Britský tanečník a choreograf Nigel Charnock, známý také jako zakládající člen tanečního souboru DV8 zemřel ve středu 1. srpna v Londýně ve věku 52 let. Charnock vystudoval London School of Contemporary Dance. Začátek jeho umělecké dráhy je spojen s Ludus and Extemporary Dance Theatre, v roce 1986 poté stojí společně s Lloydem Newsonem u zrodu slavného DV8 Physical Theatre. Ten opouští o šest let později, v době, kdy se soubor již těšil mezinárodnímu věhlasu. “Jako DV8 jsme měli značný úspěch s velkými produkcemi, sám jsem se ale cítil být stále menší a zanedbatelnější součástí této mašinérie.” V roce 1995 zakládá vlastní soubor Nigel Charnock + Company, v letech 2002 až 2005 stál potom v čele Helsinki Dance Company. Charnock po sobě zanechává pozoruhodný umělecký odkaz, díla často autobiografického charakteru, založená na improvizaci a vyznačující se nezaměnitelným podtónem černého humoru. Ve své tvorbě stál vždy mimo hlavní proud, často vytvářel náročné kusy, jejichž tématem byla jeho homosexuální orientace a v nichž bořil hranice jednotlivých uměleckých žánrů, čímž pomáhal přetvářet pohled na tanec jako takový. Smrt zastihla tohoto “básníka těla a tanečníka slova, ... virtuóza troufalosti" (jak ho popsal The Independent) uprostřed práce na jednom z jeho doposud nejambicióznějších projektů, připravovaných pro svůj vlastní soubor. Krátký úryvek této choreografie s názvem 10 Men mohlo publikum zhlédnout již v rámci letošní British Dance Edition, kde se předvedená ukázka setkala s jednoznačným úspěchem. Mezinárodního věhlasu však dosáhly především Charnockovy sólové choreografie, jako například Human Being, Hell Bent, Original Sin, Resurrection, Frank a nejnověji One Dixon Road. Často však také pracoval s tanečními centry i nezávislými umělci po celé Evropě, Izraeli a Kanadě, na jejichž zakázku vytvořil řadu dalších choreografií. V posledních letech tak mimojiné vytvořil nové choreografie pro Louise Lecavalier (Kanada), Candoco Dance Company, Ludus and National Dance Company of Wales, ale také například opakovaně spolupracoval s jazzovými hudebníky Michaelem Riesslerem a Gwilymem Simcockem. České publikum si pak pravděpodobně vzpomene především na jeho inscenaci Love Me/Miluj mě, vytvořenou ve spolupráci se souborem NANOHACH v roce 2008, jež je stále na repertoáru tohoto uskupení. Mezi jeho poslední dokončené kusy potom mimojiné patřily Stupid Men, improvizační představení pro čtyři tanečníky, jež také režíroval a potom již vzpomínaná One Dixon Road, sólová choreografie, vycházející z Nigelova dětství, rodinného zázemí a prvních tanečních inspirací. Zdroj: www.bbc.co.uk, http:nigelcharnock.co.uk
Zemřel Nigel Charnock
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace