 1935
Česká premiéra: 30. 10. 2014
Klavírní koncert
Hudba: Johann Sebastian Bach
Choreografie: Bérangère Andreo
Asistentka choreografie: Sylva Nečasová
Kostýmy: Renáta Nováková
Nahrávka: Columbia Symphony Orchestra, dirigent Vladimír Goldschmann
Premiéra: 30. 10. 2014
Carmina Burana
Hudba: Carl Orff
Choreografie: Ivanka Kubicová
Asistentky choreografie: Libuše Ovsová, Magdalena Kaprasová
Kostýmy: Roman Šolc
Nahrávka: Česká filharmonie, dirigent Václav Smetáček, Český pěvecký sbor
Premiéra: 2001
Premiéra pro Bohemia Balet: 28. 10. 2013
VAŠE HODNOCENÍ
A jak byste představení hodnotili vy?
Hodnoceno 0x
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu