Návraty domů – hlavní inscenační projekt Národního divadla moravskoslezského pro tuto sezonu
zprávy
Celý baletní triptych bude uveden choreografií Pavla Šmoka Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany: „Smetana napsal Trio g moll po smrti své – hudebně nadané – dcerky Bedřišky, jejíž odchod ho hluboce zasáhl. Nevím, co mu při psaní partitury probíhalo v hlavě, ale vím, co mi říkala jeho hudba. Celou tu tragiku ztráty a prázdnoty, ale také vzpomínky na dětské hry a bezstarostné mládí. Pokud naše pohybové vyjádření vyvolá ve vás podobné pocity, uspěli jsme,“ dodává ke své choreografii Pavel Šmok.
Druhou částí triptychu bude balet Bohuslava Martinů Škrtič v choreografii známé tanečnice a členky skupiny 420PEOPLE Nataši Novotné, která uvádí: „Podtitul baletu pro tři tanečníky v partituře Škrtiče zní: Obřad proměny. Skladba, kterou Bohuslav Martinů zkomponoval po dlouhé nemoci v roce 1948 v kosmopolitním New Yorku, plném nových vlivů, a také předloha – mytický příběh Oidipa a Sfingy z doby dávno před rokem nula – navozují už podvědomě spíše dramatickou atmosféru. Nakolik ale přítomné drama fakticky odpovídá dané situaci a nakolik si ho vytváříme sami na základě několika utkvělých představ? Najdeme-li nakonec odvahu se přes naše představy přenést, dost možná zjistíme, že se věci mají úplně jinak, a to, co se nám zdálo být včera nepřekonatelnou překážkou, je dnes historkou pro zasmání.“
Triptych uzavře vůbec poprvé v historii NDM nastudovaná choreografie Jiřího Kyliána na hudbu z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. „Hudbou Leoše Janáčka jsem byl ‚nakažen’ už v mých studentských letech na pražské konzervatoři. Naše profesorka paní Zora Šemberová vytvořila pro mou partnerku Lucii Novotnou a pro mne choreografii ‚V mlhách’ pro náš absolventský koncert v roce 1967. Ale Janáčkova hudba mi byla vlita do duše už přímo s mateřským mlékem. Matčina část naší rodiny totiž pochází ze Slezska," uvádí Jiří Kylián, mimo jiné držitel Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla. „Moje choreografie ‚Po zarostlém chodníčku’ ve své podstatě vychází přímo z Janáčkovy hudby. Ale nejenom to – je také chválou našeho ‚malého lidského světa’, ve kterém se ale současně zrcadlí celý vesmír...! V této choreografii naše divadelní jeviště není hlavním dějištěm této choreografie... To jeviště, na které se díváme, je jenom malý a nedůležitý výřez něčeho, co přesahuje naši obrazotvornost a fantazii, přestože se jedná o náš život a naši smrt... Janáček to jistě věděl... Tento princip je přítomen ve všech jeho dílech a v jeho životě!“
Návraty domů předznamenají výjimečný projekt Rok české hudby 2014, jehož uměleckou záštitu přijali mezzosopranistka Magdalena Kožená a šéf Berlínské filharmonie Sir Simon Rattle. Celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 2014 proběhne 7. ledna 2014 v Praze hostováním Národního divadla moravskoslezského s novým nastudováním Mirandoliny Bohuslava Martinů. Zdroj: NDM
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Jiří Kylián dnes obdržel Řád Bílého lva
zprávy -
Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
kritiky -
V Ostravě se současnému tanci daří. Radost z něj zažívají tanečníci i diváci
recenze -
Před 120 lety se narodila Jelizaveta Nikolská, femme fatale nejen československého tance
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 8 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 8 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 10 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Kata Zagorski
No jo, niekedy sa nepodarí. Ale zase niekedy je to komunikačne konzistentné, aj celkom adresné aj javisková istota tam…Nadčasově neuchopitelná excelence, anebo přehlédnutí diváka?
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace