Na repertoár Národního divadla Brno se vrátí balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie, který měl ve městě před 80 lety světovou premiéru. Připravovaná inscenace bude klasická ve svém obsahu, avšak formou se přiblíží více současnosti. Záměrem tvůrců je zpracovat předlohu jako současné taneční drama, aktuální, rezonující s dobou i se vkusem dnešního baletního diváka, uvedl dramaturg baletního souboru Karel Littera.
V dějinách brněnského divadla je 30. prosinec 1938 výjimečný moment. Jako první na světě brněnští divadelníci nastudovali dílo ruského skladatele Sergeje Prokofjeva, které se později stalo patrně nejhranějším baletem 20. století. Dílo předtím z různých důvodů odřekla divadla v tehdejším Leningradu a Moskvě.
Divadelní historici už přesně nevědí, jakou cestou a čí iniciativou se balet Romeo a Julie dostal právě do Brna. Každopádně autorem první choreografie a představitelem Romea byl Ivo Váňa Psota, Julii tančila Zora Šemberová.
Brněnský soubor je na světový primát hrdý, i proto Romea a Julii pravidelně vrací na repertoár v různých nastudováních. Připravované uvedení v režii Martina Glasera s choreografií Mária Radačovského bude už sedmé. Premiéru bude 8. března 2019 hostit Janáčkovo divadlo.
Přestože se nové představení nebude odehrávat v historických kulisách a kostýmech renesanční Verony, ctí inscenátoři Shakespearovo drama a jeho hlavní motiv, tedy první vzplanutí lásky dvou mladých lidí. Zaměřují se však hlavně na nepřátelské rozdělení společnosti, z jejíchž protipólů oba milenci pocházejí. Téma společnosti rozdělené na „my a oni“ a střetu svobody s totalitou bylo podle divadelníků aktuální v době zrodu Prokofjevova baletu, stejně jako v současnosti.
K 80. výročí světové premiéry vznikla z iniciativy archivu Národního divadla Brno internetová výstava, kde lidé najdou třeba několik fotografií z inscenace, jediný dochovaný kostýmní návrh nebo dobové recenze. Národní politika tehdy psala o „vynikajícím uměleckém činu", Lidové noviny o „značně hodnotné události", Moravská orlice zdůraznila vyspělou úroveň provedení baletu.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace