Dlouholetý první sólista baletu Národního divadla v Praze a Brně Michal Štípa bude od 1. ledna 2019 novým uměleckým šéfem baletu Moravského divadla Olomouc. Hned po nástupu do funkce na něj přitom čeká tvůrčí výzva – v jeho choreografii a režii vznikne inscenace výpravného romantického baletu Ludwiga Minkuse Bajadéra.
První sólista baletu Národního divadla ukončil své angažmá v Praze a přijal funkci uměleckého šéfa baletu Moravského divadla Olomouc. „Nebylo to úplně lehké rozhodnutí. Přesto mi nabídka přišla velmi zajímavá, protože ve své kariéře můžu pokračovat v předávání zkušeností, které jsem za dobu mého působení v Národním divadle získal. Diváci i kolegové byli na jednu stranu smutní, že budu muset ukončit svou taneční kariéru v Praze, ale zároveň mám jejich plnou podporu,“ uvedl Štípa.
Prioritou nového uměleckého šéfa je se co nejrychleji seznámit s chodem divadla. „S respektem vnímám práci předešlých uměleckých šéfů baletu a jejich dosažených úspěchů, což vzbuzuje nejen oprávněný respekt k odkazu, který si s sebou soubor baletu nese, ale též vědomí, že pro splnění požadavků v budoucí etapě existuje reálný a spolehlivý základ,“ uvedl Štípa.
Dalším důležitým krokem bude příprava inscenace Bajadéra. Romantický balet Ludwiga Minkuse o chrámové tanečnici z exotického prostředí Indie má v Moravském divadle premiéru 22. března 2019. Michal Štípa, který se ujme choreografie a režie, měl v minulosti možnost opakovaně ztvárnit roli bojovníka Solora. „S Bajadérou jsem se coby tanečník setkal několikrát a pokaždé v jiné choreografii. Tato role je mi velmi blízká, protože coby Solor jsem absolvoval osmileté studium na Taneční konzervatoři v Brně,“ upozornil Štípa, který letos v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě uvedl jiný Minkusův balet, Dona Quijota. „Oba tituly jsou velice nákladné jak na kostýmy, tak na scénu. Bývá pravidlem, že Bajadéra se uvádí na velkých scénách kvůli finanční náročnosti a velikosti baletního souboru. Tyto důvody jsou pro mě výzvou, kterou musíme zvládnout. Věřím, že se nám to podaří a vznikne hezká klasická inscenace,“ sdělil Štípa. Na přípravě se budou dále podílet asistentka choreografa Malgorzata Chojnacka, scénograf a kostýmní výtvarník Aleš Valášek a light designer Martin Špetlík.
Vedle klasických baletů chce Michal Štípa uvádět v Olomouci i moderní tituly. „Rád bych, aby repertoár baletu byl vyvážený. Budu se snažit nejen o klasické tituly, ale také o moderní a neoklasická díla. Chtěl bych využít svých kontaktů a zvát na tréninky zajímavé baletní mistry, aby tanečníci měli možnost většího osobního rozvoje,“ zdůraznil Štípa. Nový umělecký šéf bude usilovat také o větší zviditelnění souboru ve veřejném prostoru, například pořádáním workshopů a otevřených zkoušek připravovaných baletních inscenací.
„Michal Štípa je pro mě jednou z nejvýraznějších osobností současného pohybového divadla nejen u nás, ale i v Evropě. Věřím, že své bohaté zkušenosti dokáže předat našim tanečníkům a tím je posunout jak v oblasti taneční, tak i v oblasti péče o pohybový aparát. Další jeho velkou devízou je spolupráce s předními choreografy a inscenátory, což se projeví na jeho způsobu práce při tvorbě choreografií i při výběru hostujících umělců. Myslím, že diváci Moravského divadla se mají opravdu na co těšit,“ dodal ředitel Moravského divadla Olomouc David Gerneš.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Nový umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc připravuje balet Bajadéra
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 7 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 7 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 9 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 21 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace